סוגיות מחדר הטיפולים 2

אלפי קוסמטיקאיות, מגוון של סוגי לקוחות, גישות טיפוליות שונות אבל… אותן שאלות. זה מה שמאחד אותנו כקולגות למקצוע: הסוגיות מחדר הטיפולים. הבה נחלוק עוד כמה תובנות מעולם המקצוע שלנו.

ש: הטיפול בכתמים עם טכנולוגיית IPL: עדיין לא הבנתי איך זה עובד. והאם זה חובה? האם אי אפשר להשיג תוצאות טובות בלי מכשיר? המיכשור הזה יקר והשאלה היא אם שווה את ההשקעה.

ת:   טכנולוגית IPL מבוססת על הבזקי אור מהירים. האור נבלע סלקטיבית במלנין שבעור. אזורים בהם יש ריבוי מלנין (למשל הכתם, או כשמסירים שיער – אזי המלנין שבשערה) בולעים את האור ונגרם שם הרס מבוקר. כשאת רוצה לטפל בכתם, את רוצה שהאור ייבלע בתוך כל התאים שמכילים כמות רבה של מלנין, התאים שלמעשה יוצרים את מראה הכתם הנראה לעין. את עוצמת הפעולה (הכוח בג'אול) את קובעת. וישנו מאפיין נוסף – אורך הגל, שנקבע בידית עצמה ע"י היצרן, בהתאם למטרה הטיפולית: טיפול בכלי דם, הסרת שיער, פיגמנטציה, מיצוק. ישנן ידיות בהן ניתן להחליף פילטר, ובכך לשנות את אורך הגל בתוך אותה ידית.

האם זה חובה?

לא כל סוג פיגמנטציה מצריך שימוש בטכנולוגית IPL כדי לקבל תוצאה טובה. בחלקן – עדיף שלא לערב את המכשיר. אבל בסוגים מסוימים, זה משפר את התוצאות ולעיתים אף חיוני לעצם השגת התוצאה. למשל: בכתמי גיל, אם את רוצה להשיג תוצאה משביעת רצון, כדאי שתעשי שימוש ב-IPL. הסוג הזה של כתמים נובע מריבוי מלנוציטים, ולא כמו במרבית המקרים- ריבוי של פיגמנט המלנין. המלנוציטים שהתרבו נמצאים בשכבה הבזאלית, אזור אליו לא מגיעים חומרי ההבהרה המקלפים המשמשים לטיפול הביתי, או הקילוף הרגיל במכון. גם המרכיבים מדכאי המלנין, שיכולים להגיע לאזור זה, אינם מקדמים אותנו טיפולית בסוג הזה של כתמים, שאיננו מבוסס על יצור יתר של מלנין. גל ה-IPL, לעומת זאת, נקלט סלקטיבית באותם מלנוציטים וגורם להרס מבוקר של הכתם. טכנולוגיה זאת גם משפרת כתמי שמש ונמשים. לעומת זאת, בכתמי פוסט טראומה/דלקת, מוטב שלא לעשות שימוש בטכנולוגיה הזאת, וכן בחלק גדול מהמקרים של פיגמנטציה הורמונלית. שני הסוגים האחרונים יגיבו היטב לחומרים לשימוש הביתי בשילוב קילופים במכון.

 

האם כדאי להשקיע במיכשור היקר?
זו שאלה אינדיבידואלית. בבואנו לשקול קניית מכשיר, אחת השאלות המרכזיות היא – האם הוא מוסיף לי ערך מוסף לעבודה במכון, ומסייע בהשגת תוצאות שלא הייתי משיגה באמצעים זולים יותר. מכשיר להסרת שיער, במידה והחלטנו לעסוק בהסרת שיער, ייתן לנו תוצאות שלא נשיג באמצעים אחרים. וגם תנועה רבה יותר למכון, של לקוחות שיכולות להגיע גם לטיפולי פנים ולרכוש מוצרים. ידית IPL לטיפול בפיגמנטציה תוסיף לנו ערך מוסף בסוגי פיגמנטציה בהם עד כה לא יכולנו לתת מענה טוב, כמו כתמי גיל, נמשים וכן לשפר את התוצאות בכתמי שמש. הרחבת מגוון השירותים במכון היא מטרה ראויה וגם מבדלת אותנו מאחרות. ישנן טכנולוגיות שעלותן יקרה, והתוצאות שהן מאפשרות ניתנות להשגה עם גם מיקרו-נידלינג, שעלותו עבורנו זולה בהרבה.

 

ש: ישנן שאלות שהמטופלים שלי באקנה שואלים ואין לי מה לענות להם. הם שואלים אותי למשל – את יכולה להבטיח לי שהאקנה שלי יעבור? תוך כמה זמן אראה אצלך תוצאות?

