מרכיבים פעילים לשיפור התוצאה הטיפולית: מפגש מחודש עם חומרים מוכרים וותיקים

אחת הדרכים הבטוחות להרוויח יותר – היא להוציא פחות. במגוון החומרים שהורגלנו לקנות ישנם רבים אותם נוכל להחליף בחומרים זולים משמעותית, זמינים ובעלי תועלת טיפולית דומה, או רבה יותר. בחלק מן החומרים הללו אנו אכן משתמשים, אך באופן שגוי שאיננו מאפשר השגת התועלת לה ציפינו. נתבונן מחדש בכמה חומרים יעילים, על מגוון התועלות שנוכל להפיק מהם.

חומרים יעילים ולא יקרים

חומרים יעילים רבים, הנמצאים ממש "מתחת לאף", הוזנחו על ידינו או שאנו משתמשים בהם באופן שאיננו מתאים. חלק מהחומרים שזנחנו – הנם זולים, זמינים וקלים להשגה. מחיר זול ונגישות לעיתים מותירים בנו רושם כי החומר אולי לא מספיק יעיל, וכדאי "להתקדם עם הזמן", להשקיע יותר כסף ולבחור במותג שבוודאי עשוי "בטכנולוגיות מתקדמות, ועם ידע חדיש"… בפרט אם הוא ארוז באריזה חדשנית ומרשימה ומתומחר בהתאם. בפועל, חומרים רבים הנם "פשוטים" וזולים וללא טכנולוגיות מרשימות ועם זאת – הם העוצמתיים ביותר, היעילים ביותר והמתועדים ביותר בספרות.

נתבונן בכמה חומרים זמינים ומוכרים, שיכולים לשמש אותנו הן במכון והן כטיפול ביתי ללקוחותינו. במסגרת זאת, לא אדון בחומרים המקלפים או המחדשים, אלא יותר בכאלה התומכים בטיפול, מייעלים אותו, מסייעים בשיקום, בחיטוי, בהרגעה וכיוצ"ב.

 

החימר הירוק

אחד החומרים המוכרים לכולנו הוא החימר הירוק. החימר הטבעי מקורו בהתפוררותם של סלעים, והוא מכיל מעל 20 מינרלים שונים החיוניים לתפקודי הגוף והעור. ביניהם: סידן, מגנזיום, אשלגן, צורן, מנגן, נחושת, סיליקה, סלניום, דולומיט. החימר מכיל, בטבע, גם רקב צמחי, ותרכובות אורגניות שהופכות אותו לחומר עם יכולות חיטוי, ריפוי וספיחה של רעלים שונים.יכולת הספיחה של רעלים מיוחסת למטען החשמלי השלילי של החימר, המנוגד למטענם החיובי של רעלים רבים. בנוסף, סופח החימר גם שומנים. תכונה זאת הפכה את החימר לחביב עלינו כמסכה סופחת שומנים בטיפולי האקנה. כאן, עלינו לחדד לעצמנו מה הגיוני ומה פחות הגיוני לצפות ממסכת החימר. לא הגיוני לצפות ממסיכה כזאת לאזן את רמת הפרשת השומן בעור האקנתי. 10 דקות של ספיחת שומן אינם משנים במאום את קצב הפרשת השומן בעור האקנתי, ועם הסרת המסיכה יחזור המטופל ויפריש חלב באתו קצב כמו לפני השימוש במסיכה. היא איננה משנה את תפקוד העור, ואת תכונותיו בהקשר זה. היא סופחת את השומן שהופרש למשך 10 דקות. עם זאת, כדאי להשתמש במסכת חימר בסיום הטיפול באקנה – מסיבות אחרות: כחומר מחטא, מרגיע ומרפא, ובעל יכולת לכיווץ זמני של נקבוביות, יכול החימר שבמסכה להשלים את הטיפול באקנה, לתרום למראה עור חלק ואחיד יותר ולתחושה רגועה של המטופל. מכאן, שאין טעם למכור מסיכות חימר למטופל לשימוש בבית: קצב הפרשת השומן לא יושפע במאום משימוש פעם-פעמיים בשבוע (או גם שלוש ויותר) בחימר. ניתן בהחלט לווסת, לאזן ולהקטין את קצב הפרשת השומן אולם באמצעות חומרים פעילים אחרים. נוכל לחסוך למטופל שלנו בהוצאות על קניית חומרים, ולצייד אותו בתכשירים הנכונים – שישפיעו השפעה של ממש על האקנה. לגבי השימוש במכון: מסיכות חימר ותכשירים המבוססים עליו ניתן לקנות כתכשירים קוסמטיים מוכנים, אולם אין צורך בכך. אבקת חימר היא מאד זולה, וניתן להשיגה בקלות בבתי טבע ובמקומות נוספים. ההכנה פשוטה גם כן: נוטלים את הכמות הרצויה לנו מאבקת החימר ומוזגים מעליה מים מינרליים, עד לכיסוי ועוד קצת. החימר איננו נמס במים אלא סופח מים. יש לעשות זאת מספר שעות לפני השימוש, כדי לאפשר ספיחה ואיחוי טובים. מומלץ לא לערבב עם כפית מתכת. את המסכה נניח בתום הטיפול ל-10-15 דקות.

