פילינג במכון הקוסמטי – תכנון נבון והתאמה למטרה הטיפולית

קילופי עור מבוצעים כמעט בכל טיפול קוסמטי. זהו הטיפול הרבגוני ביותר והדרך המעשית והזמינה ביותר להשפיע על מראה העור. הבנת החומרים הקלפים והתאמה נכונה שלהם תאפשר לנו השגת תוצאות טיפוליות נראות לעין.

מגוון התכשירים לקלוף העור הקיים בשוק הוא גדול מאד. המגוון לעיתים מבלבל ומביך, וישנו קושי להחליט על סמך מה בוחרים, ואיך מתאימים את הפילינג המתאים ביותר, מבין המוצרים שברשותנו, ללקוחה המסויימת. עם זאת, מגוון החומרים הפעילים המקלפים איננו גדול מאד. היכרות טובה של יכולותיהם של החומרים, ועם הגורמים המשפיעים הנוספים הקשורים לתוצאת הקילוף, תעניק למטפל/ת טווח פעולה רחב, מעבר לזה שמותווה בחוברות ההדרכה. נשוחח כאן על כמה מהגורמים החשובים בהתאמת הקילוף ללקוחה, ובביצוע מוצלח שלו.

 

תשאול נכון בטרם הטיפול

ישנן לקוחות "מזדמנות", המגיעות לטיפול בו נרצה לבצע קילוף, אם כי איננו מכירות למעשה את עורה ואת תגובתו האפשרית לחומרים מקלפים. וישנן לקוחות קבועות יותר, שלמדנו את מאפייני עורן ממפגשים קודמים. בלקוחות כאלה, נרצה לעיתים לבצע סדרת טיפולים לחידוש העור, המתוכננת מראש והמאפשרת לנו את מלוא ההשקעה בהכנת העור ובשיקומו הנכון. בלקוחות שאינן מוכרות לנו, תמיד מומלץ להתחיל בקילוף מתון יותר, המאפשר לנו הן הכנת העור לקילוף אפשרי נוסף והן לימוד של תגובת העור (למי מאיתנו לא היו הפתעות…). חשוב לבדוק, הן בקרב לקוחות מזדמנות והן בקרב לקוחותינו הקבועות יותר, את נושא השימוש בתרופות למריחה על העור. נשים רבות משתמשות בתרופות מרשם למריחה לצורך חידוש העור או הבהרתו. במסגרת התשאול המקדים, יש להקפיד ולבדוק האם ישנם תכשירים כאלה, וכמובן שאין להסתפק בתשובה "אני מורחת משחה שקיבלתי מהרופא", מבלי לדעת על איזו משחה מדובר. חלק מהחומרים הרפואיים הללו מגרים ומקלפים את העור, ולא מעט מקרים בהם לקוחה מרחה חומר כזה ערב לפני פילינג קוסמטי "רגיל" – הסתיימו בכוויות. חומרים רפואיים מקלפים לחידוש העור כוללים: רטוויט, לוקסיד, רטין A, משחת קליגמן, Zorac, איירול (כולם מכילים רטינואידים). מטופלים אחרים, הסובלים מאקנה, עשויים למרוח חומרים מגרים על בסיס חומצה אזלאית (התרופות: אזידרם, סקינודרם, אזלקס, הקיימות בריכוזים 10%, 15% ו-20%) וכן חומרים המכילים בנזואיל פרוקסיד 10% – שהנו ריכוז גבוה ומגרה.

יש להנחות את הלקוחות המשתמשות ברטינואידים – להפסיק את השימוש בהם שבוע לפני ביצוע קילוף במכון. בלקוחות "מזדמנות", שמרחו ערב קודם תכשיר המכיל רטינואיד – נצטרך לבצע טיפול מתון ביותר, ובמידה ויהיה טיפול פילינג נוסף – נדאג להפסקה המתאימה לפני ביצועו. לגבי מטופלים באקנה המשתמשים בחומצה אזלאית ובנזואיל פרוקסיד – יש לבדוק מה הריכוז, ולתכנן את הטיפול במכון בהתאם.

