רטינואידים – נגזרות של ויטמין A והשימוש בהן בקוסמטיקה

ויטמין A הוא החומר הרבגוני, העוצמתי והיעיל ביותר העומד לרשותם של מטפלים בעור. מעל 30 שנות מחקר מעמידים לרשותנו מידע רב אודות תכונותיו של החומר. הידע אודות השימוש הנבון בו, למצבי העור השונים, יכול להביא להבדל משמעותי בתוצאות הטיפוליות.

 

ויטמין A על נגזרותיו משמש מזה שנים כחומר טיפולי בעולם הרפואה ובעולם הקוסמטיקה. שימושיו ברפואה כוללים את הטיפול בסבוריאה, בפסוריאזיס ובאקנה. בקוסמטיקה אנו פוגשות את החומר כסוכן אנטי אייג`ינג עוצמתי, כחומר המסייע גם בטיפול באקנה, בצמצום נקבוביות פעורות, בהחלקת מרקם העור, באיזון העור השומני, בקילוף ובמיצוק העור, בסיוע לטיפול בכתמי עור וכן בהגברת ההידרציה של העור הבוגר. זהו החומר היחידי מעולם הקוסמטיקה המוכר לנו, הרשום ב-FDA כטיפול לקמטים. בצד התועלות הרבות, ישנן גם תופעות לואי אפשריות ונדרש הידע הנכון בכדי שנפיק את מכסימום התועלת מהחומר מבלי לגרום נזק לעור.

 

כדי להפיק את מירב התועלת מויטמין A עלינו להכיר את מנגנון הפעולה שלו, את המינונים הנדרשים לכל סוג תוצאה אותה נרצה להשיג, את אופן השימוש לאורך הזמן ואת השתלבותו עם חומרים טיפוליים אחרים.

 

המרכיב הפעיל המחולל את מגוון ההשפעות הוא למעשה החומצה הרטינואית. זוהי חומצה של ויטמין A. החומצה הרטינואית מוגדרת כתרופה, והשימוש בה מותר במרשם רופא. חומצה רטינואית קיימת בתרופות: רטוויט, לוקסיד, רטין A ועוד ומשפיעה על תפקודי העור בזכות היותה מולקולת איתות: היא נקשרת לקולטנים לחומצה רטינואית הקיימים בתאי העור. עם קישורה לקולטן, מופעלים כ-40 גנים (!) האחראיים למגוון תפקודים בעור. גנים הקשורים לייצור קולגן, לייצור חומצה היילורונית ופרוטאו גליקנים, לקצב חלוקתם של תאים, לכמות החלב המופרש מהבלוטות, לתפקודם של מלנוציטים ועוד. אם החומר הפעיל הנו תרופה – כיצד נוכל אנו, בעולם הקוסמטיקה, להנות ממגוון התועלות שלו? הרטינול, ויטמין A המקובל בשימוש אצלנו, הופך בחלקן הקטן בתוך העור לחומצה רטינואית. אותו חלק שהפך לחומצה רטינואית יכול לחולל את הפעילות שהוזכרה לעיל.

 

שאלות רבות הועלו עם הזמן ע"י קוסמטיקאיות, לגבי השימוש בחומר וההשוואה שלו לתרופת המרשם. האם החומר המותר לנו, כקוסמטיקאיות, בשימוש – פעיל ועוצמתי כמו התרופה? מדוע תוצאות השימוש בתרופה נראות מהר יותר? האם החומר מדקק את העור? האם העור מתרגל לחומר? האם החומר מזיק לעור בשימוש מתמשך? האם מותר להשתמש בו בקיץ? איך נתמודד עם שאלותיהן של לקוחות, לגבי תרופת המרשם הזולה לעומת התכשיר היקר יותר שאנו מוכרות? כיצד נשתמש בו בעור הכהה, בעור הרגיש, בעור המאד בוגר? באילו מצבי אקנה הוא מתאים כטיפול ובאילו פחות? האם הוא יכול למנוע קמטים? ועוד ועוד…

 