ת: אף פעם אל תיכנסי לדיון בשאלות הללו. גם הרופא לא נותן פרוגנוזה, הוא לא דן עם מטופליו בשאלה האם האקנה יעבור ומתי. למעשה, הוא לרוב לא נשאל על כך. הוא נתפס כסמכות, ובתור שכזה, השאלות הופכות למיותרות. עלינו להתמקד בהשריית בטחון על לקוחותינו – בנו ובידע והכישורים שלנו, וכמובן להתמקד תמיד בלהיות טובות במה שאנו עושות. התוצאות נובעות קודם כל מן הידע הנכון. אף אחת מאיתנו, וגם לא הרופא, יכולים לדעת מתי תושג התוצאה. זה תלוי בהרבה גורמים – בשיתוף הפעולה של המטופל, לרבות הקפדה שלו על תזונה שאיננה מחמירה אקנה, בדברים שפחות תלויים בו – כגון סטרס, וגם בגורמים עליהם לא נוכל לשים את האצבע. לאקנה יש החמרות והפוגות שאינן קשורות למשהו שמובן לנו. שקורות גם בהיעדר טיפול, וגם בתוך טיפול מבלי שהן קשורות אליו עצמו. יש מקרים עקשניים יותר ויש כאלה שיפתיעו אותנו במהירות התגובה שלהם ובריפוי היפה. המטופל שלך צריך להבין שהוא בידיים טובות, ושאת עושה את המיטב שניתן לעשות בנסיבות של אותו מקרה. ומכאן, שהאקנה יתרפא בקצב הטוב ביותר שניתן להשיג עבורו. כדאי מאד להשקיע בהסבר ללקוח חדש: למה יש לו אקנה, מה עושים התכשירים שנתת לו, מה כל תכשיר תורם (כמובן בשפה פשוטה והמובנת לו) ומדוע את המקלפים יש למרוח בשעות הערב ולהישמר מחשיפה ממושכת לשמש. במידה וניסה טיפול אצל גורמים אחרים ולא צלח, להסביר לו מה בטיפול שקיבל לא התאים למצבו ומדוע התוצאה לא הושגה (כמובן מבלי לשפוט אף אחד – אנו מדברים על מהלכים שפחות התאימו, לא על מטפל לא מתאים) או שמא לא היה שיתוף פעולה מצד המטופל – ואז להסביר מדוע היעדר שיתוף הפעולה הפריע להתקדמות הטיפול. המטופל שניסה כבר בעבר אצל מטפלים אחרים והתאכזב, זקוק יותר מכל להסבר הזה – מדוע בעצם זה לא עבד עד כה. אחרת, הוא יישאר סקפטי גם איתנו ולא ישתף פעולה באופן מלא וכן, חשוב יותר: נפסיד את השפעת האמונה שלו (השפעת הפלצבו) שכבר ידועה למדע מזה שנים. כשהמטופל "איתנו", מבין את הטיפול, את חשיבות שיתוף הפעולה, את עוצמתנו כמטפלות ואת הפוטנציאל לריפוי יפה, אנו במקום הנכון. זהו המקום בו המטופל מרגיש ש"הגיע הבייתה". הוא בוטח בנו, מבצע את מה שבאחריותו ובאופן שהסברנו לו, ולא שואל שאלות על "מתי אראה תוצאות" כי הוא יודע שהוא יראה ומוקדם ככל שניתן בנסיבות המקרה שלו.

 

ש: האם באמת הקרמים שאנו מוכרות מרוכזים ופעילים יותר מאלה שנמכרים בפארמים?

ת: זה תלוי על אילו מרכיבים מדובר. התנאים לקבלת רישוי לתמרוק, הם אותם תנאים עבור מוצר שנמכר אצל קוסמטיקאיות ועבור מוצר הנמכר על מדפי החנויות. בכל זאת, ישנם מרכיבים מקלפים ו/או מגרים, שבהם תראי ריכוזים גבוהים יותר בתכשיר המצוי אצלך, כאשת מקצוע, יחסית למוצר מדף. למשל ברטינואידים (נגזרות ויטמין A ) ובחומצות אלפא הידרוקסי, סביר מאד שתמצאי בתכשירים המקצועיים ריכויזים גבוהים יותר. כאלה שיכולים לגרום לגירוי או תופעות לואי כלשהן בתחילת השימוש. כיוון שאת קוסמטיקאית, תוכלי להתאים בצורה נכונה את התכשיר למצב העור, מה שיפחית את הסיכוי לגירוי, וכן לתת הנחיות שימוש מדויקות (למשל שימוש מדורג, שימוש מדי יומיים-שלושה) שתהפוכנה את השימוש לבטיחותי. את גם זמינה לכל מקרה של תופעת לוואי גם בשעות הערב. במקרה הצורך, תדעי מה לעשות במקרה של קילוף או גירוי וכיצד לנהל את המשך הטיפול עם אותו תכשיר. מן הסתם, כל אלה אינם קיימים כאשר המדובר על זבנית בחנות התמרוקים. את כל אלה יודעות גם חברות הקוסמטיקה שמוצריהן נמכרים על גבי מדפים, וכדי לא להתמודד עם תופעות לואי מעבר לים, הן אינן מגיעות בתכשיריהן לריכוז המכסימלי שמותר כדי לקבל רישיון לתמרוק. לעומת זאת, יש מרכיבים (ויטמינים מסוימים, פפטידים ביומימטיים ועוד) ששימוש בריכוז הפעיל שלהם איננו גורם לתופעות לואי. במרכיבים אלה, תוכלי בהחלט לראות שימוש בריכוזים פעילים במוצרי מדף.

