מרכיבים פעילים לטיפול בכתמים

מהי פיגמנטציה? מהם החומרים המשמשים לטיפול בכתמי עור?
וכיצד נבחר את הטיפול הטוב עבורנו?
צבע העור שלנו נקבע בעיקר ע"י הפיגמנט מלנין, שנמצא בשכבת העור החיצונית – האפידרמיס.
המלנין מגן עלינו מקרינת השמש: הוא סופג, ולאחר מכן מחזיר (רפלקציה) את קרני השמש החודרות לעור, ובכך מונע נזק לתאים. בכל פעם שהעור נחשף לשמש, נוצר מלנין, במטרה להגן על העור. זהו תהליך השיזוף.
לצערנו, לא תמיד הפיזור של חלקיקי הצבע (הפיגמנטים) הוא אחיד, ולפעמים יש הצטברות של פיגמנט באזור מסוים, שיוצרת כתם.
מה משפיע על פיזור לא אחיד? בעיקר – חשיפה לשמש. גורמים נוספים הם: גלולות למניעת הריון, תחליפי הורמונים, תרופות, טראומות לעור (חתכים, כוויות, דלקות) והגיל. הנטייה לפיגמנטציה עולה עם הגיל.
מה קורה בתוך העור, שגורם ליצירת המלנין? בצורה הפשוטה ביותר, האנזים האחראי לכך הוא האנזים טירוזינז.
הוא יוצר מלנין מהחומצה האמינית טירוזין. פתרונות שונים לפיגמנטציה מבוססים על כך, והם למעשה מפריעים לייצור המלנין ע"י חסימתו של האנזים טירוזינז.
כשאנו שוקלים בחירה של טיפול, גורם אחד שצריך לקחת בחשבון הוא עומק הפיגמנטציה. לרוב, היא שטחית. במספר מקרים, הצטברות הצבע נמצאת עמוק בדרמיס. אם הפיגמנט הוא באפידרמיס, ניתן להשתמש במקרים האלה בקרמי-הבהרה הנמרחים על העור. אם הפיגמנט מצוי עמוק יותר, אפשר לשקול טיפול בלייזר, או קילוף כימי.
דרך הטיפול בפיגמנטציה
כאשר מטפלים בכתמי עור, אנו עושים שימוש בשני סוגי מרכיבים פעילים, או בשתי משפחות של חומרים:
א. מקלפים
ב. מעכבי ייצור מלנין
המקלפים עובדים ברובד השטחי של העור, בתאים הנמצאים בשכבה החיצונית ביותר.
הם מקלפים בעקביות, תוך כדי השימוש היום יומי בתכשיר, ומסירים תאים המכילים כמות רבה של פיגמנט.
בו זמנית, המרכיבים מעכבי ייצור הפיגמנט, משפיעים על אותם אזורים בהם מיוצר פיגמנט רב מהנחוץ ומפחיתים את הכמות המיוצרת. השימוש העקבי בשני סוגי המרכיבים, יביא להטבה תוך מספר חודשי שימוש.
ההטבה ניכרת כבר בחודש הטיפול הראשון, וממשיכה ככל שהטיפול נמשך. יש להקפיד להימנע מחשיפה ממושכת לשמש בכל מהלך הטיפול. למעשה, החומרים המקלפים לא יינתנו למטופלת שלא תקפיד על הימנעות מחשיפה ממושכת..
באילו מרכיבים נשתמש במהלך הטיפול?
1. מקדם הגנה
לפני הכל, חשוב להיות מוגנים מקרינת השמש בכל מהלך הטיפול. בקיץ הישראלי, יש להשתמש במקדם עם SPF 30 לפחות. הקפידו כי המקדם יכיל גם הגנה מקרני UVA. המספר הצמוד ל-SPF מתאר את רמת ההגנה מקרני UVB בלבד. ההגנה משמש היא חיונית והכרחית להצלחת הטיפול. אין טעם להשתמש בחומרי הבהרה עוצמתיים ויעילים בו זמנית עם חשיפה ממושכת לשמש. זה אף מסוכן ועלול לגרום לכוויות.
 
2. רטינואידים
רטינואידים הם נגזרות של ויטמין A. מלבד היכולת שלהם לחדש את העור, להשיב את הברק ולטפל בסימני הגיל,
הם מחוללים קילוף יעיל שמסייע להסרה הדרגתית של כתמי העור. השימוש בהם איננו מתאים לנשים בהריון.