הידע והניסיון שהצטברו עד כה מאפשרים לנו להבין את התשובות לכל השאלות הללו ורבות אחרות, אם כי במסגרת הזאת נוכל להתייחס רק לחלקן. נשוחח על הנושאים העיקריים שיש להבין בשימוש ברטינול, על נגזרותיו. ראשית, רטינול הוא ויטמין A (ולא נגזרת שלו). נגזרות מקובלות נוספות בעולם הקוסמטיקה הן: רטיניל פלמיטאט, רטיניל אצטט, רטינל, רטין אלדהיד. כדי לקבל השפעה מחדשת על העור, יש להשתמש ב-1%-1.5%. ריכוז זה מחייב שימוש בשעות הערב בלבד, התחלת שימוש מדורגת (למשל: לילה וכן ולילה לא בשבוע הראשון), והמנעות מוחלטת מחשיפה לשמש בתקופת הטיפול. החומר הנו קרטוליטי, ומכאן שהוא פוגע מעט ביכולת ההגנה של העור מקרינת השמש, וכן הוא פוטו סנסיטיבי: יוצר תגובה עם קרני השמש. בכל יציאה, יש להשתמש במקדם הגנה. האם התכשיר מתאים לשימוש בקיץ? התשובה תלויה בשגרת יומה של הלקוחה ובשאלה האם היא נכונה להמנע משיזוף יזום. אותן לקוחות שלא תיחשפנה לשמש בקיץ, יכולות להשתמש בחומר. בבעלות עור רגיש, ניתן להתחיל את השימוש במינון נמוך יותר של החומר הפעיל ולעלות בהדרגה. יש לזכור, שלעורנו "נכונות" לקבל ריכוזים גבוהים של חומר פעיל בתנאי שהוא הורגל אליו בהדרגה. גם את העור הרגיש ניתן להרגיל, עם מספיק סבלנות, לשימוש במינון פעיל. כלל נוסף לשימוש בחומר הזה ונוספים: בעור שרמת ההידרציה שלו נמוכה מהרגיל (עור מיובש) ספיגתו של החומר הפעיל וכן עצם פעילותו – נפגמות. עור מיובש מונע חדירות טובה של חומרים, ככלל. בנוסף, נדרשת רמת הידרציה מינימלית בכדי שהחומר הפעיל יחולל את הפעילות. מסיבות אלה, יש להקדים ולמרוח לחותן קל (ג`ל, קרם מאד קל) על העור הנקי, לאחר השטיפה בסבון, להמתין עד לספיגה מלאה של הלחותן ורק אז למרוח את הרטינול. שלב זה לא "ידלל" או יפריע לפעילות החומר. להיפך, הוא יעצים את פעילותו.

 

יש להיזהר בשימוש באזור שמתחת לעיניים, החומר עלול לייבש את העיניים ולגרות מאד. באזור הצואר והמחשוף השימוש מומלץ, אם כי ניתן להשתמש בריכוזים נמוכים יותר מאלה שנמרח על עור הפנים. עור הצואר והמחשוף דק יותר ומפריש הרבה פחות חלב, הוא עלול להגיב ברגישות למינונים המשמשים לחידוש העור. יש להשתמש בחומר בזהירות ככל שמדובר בבעלי/ות עור כהה. ככלל, עלינו להמנע מגירוי העור הכהה, למניעת תגובה של יצירת כתמי עור, וידוע כי חלקם יגלו רגישות למינון גבוה של החומר. בכל מקרה של ספק, יש להתחיל במינון נמוך ובהדרגה. מומלץ לתשאל את הלקוחה ולבדוק את היסטוריית השימוש שלה ברטינואידים. ייתכן והיא תוכל להשתמש במינון רגיל, לאור ניסיון העבר שלה ותגובתו החיובית של עורה. כלל נוסף בשימוש בחומר הוא הקפדה יתירה על עור רווי ושכבה קרנית בריאה בכל מהלך הטיפול. החומר הפעיל מקטין ייצור חלב. זוהי תכונה טובה שלו ככל שמדובר בטיפול בעור האקנתי, אך פחות רצויה לנו במטופלת בת 50, שהפרשת החלב בעורה גם כך איננה כפי שהייתה בעבר… ויייתכן שעורה כבר יבש ממילא. עלינו לקחת בחשבון מראש את מגוון ההשפעות של החומר, ולהיערך אליהן מראש. ייתכן וקרם הלחות בו הלקוחה משתמשת כבר לא יתאים לה, ונצטרך לדון איתה בתכשיר נוסף או אחר כדי לשמור על עורה רווי ולא מיובש/יבש במהלך הטיפול.

 

יש לזכור, כי לאורך השימוש השפעת הרטינול על הידרציית העור (הלחות) הינה ברוכה: החומר מעודד יצור חומצה היילורונית ופרוטאו גליקנים. אלה הם החומרים האוגרים את הלחות בדרמיס, ושהולכים ומתמעטים עם הגיל. עם ההגברה בייצורם, נגביר את יכולתו של העור להכיל מים, כלומר נחזיר אותו, מבחינה תפקודית, למצבו שהיה בגיל צעיר יותר. לכן החומר ישמש אותנו גם בטיפול בהידרציה הנמוכה של העור בגיל הבוגר.

 

ההמלצה האחרונה, מבין רבות נוספות הקשורות לשימוש בחומר, היא מהחשובות ביותר: אופן השימוש לאורך הזמן. כיוון שהחומר הנו תרופה, ומשפיע על קולטנים, יש לפעול באופן שימנע התרגלות העור לחומר. השימוש המומלץ על ידיי הוא שימוש שוטף ויומיומי (לאחר כשבוע של הסתגלות), וזאת כל עוד העור ממשיך ומשתפר. בשלב כלשהו, שיכול להופיע כעבור 3-5 חודשים, העור לא ימשיך במגמת השיפור. הוא ייראה מטופח, מטופל, ובמצב המיטבי בו הוא יכול להיראות – מבלי להשתפר עוד. בנקודה זאת, מומלץ לרדת למינון משמר/מתחזק של כפעם עד פעמיים בשבוע. זאת כדי לשמור על התוצאה שהשגנו מבלי להרגיל את העור לחומר הפעיל, לשמור אותו רגיש לטיפול, וגם לא לגרות אותו על בסיס קבוע. ניתן, כעבור תקופת שימוש משמר של כחצי שנה ומעלה, לחזור למינון הטיפולי ל-3 חודשים ואז לחזור לאופן הטיפול המשמר.

 

דילוג לתוכן