אבל גם במוצרים בהם משולבים מרכיבים שאינם מגרים, ושנוכל למצוא להם "תחליף" במוצר מדף, עלינו לזכור עובדה חשובה: מה שעושה את ההבדל בתוצאות הוא הידע. אנו, כמטפלות בעור, יודעות לאבחן את מצבו ולהבין, במונחים של מרכיבים פעילים, למה העור זקוק. ומכאן, להתאים את המרכיב הפעיל (בלי קשר למותג) לעור, עם ההנחיות הנכונות, ולעקוב אחר השתנות העור. עור של מעשנים, למשל, יפיק תועלת רבה מויטמין C, מהתה הירוק וככלל מנוגדי חמצון. ויטמין C נחוץ לא רק כנוגד חמצון: בעור המעשנים ישנה בעיית ספיגה של ויטמין C. לכן, תוספת שלו מבחוץ תורמת לבריאותו ומראהו. העישון גם מחולל דלקת תת קלינית בעור, וויטמין C הוא נוגד דלקת. העישון פוגע בקולגן, וויטמין C מעודד יצור קולגן. העישון מעלה את רמת הרדיקלים החופשיים בעור, וויטמין C הוא נוגד חמצון. מתן שלו הוא מענה מדויק לצרכי עור המעשן. אנו יודעים גם כי ויטמין זה לא מתאים לכהי עור הנחשפים ממושכות לשמש, כי במצב זה הוא יכול לגרום להתכהות/האפרה של העור או לכתמים. אנו יודעים כי הוא יכול להגביר נטייה לקומדונים במי שעורו מייצר קומדונים רבים. את כל זה אנו יודעים כנשות מקצוע שלמדו, השתלמו והתנסו. ידע זה איננו נחלתה של הזבנית בחנות. גם אם מצוי תחת ידיה תכשיר המכיל ויטמין C (נתון שלרוב איננו זמין לה, כיוון שהן אינן מכירות את הרכבי המוצרים במונחים של חומר פעיל וריכוז). וכמובן, שהיא איננה מכירה את תפקוד העור, איננה מומחית באבחון העור ובחיבור שבין הרכב התכשיר לבין צרכי העור. אם במוצר שבידייך יש פפטיד ביומימטי – את יודעת מהו פפטיד ביומימטי ולמה ניתן לצפות ממנו בהתאם לסוגו (מיצוק, הרפייה, דיכוי מלנין וכו') ובתוך איזה פרק זמן, לאילו מצבים הוא מתאים ומדוע. סביר להניח, שהמוכרת בחנות התמרוקים איננה מבינה מהו פפטיד ביומימטי, ורמת ההתאמה של תכשיר לקונה, מבחינתה, היא הרמה של מבצעים או של מותגים שהיא קיבלה הנחייה לקדם.

התאמה מדויקת של המרכיבים, גם אלה שמצויים באותו ריכוז במוצרי הפארמים, היא זאת שעושה את ההבדל בין רכישה מאיתנו לבין בחירה ממדף בחנות. ההבדל יתבטא במראה העור. ואת זה עלינו לחדד ללקוחה, או לעזור לה להבין.

אגב, שאלת על ה"קרמים" שאנו "מוכרות" והיה רצוי לעבור למינוח המקצועי: התכשירים שאנו מתאימות. אמנם קרם לחות לא חייב להיקרא תכשיר. המונח האחרון מתאים יותר לתכשירים הטיפוליים. אבל כאשר המדובר בתכשיר שגורם שוני במראה העור – בכתמים, בפצעים, בנקבוביות פעורות, בחטטים, בחידוש – נכון ומשכנע יותר להחליף את המילה "קרם" במילה "טיפול" (גם אם זה טיפול ביתי למריחה) או "תכשיר".

דילוג לתוכן