שילוב מוצרים עם טכנולוגיות לטיפול בעור

טכנולוגיות לטיפול בעור הן אחד הכלים העוצמתיים שלנו לקבלת תוצאות. שילוב חומרים פעילים לשימוש הביתי עשוי להעצים את התוצאה. שילוב כזה מחייב הבנה של מהות הטיפול, מנגנון הפעולה של המכשיר, העוצמות שהופעלו ותגובת העור. 

חלק מהטיפולים המבוצעים באמצעות טכנולוגיה, מצריך שילוב עם חומרים פעילים, במכון ובשימוש הביתי. חלק אחר של הטיפולים איננו מחייב חומרים, אך השילוב ישפר בהרבה את התוצאה. אין כל קשר, כמובן, בין יצרן המכשיר לבין יצרן החומרים (בדיוק כפי שניתן לתת למטופל אחד מותגים של חברות שונות). המכשיר מחולל שינוי בעור, בהתאם לטכנולוגיה ולדרך השימוש, ובמקביל החומרים הפעילים מביאים לתגובה בפני עצמם. עלינו להבין הן את השפעת המכשיר ואת תגובת העור אליו, והן את השפעת החומרים ותגובת העור אליהם. הסינרגיה בין המכשיר לתכשירים היא תוצאה של ההבנה שלנו והבחירה הנכונה שלנו, במונחים של חומר פעיל וריכוז ושל הנחיות שימוש מותאמות אישית למטופל (בכל הקשור לתכשירים) ובמונחים של טכנולוגיה ועוצמת פעולה – בכל הקשור למכשיר.

כללים בסיסיים

כאשר מבינים את דרך ההשפעה של כל טכנולוגיה על העור, אפשר להבין לבד מה השילוב הנכון של חומרים, מתי הוא נחוץ וכיצד. נדבר כאן על כמה כללים בסיסיים של שילוב עם טכנולוגיה. הראשון – דיכוי מלנין לפני פרוצדורות מגרות. בכהי עור, אנו חוששים שטיפולים מגרים כגון IPL, מזותרפיה, מריטת שיער, טכנולוגית ELOS (שילוב IPL עם גלי רדיו) ועוד – יגרו יצור מלנין ונביא, חלילה, להתפתחות של כתמים. ידוע, כי בעלי עור כהה נוטים לפתח פיגמנטציה כתוצאה מדלקות, גירויי עור, סטרס או פעולה שהעור חווה כטראומטית. לכן, בבעלי עור כהה, מדרגת פיצפטריק 4 ומעלה, נבצע דיכוי מלנין של כשבוע לפני טיפול בטכנולוגיות: IPL, ELOS, RF פרקציונלי וכן מכשיר המזותרפיה. נמשיך עם דיכוי המלנין גם מספר ימים אחרי, בהתאם לדרגת הגירוי שיוצר הטיפול. ברוב הטיפולים שהוזכרו, כדאי להמשיך שבוע אחרי. חשוב לבחור בתכשיר המכיל רק מדכאי מלנין, ללא מקלפים, כיוון שמשתמשים בו בסמיכות לטיפול עצמו. תכשיר עם מדכאי מלנין יכול להכין הידרוקינון, או ארבוטין, או חומצה קוג`ית או כמובן שילוב.

הכלל השני – הפסקת שימוש במקלפים (חומצות הידרוקסיות מעל 10%, רטינול בריכוז מחדש) כשבוע לפני הטיפול המיועד. זאת כדי לא לבצע טיפול על עור רגיש. ההמלצה מתייחסת לטכנולוגיות שהזכרתי בכלל הראשון, כאשר אם המדובר על RF רגיל אפשר להפסיק רק יומיים קודם. החזרה לשימוש בחומר המקלף תהיה על עור רגוע ומשוקם לאחר הפרוצדורות. בחלק מהמטופלים ו/או בחלק מהטכנולוגיות זה יקרה כעבור יומיים-שלושה (למשל RF רגיל או IPL להסרת שיער), ובחלק – כעבור כשבוע, כמו ב-RF פרקציונלי, מזותרפיה במחט של 0.8 מ"מ ומעלה. זה תלוי גם בעוצמות שהופעלו בטיפול עם המכשיר. השתמשו בניסיונכן עם המכשיר וקחו בחשבון את היכרותכן עם עור הלקוחה, כדי לקבל החלטה על חזרה לשימוש במקלפים. חשוב לא להשתמש בהם על עור שנמצא עדיין בתהליכי החלמה, או אדום או רגיש. בזמן ההחלמה יש לתת חומרים מרגיעים והרבה לחות.

