קוסמטיקה – כיצד נבין מה נכון לנו?

כצרכניות קבועות של מוצרי קוסמטיקה, אנו חשופות לשלל הצעות מפתות של יצרנים בענף היופי. כמעט מדי חודש מופיע קרם חדש המבטיח מחיקת קמטים, חידוש העור והשבת הברק, הסרת כתמי פיגמנטציה וגם מניעת קמטים חדשים – הכל בשפופרת אחת!
מצד אחד, אנו באמת מחפשות פתרונות טובים. בפרט אם אנו קוסמטיקאיות, שאמורות לשפר את עורן של עשרות לקוחותינו. אנו מחפשות להכיר מוצרים טובים שטרם הכרנו, למצוא פתרונות לבעיות שטרם פתרנו. אנו רוצות שהלקוחה שלך תהיה מרוצה, וחשוב לנו לחוש סיפוק מהעבודה. מצד שני, איך שופטים מוצרים חדשים? איך מתייחסים לכל מה שמבטיחים לנו היצרנים?
.
הבה נסתכל על מספר עובדות, הקשורות במוצרים קוסמטיים ובהבטחות סביבם:
.
חלק מן ההבטחות המופיעות על גבי אריזות המוצרים שאת קונה –אינן ברות מימוש.
חלק מן ההצהרות של יצרני הקוסמטיקה חסרות כל ביסוס מדעי.
.
חלק מהחומרים החדשים, שאת שמותיהם אנו רואים בפרסומות, הם חומרים שאין לגביהם אף מחקר המוכיח את יעילותם במריחה על העור. (חלקם יעילים בנטילה דרך הפה, אבל זה לבדו איננו אומר כלום על השפעתם במריחה).
.
אז איך מגיעים למוצרים המנצחים, שישדרגו את רמת הטיפול שאת נותרת, ואת רמת השירות? וכל זאת מבלי לוותר על ההיכרות עם מוצרים חדשים מצד אחד, אבל מבלי "ליפול" פעם נוספת?…
אחת המטרות שלי בכתיבת המדריך הזה, היא להכניס יותר שקיפות לתחום. לתת ידע. לתת לכן כלים לבחון, בצורה מציאותית, מעשית ואינטליגנטית, את מוצרי הטיפוח שאתן בוחרות.
.
כמי שבאה מתחום המדע, אני רגילה לבקש הסברים על כל דבר, וגם הוכחות. המדע חוקר כל העת את נושא ההשפעה על העור באמצעות מריחת מרכיבים, באמצעות טיפולים ופרוצדורות וגם באמצעות טכנולוגיות שונות. ישנו שפע של ידע מבוסס ואובייקטיבי – בכתבי העת המדעיים ובספרות המדעית. המקור היחידי שניתן לסמוך עליו בנושאי הטיפול בעור הוא המדע. לא כתבות בעיתון או באינטרנט. התרגלו לבקש אסמכתא על כל מרכיב חדש, או טכנולוגיה חדשה שהוצגו לכן, ולא ברור אם המדובר על מרכיב מבוסס או לא.
.
מעט מילים על כותבת שורות אלה:
בהכשרתי אני בעלת תואר שני במדעי הרפואה, ותואר ראשון בביולוגיה. עוסקת מזה 20 שנה בחקר העור ובפיתוח תכשירים טיפוליים. מפרסמת מאמרים, מרצה בכנסים ומכשירה מאות אנשי מקצוע מדי שנה לטיפול מתקדם יותר בעור. בין התחומים בהם התמחיתי עד היום: כיצד בנוי העור? מה קורה לו עם השנים? מה הצלחנו ומה לא הצלחנו עד כה לשפר? אילו חומרים נמצאו כמשפיעים על העור? אילו חומרים חודרים לעור, ועד להיכן?
.
את המידע הזה דולים מספרות מדעית ומכתבי-עת מקצועיים. בכתב-עת מקצועי, כדוגמת Journal of Cosmetic Dermatology, Journal of Molecular Medicine, Rejuvenation Researchועוד (אין כתבי עת מקצועיים ישראליים בנושאי דרמו קוסמטיקה) – נערכת ביקורת קפדנית על כל מחקר המיועד לפרסום. האם הוא נערך על פי כל הכללים? האם הוא באמת מוכיח את מה שהוא מתיימר? ועוד שאלות מקצועיות שנועדו לסנן ולשמור על הרמה הגבוהה המקובלת. רופאים ומדענים קוראים בקביעות את הפרסומים החדשים הללו, ניזונים מהם ומיישמים אותם בפרקטיקה.
.
אחת ממטרותיי היא לסייע לכן להבדיל בין מה שהוכח מדעית לבין מה שלא.
חלק מן החומרים הפעילים שאתן מכירות – אכן נוסו בהצלחה, על חיות מעבדה, על תרביות תאים, או על בני אדם.
.
חלק אחר של החומרים הללו –יעילותם טרם הוכחה. עליי להדגיש, שגם השימוש בחומרים הנכונים איננו מבטיח הצלחה באופן אוטומטי. לא כל מי שמערבב כמה חומרים מוכרים – יכול ליצור תכשיר יעיל.
.
הרבה ידע וניסיון מושקעים בהכנת פורמולה טובה, וככל שרבים הידע והניסיון – רבים הסיכויים להפיק תכשיר יעיל ואיכותי יותר.
דילוג לתוכן