שפתיים סדוקות ויבשות

כולנו מכירים את הנטייה של השפתיים להתייבש,יותר מכל חלק אחר של הפנים. הגורם לכך הוא המבנה הפיזיולוגי של הרקמות בשפתיים. עור הפנים מכוסה בשכבה עבה יחסית של תאים, המגנים ביעילות על השכבות הפנימיות. 
הם מונעים יובש ונשארים יחסית ללא-פגע גם בחשיפה למזג אוויר משתנה ויבש, לחומרים מגרים ולקרצוף. 
בהשוואה למבנה היעיל הזה השפתיים הן יחסית "עירומות". לשפתיים יש אמנם שכבה של "עור" (שכבה קרנית) כמו זאת של הפנים, אבל היא מאד דקה וחדירה, ובקושי מכסה את הממברנה הרירית הפגיעה שמתחתיה. 
למעשה, הצבע האדום של השפתיים בא מהריכוז והקרבה של כלי דם. השכבה הדקיקה והחדירה של עור מאפשרת לצבע להיראות בצורה ברורה. בשפתיים יש כמות מינימלית (אם בכלל) של בלוטות שומן ואין בלוטת זיעה. אבדן המים בשפתיים הוא פי 3 עד 10 מאשר באזורי הפנים או אזורי הגוף האחרים.
עובדות פיזיולוגיות אלה ביחד עם שינויי אקלים (היובש בחורף, או מגורים באקלים יבש) תורמים להופעת בעיית השפתיים היבשות.
מדוע שפתיים מכחילות בחורף? בשל הקור כלי הדם מתכווצים, החימצון של הדם יורד, וכך מתקבל הצבע הכחול.
כאשר השפתיים מתייבשות (ובפרט אצל גברים, שאינם שמים שפתון) אנו נוטים ללקק אותן במאמץ לשמור על הלחות. למרות שזה עשוי לכמה שניות ללחך, ולתת הרגשה טובה יותר, זה למעשה מחמיר את מצבן. הלשון מעבירה רוק מהפה לשפתיים שלמעשה שוחק ופוגע בשכבה הדקה של עור המכסה את השפתיים. זה עלול להיות מעגל מסוכן המוביל לשפתיים סדוקות, פצועות וכואבות.
 
אז מה לעשות?
יש לשמור על השפתיים מוגנות. עם טיפול עקבי ועם סבלנות, אפשר לשמר שפתיים לחות. הסדקים אינם נעלמים בתוך יום, והחמצה של הטיפול העקבי, אפילו ביום אחד, עלולה להחזיר את המצב אחורנית.
אחת הסיבות העיקריות לשפתיים יבשות היא נזק מהשמש . נזק כזה יכול לקרות גם בימים מעוננים, וללא אור שמש ישיר. כלומר, נחוץ להשתמש במהלך היום בקרם לחות או בגלוס או ליפסטיק עם מקדם הגנה spf15 לפחות, עם הגנה גם מקרני UVA .
בשעות שאיננו חשופים לשמש, בפרט בלילה, כחלק מהשגרה של לפני-השינה, כדאי למרוח קרם עשיר על השפתיים. יש להימנע ממוצרים לשפתיים המכילים גורמים המגרים את העור כמו מנטול, קמפור, פפרמינט או הדרים, או כאלה שמכילים הרבה חמרי בושם. למרכיבים אלה אין כל תועלת לשפתיים והם רק מסבכים את הבעיה. כלל חשוב לשמירה על שפתיים מטופחות ויפות בכל עונות השנה – לא להשאיר את השפתיים חשופות אף פעם.
ישנם כאלה המאמינים, שאם משתמשים בקביעות בקרמי לחות או משחות לשפתיים, הן עלולות "למתמכר" לחומרים האלה. אין לטענות האלה בסיס. שפתיים יבשות הן מחזה לא נעים וגם התחושה לא נעימה – כדאי מאד לטפל בהן ולעזור להן לשמור על הלחות הטבעית.
ישנן צורות חמורות יותר של יובש והתפתחות אזורים נגועים בשפה, במינוח הרפואי – cheilitis, שיכולים לנבוע מגורמים אחרים מאשר שינויי מזג אוויר. למשל: מחסור בויטמין B2 (ריבופלבין), או מחסור בניאצין וב-B6. יובש מסוג זה יכול גם להיגרם מזיהום בפטרייה – קנדידה, וחולי סכרת מועדים לכך במיוחד.
טיפול בתרופה אנטי פטרייתית לנטילה בבליעה (כמו ניסטטין – נוזל, במירשם רופא) יכול לעזור. עודף ויטמין A – יותר מ-25,000IU כתוסף מזון יכול לגרום גם כן להיסדקות השתיים.
וכידוע לרבים מאיתנו, גם הטיפול ברואוטן – לפצעי אקנה – מאד מייבש את השפתיים.
דילוג לתוכן