סוגיות מחדר הטיפולים

כולנו מתלבטות בבעיות מקצועיות דומות. עם כל השוני בין קוסמטיקאית אחת לאחרת, בגישה הטיפולית, במכון שלנו, בשאיפות שלנו, בסיבות בגללן הגענו למקצוע… אנו שואלות את עצמנו את אותן השאלות. אנו פוגשות מצבים דומים ביום העבודה שלנו, בפן המקצועי ובפן הכלכלי. במהלך שנים של עבודה משותפת והתפתחות הדדית, אספתי שאלות נפוצות. בשיחה הזאת, ובאחרות, נדבר על השאלות שמעסיקות אותנו.

הטיפול היעיל בקומדונים

ש: הלקוחה הזאת מגיעה אליי כל שבועיים לניקוי קומדונים. בכל פעם שהיא מגיעה, כאילו שלא עשיתי כלום בטיפול הקודם. הפנים מתמלאות מחדש. איך מתקדמים איתה? איך זה שהיא מייצרת כל כך מהר קומדונים חדשים?

ת: כשמטפלים בקומדוניקה, חובה לצייד את המטופל/ת בתכשיר המכיל חומצות אלפא הידרוקסי, בין 13%-15% לשימוש יום יומי. רצוי שתהיה בתכשיר גם החומצה הבתא הידרוקסי – חומצה סליצילית. התכשיר ישמש מדי ערב, ומומלץ להפסיק את השימוש בו כיומיים לפני הטיפול במכון. (זאת בהנחה שלא תעשי לה פילינג בטיפול במכון. עם שימוש בתכשיר כזה ברמה יום יומית שבועיים לפחות לפני הניקוז, גם אין צורך בפילינג כהכנה לניקוי). ריכוז זה של חומצות הידרוקסיות יקלף תאים בשכבה הקרנית על פני העור וכן בתוך הנקבובית, ויאפשר לחלב להתנקז באופן תקין. שימוש רציף, יקטין את כמות הקומדונים שתצא בהמשך וכן יקל בצורה משמעותית על הוצאתם במכון. הם ייצאו ברכות ובמהירות, ועם פחות כאבים וסימנים אדומים למטופל. כשמכוונים לטיפול המדוייק לקומדוניקה, יש לכוון לחומר שהוא "פותח סתימות". זאת, כיוון שהבעייה העיקרית בקומדוניקה היא לא כמות החלב המופרש אלא – זה שהוא לא מתנקז ביעילות. לכן, עלינו לכוון כאן אל פותח-סתימות טוב, חומר מקלף יעיל שיסייע לחלב להתנקז ויטפל בסיבה המקורית בגללה נוצרה הקומדוניקה. אם לא נצייד את המטופל/ת במקלף לשימוש הביתי, ונסתפק רק בביקורים שלו במכון להוצאת הקומדונים, אכן לא נגיע לפתרון הבעייה. וכמובן לא לשביעות רצון של הלקוח. זאת, כיוון שלא טיפלנו בשורש של הבעייה. הסתפקנו בטיפול בסימפטום, מבלי להתייחס לסיבה. השימוש בתכשיר כזה יהיה כל עוד העור נוטה לייצר קומדונים, ברמה יום יומית. כשהעור נקי, אפשר לרדת למינון משמר, של 3 פעמים בשבוע, אח"כ פעמיים בשבוע, פעם בשבוע ופעם בשבועיים עם הזמן. עד שנחליט בנקודה מסוימת שלא נחוץ עוד תכשיר לטיפול הביתי. כיצד נבנה את מהלך הטיפול המשמר? לפי התנהגות העור. כשהעור נקי, נקבע למטופל מפגשים לצורך ביקורת. בביקורת, נעריך את מצב והתנהגות העור ולפי זה נחליט על ירידה במינון או על השארתו כמות שהוא.