 

התאמת החומר ללקוחה

התאמת החומר ללקוחה תהיה בהתאם לתכונות החומר ולעור הלקוחה. החומצה הגליקולית מתאימה ביותר לעור הבהיר, העבה-יחסית שבו נרצה לגרום לאפקט יפה ונראה לעין של חידוש. היא חריפה ו"מהירה" יותר מהחומצה הלקטית, חודרת עמוק יותר ובקלות, מגרה יותר ופחות מתאימה לעורות כהים ולעורות רגישים מאד. החומצה הלקטית היא ידידותית ועדינה יותר בפעילותה, חודרת לרובד עליון יותר, אם כי מקלפת ומחדשת גם כן. פחות מהירה, יותר בטוחה ומשפיעה לטובה על לחות העור (אם כי כל פילינג, מעצם מהותו, משפיע לטובה גם על הלחות). היא מתאימה לעור הכהה, הדק, הרגיש, העדין. ניתן להתחיל איתה את מהלך הקילופים בלקוחה חדשה שאיננו בטוחות לגבי תגובת עורה, ובהתאם לתוצאה ייקבע המשך הטיפול. החומצה הסליצילית מותרת בשימוש רק בריכוז נמוך (עד 2%), ריכוז שלא יכול לחולל פילינג של ממש במכון. אולם ריכוזים גבוהים יותר יקנו תועלת בעור האקנתי, וגם – בריכוזים מסוימים – בעור הכהה. כמובן שאין "כללי ברזל" לפיהם בעור הכהה נעבוד תמיד עם חומצה לקטית ובעור הבהיר – עם הגליקולית. יש להפעיל אינטואיציה טיפולית וכושר אבחנה, יחד עם הידע שלנו על אופיים של החומרים הפעילים. עם אותם תכשירים ניתן "לשחק" וליצור מגוון של תוצאות. ברבים מהפילינגים ניתן לעבוד ב"שכבות" ולבצע יותר מאפליקציה אחת באותו טיפול. מספר האפליקציות ייקבע בהתאם לסוג העור והגוון, למטרת הקילוף וההיכרות המוקדמת שלנו עם הלקוחה. בלקוחות חדשות, נתחיל בשכבה אחת אם המדובר על תכשיר פעיל ועם פוטנציאל גירוי. בלקוחות ותיקות ומוכרות לנו, נוכל להחליט בהתאם לצורך ולמאפייני העור. בשכבות (האפליקציות עצמן) השונות – ניתן לגוון, ולמרוח למשל חומצה לקטית, ואח"כ חומצה גליקולית כאפליקציה נוספת. אפשר לעשות שתי אפליקציות של לקטית ועוד אחת של גליקולית, וכו` – כל שילוב הגיוני ומתאים למטרה הטיפולית.

 

הכנת העור לסדרת טיפולים

במידה ואנו מתכננות סדרה של 3-4 מפגשים לצורך חידוש העור, עלינו להכין את העור לקבלת התוצאה המירבית. ההכנה תתבצע עם חומר לשימוש הביתי, בשעות הערב, שיקלף או יקלף וגם יחדש את העור. חומרים מקלפים יכולים להיות חומצות אלפא הידרוקסי, בריכוז שמעל 10% לשימוש יומיומי. חומרים מקלפים וגם מחדשים יכולים לכלול, בנוסף לחומצות ההידרוקסיות, גם רטינול בריכוז מחדש (1%-1.5%). בעור הבוגר, מומלץ להכין את העור עם החומרים האחרונים. עורות צעירים יותר (30-38 לערך) ניתן להכין עם חומרים מקלפים בלבד. בחירת החומר המקלף וריכוזו ייעשו בהתאם לגוון העור ולמאפייני העור. בחומר המכין מומלץ לשתמש מדי יום למשך כ-3 שבועות, ולאחר מכן תיעשה הפסקה של שבוע – בטרם המפגש הראשון בסדרה.