 

מסיכת ויטמין C

חומר זמין נוסף הוא ויטמין C בנגזרת הקרויה "חומצה אסקורבית" (ascorbic acid) – כאבקה לבנה מסיסת מים. ניתן להשיג אבקה זאת אצל מספר יצרנים, ולהשתמש בה כמסכה ליופי וברק בסיום הטיפול. זהו חומר זול וזמין, אותו משלבים בריכוז 10% – עשירית – בג`ל מיוחד לויטמין C. יש לוודא, כי זהו ג`ל המתאים לערבוב ויטמין C, כיוון שסוגי ג`ל שאינם מתאימים – יהפכו למים עם הוספת הויטמין. חומציותו גורמת לספיחת מים, עם הנחת המסיכה, מהשכבות הנמוכות של העור אל עבר הקרנית וקבלת הידרציה ומיום – תכולת מים גבוהה. קרנית המכילה מים בכמות נאותה נראית בוהקת וקורנת, והעור בכללותו נראה זוהר יותר. במסיכה כזאת אין להשתמש לאחר טיפול פולשני או מגרה, כיוון שהיא כשלעצמה הנה חומצית ויכולה להחריף גירוי קל שהיה קיים קודם לכן. יש להכינה בסמיכות לטיפול, עד כ-3-4 שעות קודם. רצוי כמה שיותר סמוך לטיפול, כיוון שהחומר מתחמצן במגע עם האויר והמים, ועם הזמן אף יצהיב. נכין כמות המתאימה לטיפול אותו בכוונתנו לבצע – כ-10 מ"ל, ועבור הלקוחה הבאה נוכל להכין כמות חדשה. זמן השהות עם המסיכה הוא כעשר דקות, כאשר מעליה ניתן (לא חובה) להניח מסיכת-על.

 