ישנן קוסמטיקאיות המחליטות, עם הגעת המטופל בפעם הראשונה ופניו מלאים בקומדונים – לא לטפל כעת. לצייד אותו בתכשיר עם חומצות הידרוקסיות, בריכוז המתאים לכמות הקומדונים, סוג ועובי העור ועוד נתונים – ולקבוע לו תור לעוד שבועיים. זוהי החלטה נבונה ומקצועית. עם הגיעו לטיפול, הוצאת הקומדונים תהיה הרבה יותר קלה לביצוע ופחות כואבת למטופל. לעיתים עולה השאלה "אבל מה אם הוא לא יחזור?". זאת שאלה שאמורה להזכיר לנו לבדוק היטב ובשנית את רמת הבטחון המקצועי שלנו. אנו מומחיות. זה המקצוע שלנו ואנו אלה שקובעות את מהלך הטיפול, סדר הפעולות, המועדים והתכשירים. הלקוח הגיע אלינו כי הוא בחר בנו. ויש לכך סיבה. אנו אכן יודעות את העבודה. הלקוח זקוק לנו ולפתרונות שאנו יודעות לספק. והשיקול שלנו הוא קודם כל – מה נכון טיפולית במצב העור הזה. אם הצעד הנכון הוא קביעת תור לעוד שבועיים והכנת העור לטיפול, אזי יש להסביר זאת בצורה פשוטה ומובנת ללקוח. הוא יבין, שהעור איננו מוכן כעת לטיפול, וטיפול במצב כזה עלול לכאוב, להיות ארוך וגם להביא למצב בו לא נספיק לנקז את כל מה שרצינו לנקז. כשיש הסבר מובן, קל ללקוח לשתף פעולה, הוא יעריך את הקוסמטיקאית ואף יבצע את כל ההנחיות כפי שניתנו לו.

 

כוויות מטיפול IPL

ש: עשיתי טיפול IPL ללקוחה בגב, לפני חודש. המקום נשאר אדום הרבה זמן אחרי הטיפול והיה מגורה. ביאפין לא כל כך עזר. חלק מהסימנים האדומים התחילו להיות חומים והיום כמעט כולם כבר חומים… זה יכול לעבור עם קרם הבהרה? הלקוחה בת 25, פיצפטריק 4.

ת: בלקוחות כהות עור, פיצפטריק 4 ומעלה, אכן קיים סיכון להיפר פיגמנטציה כאשר העור נמצא בסטרס. סטרס הוא חווייה סובייקטיבית, כהות עור רבות עוברות טיפולים בטכנולוגית IPL ללא תופעות לואי. אולם, במידה והעור חווה טיפול כלשהו כסטרס – מערכת החיסון מגיבה לכך בהפרשת גורמי דלקת, שחלקם מעוררים מלנוציטים לייצור יתר של פיגמנט המלנין. באופן כללי, בכל טיפול שהנו פולשני ברמה כלשהי – פילינג משמעותי יותר, מזותרפיה, מריטת שיער וכו' – אני ממליצה להקדים ולתת ללקוחה תכשיר עם מרכיבים מדכאי מלנין, לשימוש שבוע לפני הטיפול וכשבוע לאחריו (תלוי בטיפול). כך, נקטין למינימום את הסיכוי לפיגמנטציה פוסט דלקתית. אך חשוב לא פחות, מה עושים כאשר כבר קרתה תקלה בלקוחה עם גוון עור כהה. ותקלה יכולה להיות גם פילינג שהסתיים בכווייה. כאשר עשינו טיפול IPL שבלקוחה המסוימת גרם לכוויות לא רצויות, עלינו לפעול מהר. העור הכהה המצוי בסטרס, מייצר בתגובה גם את פיגמנט המלנין. זה לא ייראה בימים הראשונים, כיוון שאז האזורים (ה"מלבנים") עוד אדומים, והתהליך רק בתחילתו, אבל מתחתיהם כבר מתחיל להיווצר פיגמנט. כמטפלים, עלינו לצמצם למינימום את מספר השעות (השעות, לא הימים) בהם העור הכהה מצוי בסטרס. כיוון שכל שעה נוספת וכמובן כל יום נוסף, מקרבים אותנו למצב של כתמים חומים. מייד כשנוכחנו שהטיפול גרם לתגובת סטרס, כדאי לדאוג כי הלקוחה תצטייד במשחה עם הידרוקורטיזון – סטרואיד- בריכוז 1%. ניתן להשיגה בבתי המרקחת גם ללא מרשם רופא. הסטרואידים הם נוגדי הדלקת המהירים ביותר, ובשימוש לזמן מוגבל, הם יעשו עבודה מצוינת בהרגעת העור. הם יקצרו למינימום את זמן הדלקת. בתוך מספר ימים, האזורים האדומים יירגעו וזה הזמן – על עור רגוע – להתחיל טיפול בתכשיר מדכא מלנין. זאת כיוון שהדלקת שנראתה כמו אדמומיות – עדיין קיימת גם אם האדמומיות חלפה. בעומק העור עדיין מתרחשות תגובות דלקת מסוימות ויש להמשיך בתהליך המניעה עם דיכוי מלנין לעוד כחודש. תגובה מהירה ונכונה, יכולה למנוע מאיתנו חודשים ארוכים של טיפול בכתמים חומים – לעיתים על חשבוננו, כיוון שאנו יצרנו את התקלה. שלא לדבר על אכזבה של הלקוחה. במקרה שכבר נוצרו הכתמים, יש לטפל בהם בהקדם עם תכשיר מקלף שיימרח בשכבה דקה על כל האזור ובתכשיר מדכא מלנין שיימרח מקומית על אזורי הכתמים. מדכא המלנין יימרח פעמיים ביום לפחות, המקלף – בשעות הערב.