במידה והלקוחה משתמשת בחומרים מקלפים + מדכאי מלנין בתכשירים נפרדים – למשל, לצורך טיפול בכתמי עור, עליה להפסיק את השימוש במקלפים שבוע לפני הטיפול במכון אולם במדכאי המלנין (המכילים, למשל, חומצה קוג`ית, ארבוטין, הידרוקינון..) שאינם מגרים את העור – ניתן להשתמש עד לטיפול הפילינג במכון בלי להפסיק. כנ"ל לגבי התכשיר איזומד, הנמכר בבתי המרקחת. למעשה, בכהי העור שימוש מכין בתכשירים הדומים לאיזומד יפחיתו את הסיכון לפיגמנטציה עקב הגירוי. אין חובה להשתמש לפני כל קילוף בעור הכהה בחומר מדכא מלנין. ההחלטה לעשות זאת נתונה לשיקול הקוסמטיקאית, ותיעשה בהתאם לגורמים כמו נטיית העור ליצור כתמים, שגרת היום של הלקוחה ואופי הקילוף שנבחר.

 

מהלך הקילוף

להלן מספר המלצות הנוגעות לביצוע הקילוף. ראשית, לא תמיד יש צורך בדגריזינג… בעור היבש ניתן לדלג על השלב. בנוסף, ישנה עובדה שנזנחת בעת ביצוע הקילוף ומביאה להשגת תוצאה טובה פחות תוך גירוי מוגבר. יש לזכור את המשמעות והחשיבות של תכולת המים בעור, ולקחת זאת בחשבון בעת ביצוע הקילוף. ביצוע הדגריזינג, כאשר הוא מתאים ותורם, נועד להסיר את מכסימום השומן שהופרש אל העור (החלב) כדי למנוע חציצה ולאפשר חדירה מכסימלית החומר המקלף. תכולת המים שבעור – הנה גורם נפרד, שאיננו קשור עם הפרשת השומן ולעיתים קרובות נמצאת בקשר הפוך איתו. ישנם עורות עם הפרשת חלב גבוהה – עורות שומניים, אך עם תכולת מים נמוכה, דהיינו מיובשים. ישנם עורות עם תכולת מים גבוהה אך יבשים מבחינת רמת הפרשת החלב. וישנם כמובן אלה הגבוהים בשני הפרמטרים או נמוכים בשניהם. תכולת מים תקינה בעור הנה פרמטר חשוב המסייע לחדירה נאותה של החומר הפעיל, וכן לפעילות מיטבית שלו. בעור המיובש, בו תכולת המים נמוכה מהרמה התקינה, חדירת הפילינג, וכן עצם הפעילות שלו, נפגמות. לכן, מועיל יהיה לבצע שלב ייחודי, בעורות המיובשים, בו נמרח – בטרם ביצוע הקילוף – ג`ל, בכמות קטנה, ונעסה היטב אל העור. נדאג לספיגה מלאה ולמרקם רך של העור, בטרם נמרח את החומר המקלף. בניגוד לאינטואיציה הראשונית, שלב זה לא יפחית מעוצמת הפילינג, כיוון שהג`ל מכיל מים, שאינם מהווים "חציצה" ומשום שהספגנו את כולו בטרם ביצוע הקילוף. שלב זה – לא רק שאיננו ממתן את הקילוף – הוא למעשה מייעל אותו, ומאפשר לו לעבוד במלוא הפוטנציאל של החומר אותו מרחנו. במידה ועשינו מספר שכבות – מומלץ לעשות בין שכבה לשכבה גם כן שלב של ג`ל, שיכין את העור לקליטה טובה של האפליקציה הבאה, אם כי הפעם הג`ל יישאר על העור לכ-5 דקות ויוסר בעדינות עם מטלית לחה לפני מריחת האפליקציה הבאה. המלצתי היא להשתמש למטרה זאת בתרכיז אלוורה (לא ג`ל עם אלוורה אלא תרכיז של הצמח עצמו – 100% אלוורה). חומר זה, בנוסף למיום (הידרציה) שהוא מקנה כהכנה לאפליקציה הבאה, גם מרגיע את העור ותורם לתחושה כללית טובה יותר בטיפול ולגירוי מופחת. את התרכיז נעסה בעדינות אל העור, בתום האפליקציה הראשונה, ונשאיר לכ-5 דקות בטרם הסרתו. הניסיון בשטח מראה, כי לקוחות מגיבות לטיפול, גם אם כלל 3-4 אפליקציות, במינימום גירוי יחסית.