שמנים צמחיים

השמנים הצמחיים המשמשים בקוסמטיקה (בשונה מאלה המשמשים לבישול, למשל) מופקים בתהליך הנקרא "כבישה קרה". שמנים צמחיים מקובלים ומוכרים לנו הם, למשל: שמן אבוקדו, שמן זרעי ענבים, שמן חוחובה, שמן גזר, שמן נר הלילה, שמן שקדים, שמן אובליפיכה, שמן נבט חיטה ועוד רבים. עלינו להזכיר כאן לעצמנו את ההבדל בין שמן צמחי לשמן אתרי, המקובל גם הוא בתחום הקוסמטיקה. השמן האתרי מופק בתהליך הנקרא זיקוק, זהו שמן נדיף, בעל ריח עז, הנמכר באריזות קטנות בד"כ. לרוב השמנים האתריים יכולת חיטוי, ובנוסף – לשמנים השונים ישנן תכונות נלוות, לרבות השפעות חווייתיות על המטופל המתרחשות דרך ההרחה. מומלץ להשתלם ולהבין היטב את השפעת השמנים האתריים במידה ורוצים לעבוד עמם במכון, בשל ההשפעות הרבות והמגוונות שלהם – על העור ועל הגוף. במסגרת הזאת, נדון בשמנים הצמחיים – המופקים בכבישה קרה. הם יימכרו לנו באריזות גדולות יותר, של כחצי ליטר ואף ליטר. עלותם נמוכה על פי רוב (למעט מס` שמנים שהנם יקרים יותר, כמו: נר הלילה, קלנדולה ועוד) והתועלת שלהם רבה ומגוונת. השמנים עשויים מחומצות שומן חופשיות, מרכיב המצוי גם בעור. בעורנו מגוון חומצות שומן המהוות חלק ממבנהו ומתפקודו. שילוב של חומצות שומן "מבחוץ", כמריחה, יכול לסייע בשחזור ה"מלאי" הטבעי שלנו, הנפגע עקב גורמים רבים: שימוש בדטרגנטים, חשיפות מצטברות לשמש, רדיקלים חופשיים, תהליכי קילוף יזומים, סטרס, עישון ועוד. בנוסף, שמנים רבים מכילים בעצמם מגוון ויטמינים ואף חומרים נוגדי דלקת. שמן גזר, למשל, מכיל את הויטמינים: A, C, D, E, K, ובטא קרוטן. שמן אבוקדו מכיל ויטמין A, B, D ועוד. שמנים צמחיים, בשל היותם זולים וזמינים, ובעיקר מועילים וחשובים, יכולים לשמש למספר מטרות במכון: הם יכולים לשמש כ"החדרת ויטמינים" – במקום אמפולות יקרות ותכשירים יקרים אחרים להחדרה, ובמקרה זה – עבור בעלות עור שמן או נורמלי-שמן ניתן לערבב את השמן עם ג`ל או עם קרם קליל, לקבלת מרקם מתאים. ניתן לשלב את השמנים הצמחיים בכל עיסוי, וכן להשתמש בהם כשיקום לאחר פילינג – להזנה וריכוך. ניתן להעשיר את קרם הלחות שסיפקנו ללקוחה בשמן צמחי שיסמיך ויעשיר את מרקם הקרם, במידת הצורך, ושיקנה לו את התכונות של השמן בו בחרנו. ישנם שמנים הטובים יותר לפצעים ונגעים (כמו שמן נים, שמן קנביס, קלנדולה), שמנים הטובים יותר לעור בוגר (נר הלילה, גזר), ושמנים הטובים לשמירה על הלחות, או כאלה העשירים בויטמינים. קיים מידע רב הזמין באינטרנט אודות מגוון השמנים הצמחיים, על תכונותיהם. כדאי להשתלם בנושא, באופן עצמאי, ולבחור את אותם שמנים שישרתו אותנו על פי אופי עבודתנו. החומר הכתוב איננו קשה או מורכב להבנה, הוא קיים בשפע וכדאי להבין מעט יותר ולהשתמש בידע.

 