הריכוז הנכון יותאם לכל מטופל/ת בהתאם לגוון העור ולנתונים אחרים של העור, כולל "היסטוריה רפואית" בכל מה שקשור לאירועים כמו התפרצויות אקנה בעבר או בהווה, ועוד. חשוב כי ההתאמה תהיה על ידי גורם מקצועי – הקומסטיקאית המוסמכת מחזיקה בידע המתאים לגבי התאמת המרכיב לנתוני העור. השימוש בגורם מקלף איננו מספיק כשלעצמו, ויהיה צורך להוסיף לטיפול גם מרכיבים מדכאי ייצור מלנין.
3. חומצות אלפא ובתא הידרוקסיות
חומצות הידרוקסיות הן גורם ותיק ומוכר מאד בטיפול המקצועי בעור. הן מקלפות ומסירות תאי עור מתים מהשכבה החיצונית. בכך הן משפרות את מראה העור, הברק והחיוניות, וכן מסייעות לטיפול בכתמי עור. ישנם כמה סוגי חומצות: גליקולית, לקטית, סליצילית, מנדלית, מאלית, טרטרית, פיטית, ציטרית ועוד… לא כולן יעילות בקילוף וכל אחת נושאת תכונות נוספות. להן, התאמת הרכב החומצות לגוון העור צריכה להיות מקצועית ובהתאם לנתוני העור ונתונים גנטיים יחודיים של המטופלת.
גם החומצות הללו אינן מספיקות כשלעצמן כמרכיב יחיד, נחוצים כאן מרכיבים מעכבי ייצור מלנין. ישנם תכשירים המכילים הן רטינואיד והן חומצות. רמת הקילוף שנקבל מהם היא משמעותית.
4. חומצה אזלאית
החומצה האזלאית ידועה כמרכיב טיפולי באקנה, אך היא מועילה במספר סוגים של פיגמנטציה כגורם המתלווה לטיפול. הריכוזים ינועו בין 10% ל-20%, בריכוזים הגבוהים היא עלולה לגרום לגירוי בתחילת השימוש. מספר סוגי פיגמנטציה מגיבים טוב יותר לחומצה האזלאית ולכן בשימוש נכון היא תקדם את הטיפול ותאפשר השגת תוצאה מהירה יותר. היא אמנם לא תהיה הגורם המוביל בטיפול, אבל תשלב בו כיומיים-שלושה בשבוע כטריגר חשוב. לחומצה האזלאית יש יכולת הן לקלף והן לדכא במעט את יצור המלנין. אולם, הן הקילוף שלה והן דיכוי המלנין אינם ברמה הגבוהה ביותר.
5. ארבוטין
ארבוטין הוא מרכיב המופק מגרגרי יער – דומדמניות, חמוציות, פטל וכו'. הוא דומה בפעילותו להידרוקינון: מדכא יצור מלנין. מרכיבים מדכאי יצור מלנין הם חיוניים בטיפול בפיגמנטציה, אולם לא יכולים להועיל לבדם, כיוון שאין להם יכולת קילוף. ולכן, הם לא מסייעים בהבהרת הכתמים הקיימים אלא במניעת היווצרות כתמים חדשים.
6. חומצה קוג'ית
החומצה הקוג'ית הנה מדכא יצור מלנין יעיל. היא נחשבת לבטיחותית ועדינה באופן יחסי, אם כי במקרים נדירים יכול להתפתח גירוי. שילובה בתכשירים להבהרה המכילים ארבוטין מעצים את פעילות הארבוטין והסינרגיה בין שני החומרים הנה גבוהה. גם כאן, השימוש בה איננו מספיק ונחוצים גורמים מקלפים כדי לקבל תוצאה טובה בהבהרת כתמים.
7. הטיפול בכתמי גיל
כתמי גיל יגיבו מעט מאד לחומרים הנמרחים על העור. זאת מכיוון שעיקר הבעיה איננה עודף יצור פיגמנט, והכתמים עצמם מצויים בתחתית האפידרמיס, רובד שאיננו מגיב לחומרים המקלפים. כתמים אלה ניתן להסיר באמצעות טכנולוגיית IPL, המצויה בקליניקות קוסמטיות ואסתטיות. לעיתים ניתן לטפל בהם בסוג מסוים ומיוחד של קילוף הנעשה במכון הטיפולי, נקודתית על הכתם עצמו.
דילוג לתוכן