 

שיקום העור בתום הקילוף

ישנה אמונה מסורתית נוספת, שכדאי להתבונן בה שנית – בראייה עדכנית יותר ונאמנה יותר למציאות… כולנו התרגלנו להנחייה הגורפת לייבש את העור ל-24 שעות (או אף 48) כדי לתת לעור להתקלף. אנו מנחות את הלקוחה בתום הטיפול לשטוף את העור שוב ושוב, עם מים וסבון, ולא למרוח קרם לחות – כדי "שהעור יתקלף". ניתן להבין את שאיפת הלקוחה לראות "קליפות"- הרי על כך היא שילמה, וללא מראה הקליפות היא אולי תתקשה להאמין שבוצע כאן טיפול יעיל. אם נודה באמת, גם הקוסמטיקאית שואפת לראות קילוף, לא-פחות מהלקוחה. אולם יש לדעת, כי הקילוף בוצע כבר במכון. אותם דסמוזומים- החיבורים החלבוניים שבין תאי השכבה הקרנית (להם אנו קוראים "הדבק הבין תאי") שהתנתקו עקב השפעת החומצה הגליקולית – התנתקו לתמיד. הם התנתקו בהשפעת מריחת החומצה במכון, ויישארו מנותקים גם אם נמרח בתום הפילינג קרם לחות עשיר. שום קרם לחות, או שומן, או חמאת שיאה, או וזלין – לא ידביק מחדש את הדסמוזומים – שהנם חיבור חלבוני חי, שנוצר באופן אורגני. אותו מספר של תאים ינשור, בין אם סיימנו את הקילוף בייבוש ל-24 שעות ובין אם שיקמנו את העור מיידית, בתום הפילינג, והלקוחה מרחה באותו יום בבית עוד כמה אפליקציות של לחות עשירה. הגישה המייבשת – מקצרת את זמן הקילוף, לכדי כיומיים-שלושה בהם העור יתקלף באופן הנראה לעין, בעוד שבגישה המשקמת, בה אנו מתחילים את שיקום הקרנית מייד בתום הפילינג – המהלך יתארך בעוד מספר ימים. בתום כשבוע מהקילוף, בשתי הגישות, התוצאה הטיפולית תהיה זהה. בגישה המשקמת, מן הסתם, העור ייראה יותר אסתטי ונעים, הלקוחה תוכל להתאפר ולצאת לעבודה ללא חוסר הנוחות הכרוך במראה הקליפות. כעת, נוכל לאפשר ללקוחה את הבחירה – כיצד היא רוצה לעבור את התקופה שלאחר הטיפול – כשהיא מתקלפת באופן שנראה לעין, או כשהמראה אסתטי ונעים יותר.

 

חזרה לשגרת הטיפול בבית

עם כל רצוננו הטוב, הפילינג שבוצע במכון לא ישאיר את העור יפה-לתמיד, ויש צורך – בפרט בעור הבוגר – לתחזק את המראה היפה עם חומרים לשימוש הביתי. המילה "לתחזק" מעט מפחיתה בערכם של החומרים לשימוש הביתי, כיוון שחומרים מקלפים (ובפרט חומרים מחדשים – כמו רטינול) מבצעים הרבה יותר מ"שמירה על הקיים". הם מעודדים בניית מרכיבי עור חשובים הקשורים למראה הצעיר, באופן שהעור נראה צעיר-לגילו. חומצות הידרוקסיות ורטינואידים מעודדים יצור קולגן וחומצה היילורונית, הם שומרים על רמת תפקוד והתחדשות האופייניים לגיל צעיר יותר, משפיעים על הברק ועל תכולת הלחות בעור ועל הטונוס שלו. שימוש קבוע בהם, גם ללא קילוף במכון, יכול להקנות לעור מראה מטופח ויפה. שילוב שלהם עם קילוף במכון מעצים את השפעת הקילוף ותורם למראה עור יפה גם בהמשך הדרך.

בתום סדרת קילופים במכון, הלקוחה תוכל לחזור לשימוש בחומרים הנ"ל לאחר כשבוע ימים. יש לוודא שהעור השתקם ואיננו מגורה/אדמומי, בטרם השימוש בתכשירים הללו.

דילוג לתוכן