מתי צריך לזרוק מוצר קוסמטי

תאריך התפוגה של תרופות מצוין בעלון לצרכן, וקל לנו לדעת מתי הן כבר לא יעילות. בעולם הקוסמטיקה, משרד הבריאות (וה-FDA) אינם מחייבים לרשום תאריך תפוגה. יוצא הדופן היחיד הוא תרופות ללא-מירשם הנמכרות כמוצרי טיפוח, כמו קרמים שונים לאקנה, מקדמי הגנה וכדומה. אולם גם בנוהלים של אלה אין עקביות.
האיחוד האירופי ניסה להכניס קצת "סדר" לנושא, וביסס נוהל שמחייב את החברות באיחוד: על מוצרי הקוסמטיקה יהיה סמל בצורת קופסה פתוחה, ולידו האות M, שמשמעותה "חודשים" (Monthes) ולאחריה מספר. המספר ליד האות M הוא מספר החודשים שהמוצר הוא בתוקף לאחר פתיחתו. ישנם מעט יוצאי דופן לנוהל הזה – כמו תרסיסים, או מוצרים לשימוש חד פעמי.
כיצד התקופה הזאת נקבעת? שאלה טובה… האיחוד האירופי לא החליט מהם הכללים לפיהם ייקבע התוקף של מוצר. יש הבדל רב באורך חיי המוצר אצל שתי משתמשות שונות, עם הרגלים שונים והגרות בתנאי אקלים שונים. לדוגמה, משתמשת אחת הגרה באזור אקלים לח, מאחסנת את הקרם במקלחת, באור מלא, משתמת בו בידיים שאינן נקיות ולא מקפידה לסגור היטב את השפופרת בתום השימוש – מול משתמשת המאחסנת את המוצר במקום ממוזג, בתוך מגירה או ארון, משתמשת בו עם ידיים נקיות היטב, והנועלת היטב את המכסה. הגורמים הללו משפיעים רבות על אורך חיי המוצר, ועדיין לא דיברנו על תדירות השימוש בו. כך שההנחייה האירופית איננה מעשית במיוחד, ובפרט אם נודה שאף אחד מאיתנו לא זוכר מתי הוא פתח לראשונה את הקרם…
אולם מצד שני – כל החברות שמכבדות את עצמן, גם אלה שלא משתמשות בסמל הנהוג באירופה, מבצעות סוללה שלמה של מבחני יציבות לפני שהן מוציאות מוצר לשוק. המבחנים האלה כוללים חשיפת המוצרים למחזורים של טמפרטורות קיצוניות, בדיקות של היעילות של החומרים המשמרים לאורך זמן, בדיקת המוצר בתוך האריזה שנבחרה לו ובדיקה על פיסות עור של מתנדבים לשלילת האפשרות שהמוצר מגרה את העור , ועוד תופעות לוואי לא-צפויות.
אז איך יודעים בכל זאת?
קודם כל, במידה ויש בכל זאת סימון על האריזה לגבי תאריך תפוגה, הוא יכול לשמש לנו כאינדיקציה במוצר הזה, וגם כתזכורת. רובנו לא נסתדר רק עם זה ולכן העצות הבאות תועלנה גם כן: כדאי להפסיק את השימוש במוצרים לאזור העיניים (כמו מסקרה) לאחר 4-6 חודשים, ומוצרי קוסמטיקה לפנים (קרם לחות, מייק-אפ) לאחר שנה עד שנתיים. מוצרים באבקה –מומלץ להחזיק 2-3 שנים. השימוש במוצרי קוסמטיקה לעיניים הוא יותר מוגבל מאשר במוצרים אחרים. בגלל חשיפה לחיידקים והסיכון לדלקות בעיניים, יש מומחים הממליצים להחליף מסקרה בכל 3 חודשים. אם המסקרה התייבשה, החליפי אותה. אל תוסיפי מים (ובטח לא רוק…) כדי ללחח אותה כי זה עלול לזהם את המוצר. אם התפתחה דלקת בעיניים, התייעצי עם רופא מיד, ומומלץ להפסיק להשתמש בכל המוצרים לאזור העיניים, בהם השתמשת כשהזיהום התחיל.
מוצרי קוסמטיקה נוספים שיכולים להיות עם חיי מדף קצרים הם מוצרים "100% טבעיים" שעשויים להכיל חומרים רבים המהווים מצע טוב לגידול חיידקים. עוד סיכון במוצרים הטבעיים הוא זיהומם כתוצאה משימוש בחומרים משמרים טבעיים (שהם פחות יעילים) או היעדר כל חומר משמר.
גם השימוש בדוגמיות הפתוחות שיש בפארמים יכול לגרום לזיהום המוצרים הללו. אם את חייבת להתנסות במוצרים האלה השתמשי באפליקטור נקי, כמו למשל צימרון ("מקל לניקוי אוזניים") נקי.
ההנחיות האלה אינן מבוססות על הנחיות שפורסמו במקום רשמי כלשהוא, אך מבוססות על עצותיהם של גורמים בענף הקוסמטיקה.
דילוג לתוכן