הכלל השלישי – שימוש בנוגדי חמצון ובחומרים עם אופי מרגיע – תורם במהלך כל סדרת טיפול בטכנולוגיה, שיש לו אופי מגרה. בעת הגירוי משוחררים ברקמה רדיקלים חופשיים. כאן יועילו נוגדי החמצון. בטיפולים בטכנולוגיה גם נגרמים לעיתים תהליכי דלקת, שהם אמנם זמניים אך נרצה שהאדמומיות תחלוף מהר ותהליכי הדלקת יסתיימו בזמן. לכך טובים המרכיבים הפעילים בעלי האופי המרגיע. חשוב לשמור על הידרציה תקינה בכל התהליך, ולתת לחות כמה שנחוץ לעור. לאחר טיפולי מזותרפיה, RF פרקציונלי, IPL לחידוש – העור עובר תהליכים המצריכים מתן יותר לחות מהרגיל. לכן, מריחת הלחות תהיה יותר מפעמיים ביום, ככל שנחוץ.

נדון כעת בכמה סוגיות בנושא שילוב חומרים עם טכנולוגיות.

הטיפול בכתמי גיל – טכנולוגיות וחומרים

כתמי גיל אינם דומים לכתמי הריון, לכתמים הנגרמים משיזוף או לכתמי פוסט טראומה. כל האחרונים נובעים מעודף יצור מלנין. בכתמי גיל המדובר על פרוליפרציה (חלוקות) של מלנוציטים, כלומר מה שהתרבה הוא המלנוציטים ולא מלנין. ההתרבות קורית באתר בו הם ממוקמים – בשכבת התאים המתחלקים בתחתית האפידרמיס. ההשתקפות שלה לעיני המתבונן נראית ככתמים בדיוק באותה מידה כמו כתמי עודף יצור מלנין, אך ההתרחשות מתחת לעור הנה שונה והטיפול הנו שונה. בכתמי גיל לא נקבל תוצאה טובה משימוש במקלפים ומדכאי מלנין לשימוש הביתי. כן נשיג תוצאה יפה בשימוש בטכנולוגיית IPL או ELOS. ELOS הם ראשי תיבות של Electro Optical Synergy כלומר: סינרגיה בין אנרגיית אור (IPL) לאנרגיית גלי רדיו. בשתי הטכנולוגיות, מי שאחראי לטיפול בכתמים הוא גל האור, הנבלע באופן סלקטיבי במלנוציטים, וגורם הרס ופירוק. מספיקים 2-3 טיפולים ולעיתים אף טיפול אחד. מתי נשלב כאן חומרים? בבעלות עור כהה (פיצפטריק 4 ומעלה) נרצה להמנע מהסיכון של גירוי האזור ותגובת יתר של המלנוציטים, שהפעם תתבטא ביצור מוגבר של מלנין. לכן נבצע דיכוי מלנין של שבוע לפני ואחרי. בבהירות עור (פיצפטריק 1,2) אין צורך בדיכוי מלנין לפני ואחרי. בפיצפטריק 3, יש לקבל החלטה: גוון 3 נחשב לבהיר, אך חלק מהמטופלים הם בעלי תורשה מעורבת. ולכן חיצונית הגוון שלהם בהיר אך תגובת עורם לשמש או לגורמי דלקת וגירוי היא דומה לזו של כהי עור, והם נוטים לפתח כתמים מהר ומכל גירוי קל. יש לברר מראש ולהתרשם מתכונה זאת לפני ההחלטה על דיכוי מלנין לפני ואחרי פרוצדורות.