 

מכירת מוצרים

ש: אני אוהבת לבצע טיפולים וחושבת שאני מטפלת טובה. אבל.. לא מצליחה בכל מה שקשור בשיווק ומכירת מוצרים. מה עושים?

ת: אם תמשיכי לראות בזה "שיווק ומכירת מוצרים" לצערי תמשיכי להיות גרועה… הסיבה שאת לא מצליחה בשיווק ומכירת מוצרים היא כי את ניגשת לנושא הזה מן המקום הלא נכון. אני בטוחה שרוב הרופאים הם גרועים בשיווק ומכירת תרופות. ועדיין, כל חולה שמקבל מרשם קונה את התרופות. כי הרופא לא רואה את עצמו כמשווק של תרופות. הוא מתאים טיפול למחלה, ומשיג ריפוי. ובתור שכזה, הוא בדיוק מה שהחולה זקוק לו. והחולה גם יודע את זה.

את לא משווקת ומוכרת מוצרים. את מתאימה את הטיפול הנחוץ כדי להשיג מטרה. לקוחה שבאה אלייך עם פצעים, רוצה להיות בלי פצעים. אם היא באה עם כתמים אז היא רוצה עור ללא כתמים ואם יש צלקות/חטטים היא רוצה עור חלק. כדאי שתפנימי, כמטפלת, את

הדברים הבאים:

א. את מטפלת. לא זבנית בחנות.

ב. האחריות שלך, כמטפלת, היא לספק ללקוחה שינוי בעור. לשם כך היא הגיעה אלייך.

ג. הלקוחה בונה עלייך וסומכת עלייך בנושא. היא מתוסכלת מהפצעים/הכתמים ורוצה עור חלק ובריא. והיא כולה תקווה שאת תבריאי לה את העור.

ד. אי אפשר – ואומר זאת שוב: א י  א פ ש ר להשיג תוצאות ולשנות את העור ללא תכשירים לשימוש הביתי. גם הרופא לא יכול לרפא בלי תרופות.

 

אם לא תיתני לה את התכשירים שהעור שלה זקוק להם, לא תשיגי שינוי בעור.

