מרכיבי הקרם הקוסמטי

ברשימה הבאה תוכלו להתרשם ממשפחות המרכיבים שמהווים את בסיס הקרם. כאן לא כללנו את המרכיבים הפעילים (אלה שתוכננו לשנות את מראה העור).
ממה מורכבים תכשירים קוסמטיים?
אפשר לחלק את כלל החומרים ל-11 קבוצות:
1. אנטי אוקסידנטים. אנטי אוקסידנטים מנטרלים רדיקלים חופשיים. נזק מרדיקלים חופשיים הוא אחד הגורמים להזדקנות בכלל והזדקנות העור בפרט. בנוסף, ר"ח מחוללים הרבה צורות של דלקת – שהיא כשלעצמה גורם בהזדקנות העור. אנטי אוקסידנטים מקטינים את הנזק מרדיקלים חופשיים בעור.
2. גורמים מקשרים (Binding agents). יסודות ה"מחזיקים" את התכשיר כעיסה אחידה ומונעים פירוק הקשר בין מרכיבים מסיסי-מים ומרכיבים מסיסי-שמן. גורמי הקישור החשובים ביותר הם מתחלבים (ראי בהמשך).
3. מערכות "שינוע/הובלה". מרכיבים שמגבירים את ההעברה של חומרים אחרים אל תוך העור או אל מחוץ לעור.
4. מתחלבים. תחליב הוא נוזל סמיך וחלק המכיל מים ושמן. כיוון שרוב מוצרי הקוסמטיקה מכילים הן שמן והן מים – יש הרבה תחליבים בטיפוח העור. רוב המוצרים הם תחליבים. תחליב הוא תרכובת לא-יציבה, המתפרקת בקלות. מתחלבים הם חומרים המייצבים תחליבים ומונעים את פירוקם.
5. מרככים (Emollients).מרכיבים המרככים ו"מחליקים" את העור. קיימים במגוון רחב, כל אחד והשפעתו על הטקסטורה של העור.
6. מלחחים (Humecutants). מרכיבים שיכולים למשוך מים, לרוב – מהאוויר. כל קרם לחות צריך להכיל מלחחים.
7. משמנים/גורמי סיכה. חומרים שנותנים תחושת חלקות-למגע בעור, ומפחיתים חיכוך. נפוצים יותר בקרם ידיים.
8. חומרים משמרים. חומרים שקוטלים מזיקים כמו חיידקים ושמרים, ומונעים את קלקול המוצר. כמה מהם יכולים לגרות את העור, אבל גם קרם מקולקל מזיק לעור. לפעמים אפילו יותר. לעתים אנטי אוקסידנטים ומייצבים מסויימים – משמרים גם הם את המוצר כי הם מונעים פירוק כימי.
9. ממסים. בסיסים כאלכוהול או מים, הממיסים מרכיבים אחרים.
10. מולוקלות פעילות-שטח (Surfactants). גורמים מייבשים, בסיסים המסוגלים להפחית את מתח הפנים של ממס, ובכך לגרום להמסה בתוכו של חומרים אחרים. בתכשירים לטיפוח העור, מולקולות פני שטח מאפשרות לקרמים לחדור בקלות דרך העור.
11. נשא (Vehicle). בסיס התכשיר הנושא את המרכיבים הפעילים.
(ברשימה זאת לא התייחסנו למרכיבים פעילים כמו: חומצות הידרוקסיות, רטינול וכו` – אלה הוזכרו בפרק קודם).
דילוג לתוכן