במקרה של תקלה…

בטיפולי IPL או ELOS (בעיקר) אנו עלולים לגרום לכוויות שמתכהות והופכות לכתמים מלבניים חומים ולא יפים. זהו אחד מהאירועים המלחיצים והלא נעימים שרבות מאיתנו חוו. חשוב לזכור – אפשר למזער נזקים ואף להביא לריפוי מהיר יותר אם נוקטים באמצעים הנכונים, בזמן. בעלי גוון העור הכהה נוטים לפתח פיגמנטציה בקלות, ובהם כדאי לטפל במהירות האפשרית. מייד כשמתברר כי העור בסטרס, האדמומיות עיקשת, יש גירוי רב – מומלץ לדאוג כי הלקוחה תתחיל שימוש במשחה המכילה 1% הידרוקורטיזון (להשגה בבתי המרקחת ללא מרשם רופא). הידרוקורטיזון הוא כידוע סטרואיד, מרכיב יעיל ומהיר בהרגעת דלקות. המטרה היא לצמצם למינימום את מספר השעות (ממש השעות, אפילו לא הימים..) בהם העור נמצא בסטרס ובדלקת. ככל שנצמצם – כך "נרוויח" פחות יצור מלנין בתגובה לדלקת. הסטרואידים פועלים במהירות. כעבור 3-6 ימי שימוש, בהתאם לעוצמת הכווייה, ומייד כשהעור חש רגוע יותר, להתחיל שימוש במדכאי מלנין. השימוש יהיה פעמיים ביום לפחות. ניתן לעבוד מקומית/נקודתית על הנגעים בשכבה דקה. השימוש בסטרואיד יהיה עד לסיום המצב הדלקתי, והשימוש במדכא המלנין ימשיך כשבועיים-שלושה במידה ולא התפתחו כתמים חומים, ובמידה ויש התכהות – עד להתבהרות. על עור רגוע, במידה ויש התכהות, נוסיף גם חומר מקלף בשילוב עם מדכא המלנין. טיפול כזה יכול למנוע חודשים ארוכים של שימוש בחומרים מבהירים לתיקון הנזקים שלא טופלו בזמן.

הטיפול בפיגמנטציה מכמה סוגים

לעיתים הפיגמנטציה היא מרובה ומפושטת, וכוללת מספר סוגים של כתמים. חלק מהם יכול להגיב לטיפול במכשיר (למשל, כתמי שמש וגיל), וחלק ניתן לטיפול בחומרים בלבד. לעיתים יש ב"תערובת" הזאת גם מצב שלא כדאי להשתמש בו במכשיר, כמו כתם פוסט טראומה או כתוצאה מדלקת. לא נתייחס כרגע לפיגמנטציה הורמונלית, אך נגיע אליה בהמשך. כשיש כתמים רבים וחלקם ניתנים לטיפול בחומרים, המומלץ הוא להתחיל לפחות חודשיים טיפול בחומרים לפני שעוברים להשתמש במכשיר שברשותנו. לעיתים אף נצטרך כ-3 חודשים, במהלכם ניתן חומרים מקלפים ומדכאי מלנין לשימוש ביתי ונעשה קילוף במכון. המטרה היא לטפל עד כמה שניתן באותם כתמים שניתנים לשיפור עם חומרים ולהימנע ממצב של עודף בליעה של גל האור בעור המטופל. גל האור נבלע במלנין, ובליעה מרובה, בשל הכתמים המרובים, תיצור סטרס משמעותי יותר בעור. הדבר מקבל משנה חשיבות כשמדובר על כהות עור. בליעה רבה וסטרס רב עלולים להביא לתגובה של יצור מלנין. על עור עם פחות כתמים, הודות לטיפול המקדים עם חומרים, תהיה בליעה מופחתת וסטרס קל יותר. במהלך הטיפול במכשור הלקוחה תמשיך להשתמש באותם תכשירים, בשילוב עם מפגשים בהם נעבוד עם המכשיר. בתקופה זאת, דיכוי המלנין ימשיך ברצף והשימוש במקלפים יהיה עד שבוע לפני הטיפול במכון, וחזרה אליהם על עור רגוע.