זה יהיה חוסר אחריות מצידך לא לתת לה תכשירים הביתה. היא מגיעה אלייך לקבל עור חדש, והיא לא רוצה לבזבז זמן. את תמעלי באמונה אם תיתני לה פחות מהטיפול הנכון. את לא תבצעי את תפקידך כאשת מקצוע. אין לך כאן כל שיקול דעת האם לתת מוצרים. אין כאן מקום ל"פשרות". אין כאן מקום לביישנות. כל אלה אינם שייכים לעולם המקצוע שלנו. האם ראית רופא שמתבייש לרשום תרופות? שלא נעים לו כשמגיעים ל"קטע הזה"? שחושש שמא החולה לא ירצה לקנות את הכל?… זה לא קיים אצל אף רופא. ואצל אף מקצוענית בתחום הקוסמטיקה. כקוסמטיקאיות, אנחנו חייבות ללקוחה תוצאות. לשם כך אנחנו כאן, במקצוע הזה.

אני בטוחה שאת אשת מקצוע טובה ומבצעת את הטיפול באהבה. אבל בנקודה של התאמת תכשירים לעור, פשוט עמדת על קרקע אחרת. אולי חשת שאת נתפסת ע"י הלקוח כ"משווקת", שלא לומר "דוחפת מוצרים" מתוך מניע אנוכי וללא קשר לטיפול. אז זכרי, שאת חייבת ולא יכולה להרשות לעצמך לא לתת מוצרים – אם את רוצה להצליח טיפולית. וכמובן שהמדובר על המוצרים הנחוצים לטיפול, לא על קרם הלחות (אם כבר יש ללקוחה אחד) או הסבון או כל מה שהטיפול יצליח בלעדיו. כל השיחה מבוססת על מכירת מה שנחוץ, מתוך מקום של יושר פנימי והגינות כלפי הלקוחה. אולי חשת חוסר בטחון במקצועיות שלך, ביכולת שלך להשיג תוצאות, או להתאים נכון את התכשיר למצב העור. כאן, תצטרכי להעמיק ולהעשיר את הידע כדי להיות בטוחה מספיק כשאת אומרת ללקוחה "למצב שלך תצטרכי את התכשיר X לשימוש פעם ביום ואת Y פעמיים ביום". הלקוחות אכן חשים את הבטחון העצמי שלנו ואף נדבקים בו. אבל מחובתך ליצור אותו. והוא יכול להתבסס רק על המקצועיות האמיתית שלך.

מצבים רבים בחיים, לרבות המצב של התאמת תכשירים (מה שקראת לו "שיווק ומכירת מוצרים") נחווים כקושי כשאנו עומדים על קרקע של "לקחת". כשבאים מתוך גישה של לקיחה לעצמנו. והחלפת נקודת המבט, המקום הנפשי שלנו, אל מקום של "לתת" הופכת את כל התחושה וההתנהלות לקלים, רכים ונעימים יותר. אנו במקצוע של נתינה. אכן, הוא מלווה ללא-ספק בקבלה. קבלה איננה ההיפך מנתינה, קבלה מתוך מאור פנים היא טבעית, וגם היא צורה של נתינה. נתינה של הרגשה טובה לזה שנתן לנו, ונהנה מכך. אבל המקום שאולי חשת בו הוא מצב של "לקיחה" (להבדיל מקבלה) מתוך מקום אנוכי שלא רואה את צרכי המטופל. ועלייך להזכיר לעצמך, שאת תמיד-תמיד רואה את צרכי המטופל, את אוהבת את המקצוע ואוהבת לעזור לאנשים. ויש רק דרך אחת לעזור להם, בכל הקשור למקצוע שלנו: להעניק להם פנים יפות יותר, עם כל אמצעי העומד לרשותנו: ידע, מיומנות טיפולית, תכשירים טיפוליים.

אז אם נסכם, אנו לא בעמדה של "שיווק ומכירת מוצרים", אנו מטפלות מקצועיות בעור.

 

דילוג לתוכן