תוספים לערבוב בתכשיר קיים

את הקרם שבידינו, או את המסיכה, או את השמן – ניתן להעשיר בתוספים שיקנו להם תכונות נוספות. נשוחח על שלושה חומרים אפשריים, מתוך עשרות רבות, כדוגמה אפשרית לשימוש במכון וכן בקרמים לשימוש הלקוח בבית. הראשון – תמצית הליקוריץ (בעברית: שוש קירח), המכילה את החומר הפעיל גליצריזין. גליצריזין הנו נוגד חמצון, נוגד דלקת ואנטי חיידקי. התכונה של הרגעת דלקות היא הדומיננטית והחשובה יותר, והיא הופכת את המרכיב הפעיל כיעיל לטיפול בעור המגורה – עקב: אקנה, סבוריאה ומצבים מודלקים נוספים. הוא יכול להקל גם על הדלקות שהנן חלק ממחלת הרוזצאה, אם כי לא לרפא את המחלה היסודית. מהחומר גליצריזין שמים 5% בתוך הקרם, או המסכה. קרמים המכילים גליצריזין ניתן לספק ללקוח/ה עם אקנה, סבוריאה ודלקות או גירויים ממקורות נוספים. במכון, ניתן לשלב 5% גליצריזין, ביחד עם 5% תה ירוק בתוך ג`ל אלוורה (הג`ל צריך להיות 100% אלוורה, ולא ג`ל המכיל מעט אלוורה). מסכה כזאת מעניקה הרגעה מהירה ויעילה לאחר פילינג, ולמעשה לאחר כל פרוצדורה מגרה שביצענו במכון – מריטות שיער, טיפול ברולר ועוד. התה הירוק הנו גם כן חומר מרגיע, אנטי דלקתי, אנטי חיידקי, נוגד חמצון יעיל ביותר וגם בעל יכולת להקטין תהליכי הרס בעור הנגרמים מדלקת. נוסיף אותו לתכשירים לשימוש הביתי, עבור לקוחות שעורם חווה סטרס, שחשופים רבות לשמש, למעשנים ולבעלי דלקות/זיהומים בעור, כולל אקנה. במכון נוכל לשלבו במסכת הרגעה, כפי שתיארתי לעיל. שני החומרים האחרונים הנם תמציות, שיש להוסיף בריכוז הנכון כדי להפיק את התועלת. ניקח בחשבון, בעת השימוש בטפטפת, כי כל 20 טיפות הן 1 מ"ל. כך שאם נרצה להכין 10 מ"ל מסיכת הרגעה לשימוש לאחר פילינג, ניקח 10 מ"ל אלוורה בג`ל, אליהם נוסיף ½ מ"ל – שהם 5% – תה ירוק (10 טיפות) ועוד ½ מ"ל גליצריזין (10 טיפות נוספות). חומר נוסף ושכיח הוא שמן עץ התה, שלהבדיל משני הקודמים – הוא שמן אתרי. כלומר, שמן נדיף, המופק בזיקוק. זהו חומר אנטיספטי מעולה, בו ניתן להשתמש כנגד כל סוגי הזיהומים, בריכוז של 5%, בקרמים שנכין או במסכות בסיום הטיפול באקנה. ניתן להשתמש בו גם לפטרת הרגליים. במקרים מסוימים, בטיפול במכון, נוכל לשים ישירות על הנגע – תוך לקיחה בחשבון שבחלק מן המקרים יהיה גירוי. בתכשיר לשימוש יומיומי – למשל, ללקוחות הסובלים מאקנה, נוסיף 5% לקרם הלחות בו הם משתמשים ממילא, כחלק מהטיפול הכולל שאנו מעניקים להם וכחיזוק לטיפול. על 30 מ"ל קרם, למשל, נצטרך להוסיף 30 טיפות.

 

בחירת חומרים על פי מטרה טיפולית

מגוון החומרים הזמינים, היעילים ושאינם יקרים הוא גדול. תכשירים יקרים רבים המוצעים לנו לקנייה, כגון תכשירים המבוססים על חימר (שיכולנו להכין לבד), או אמפולות שתכולתן היא שמן צמחי (אותו קונים בליטרים ולא באריזת 3 מ"ל) – יכולנו לחסוך. את הטיפול האינטליגנטי יותר, החסכוני יותר והמדויק יותר – נוכל להעניק במידה ונבין את תפקידם של החומרים הפעילים שמציעים לנו, במידה ונכיר את מגוון החומרים הפעילים הקיימים וזמינים לנו ובמידה ונחשוב טיפולית, ולא נתנהל כאוטומט. עלינו לשאול את עצמנו, ראשית, "מה ברצוננו לשנות בעור", ומכאן לצאת אל מגוון החומרים (ולא המותגים, או הסדרות, או האמפולות) היכולים לסייע בהשגת השינוי הזה. זהו שינוי בתפיסה, אולם שינוי שמשתלם מכל כיוון עליו נחשוב. איש המדע או הרופא איננו שואל את עצמו "איזו סדרה תתאים למטופל האקנתי שלפניי" או "איזו אמפולה תהיה טובה לאנטי אייג` עבור הלקוחה שלפניי". אנשי מדע יודעים לנתח את מצב העור, יודעים אילו חומרים ובאילו ריכוזים יכולים לשנות מצב זה, וחופשיים מהכבלים של "סדרות", "פרוטוקולי טיפול" וסוג האריזה (אמפולה היא צורת אריזה ותו-לא). הפשטות היא העוצמה, ופשטות בטיפול נוכל להשיג עם הידע הנכון.

דילוג לתוכן