הטיפול בפיגמנטציה הורמונלית – מכשור וחומרים

בפיגמנטציה הורמונלית, אנו נוהגים לפעול על פי הנחיית יצרני המכשור, דהיינו – לא להשתמש במכשיר כדי לא להחמיר את המצב. ההנחייה הזאת היא במקומה במקרים רבים. יחד עם זאת, בתוך מגוון המקרים של פיגמנטציה מסוג זה אפשר לעיתים לקבל החלטה שונה. כאשר הכתמים הם תוצאה של שימוש עכשווי בגלולות, או התקן הורמונלי למניעת הריון, או שימוש בתרופות מסויימות, או היריון/כתמים שנותרו בתום ההיריון והלקוחה עדיין בתקופת ההנקה, זוהי קטגוריה אחת של מקרים בה לא נשתמש במכשור IPL (או ELOS) שברשותנו. אבל לעיתים המדובר על כתמים שנוצרו במקור על רקע הורמונלי, שכרגע לא קיים. לעיתים הכתמים שנוצרו לאחר לידות או התערבות הורמונלית כלשהי, התכהו בהמשך כתוצאה מהחשיפה לשמש. אנו מקבלות לעיתים לקוחות מעל גיל 40, ללא כל "גורם הורמונלי" קיים בנקודת הזמן הזאת, עם כתמים שהופיעו על רקע הורמונלי בזמנו, ושוקלות האם נכון להשתמש כעת במכשיר. ראשית, כתמים שנוצרו על רקע זה ניתנים לטיפול גם באמצעות חומרים לשימוש הביתי בלבד, בשילוב פילינג במכון. גם אם אין ברשותנו מכשור. מי שמחזיקה במכשור, יכולה לעבוד בדרך הבאה: שימוש של כחודש וחצי לפחות בחומרים מקלפים ומדכאי מלנין. לאחר מכן, לשלב את המכשיר בטיפול (על עור עם פחות כתמים) תוך כדי המשך שימוש בחומרים מקלפים ומדכאי מלנין. רצוי בתכשירים נפרדים, כיוון שתכשיר בו יש רק מדכאי מלנין – ניתן לשימוש ברצף. לו היו בו מקלפים, היה עלינו להפסיק שימוש בתכשיר שבוע לפני הטיפול. בנוסף, ניתן להשתמש בתכשיר כזה פעמיים ביום והוא גם בטיחותי לשימוש בקיץ. עם החומרים המקלפים עובדים כמו תמיד: עד שבוע לפני הטיפול במכשיר, והמשך שימוש על עור רגוע לאחר מכן. מחקרים רבים נעשו על השימוש בפיגמנטציה הורמונלית במכשור המשולב בחומרים, עם תוצאות יפות. מהתנסות רבה בשטח עם קולגות המשלבות חומרים פעילים עם מכשור בסוגים הנכונים של פיגמנטציה הורמונלית, עולה כי זו דרך מהירה ובטיחותית לטיפול בכתמים.

סוגים שונים של טכנולוגיות

שוק הקוסמטיקה מציע לנו סוגים רבים של טכנולוגיות. לא כולן בוססו מדעית, חלקן נמצאות בשימוש מבלי שיש כל היגיון קליני בעצם הפעולה ומבלי שיש כל הוכחה להשפעתן על העור בהיבט הקוסמטי. אותן אלה שכן משפיעות, כמו אלה שנסקרו לעיל, יכולות להעצים את השפעת הטיפול שלנו ולהרחיב את מגוון הטיפולים שאנו מציעות. כל זאת בתנאי שנכיר כל טכנולוגיה במונחים של האינדיקציות שלה – מה ניתן להשיג איתה בעור, מנגנון הפעולה – כיצד ההשפעות הללו בעור קורות, ומאפייני התדר והעוצמה שאנו מפעילים בכל פעם. כשאנו מבינים את זה, וגם את מצב העור בו רצינו לטפל, אנו יכולים לצרף במידת הצורך תכשירים פעילים. תכשירים שיעצימו את התוצאה (כמו מקלפים ומדכאי מלנין בפיגמנטציה), תכשירים שיכינו את העור (כמו מקלפים באנטי אייג`, או מדכאי מלנין בעור כהה), תכשירים שירגיעו את העור במהלך הטיפולים, תכשירים שישקמו ויסייעו בהידרציה במהלך הטיפולים, תכשירים שיסתרו את השפעת הרדיקלים החופשיים שמחולל המכשיר. כל השילובים הללו נובעים קודם כל מידע ומהיגיון, והקוסמטיקאית המקצועית מפעילה את אלה בכל טיפול מחדש. הקוסמטיקאית המקצועית איננה זקוקה לקיטים או ערכות מוכנות לשימוש באף טיפול ובאף מכשיר, היא יודעת לשלב מגוון של תכשירים ממספר חברות ויצרנים, בהתאם לידע שלה ולהבנה שלה.

דילוג לתוכן