מרכיבים זמינים לשילוב בטיפול הקוסמטי חסכון בעלויות תוך שמירת איכות הטיפולים

מקצוע הקוסמטיקה מציג בפני המטפל/ת אפשרות רבה ליצירתיות. את אותה מטרה טיפולית ניתן להשיג בכמה דרכים ועם מגוון רחב של חומרים פעילים. מצד אחד, המגוון הרחב יכול לבלבל. מצד שני, היכרות עם מגוון החומרים העומדים לרשות הקוסמטיקאית מאפשרת השגת מטרות רבות וגם חסכון משמעותי בעלויות.

 

מקצוע הקוסמטיקה דומה במידה רבה לאמנות – האמנות של השגת שינוי בעור. הוא גם נובע כל-כולו מן המדע, המדע של מבנה העור ושל השפעת חומרים פעילים על מראהו. הקוסמטיקאית המודרנית נדרשת לכישורים מסוגים שונים כדי להצליח: היא צריכה רקע מדעי ומקצועי נרחב, אינטואיציה טיפולית ויצירתיות בעבודה, ו – כן, גם כישורים שיווקיים, כדי להביא לידי ביטוי את היכולות שלה ולהפוך אותן לעסק כלכלי. ללא ספק תחומים רבים להצטיין בהם…אחד הדברים הפשוטים-יחסית לביצוע, בדרך להפיכת המכון לעסק כלכלי, הוא לחסוך ככל הניתן בעלויות – וזאת מבלי להתפשר על איכות הטיפולים. "למכור הרבה ולהוציא הרבה" מותיר אותנו עם מעט רווח. אותה רמת מכירות עם הוצאות נמוכות יותר, מותירה בידינו רווח גדול יותר, ואולי גם יותר חופש… השאלה שתמיד נשאלת היא – האם הוזלה בעלויות גוררת איתה גם ירידה באיכות. בתחומים רבים של חיינו זה יכול לקרות "קונה זול – קונה ביוקר". כולנו חווינו את זה במוצר זה או אחר. בתחום החומרים הטיפוליים למכון הקוסמטי ולמכירה ללקוחות – המצב שונה. אין בהכרח קשר בין מחיר המוצרים והחומרים הטיפוליים לבין איכותם, אין בהכרח צורך לבצע את כל השלבים בפרוטוקול הטיפול המוצג לכן בהדרכה, אין צורך לקנות את כל המוצרים בסדרה ואפשר בהחלט למצוא תחליפים זולים, איכותיים וזמינים למרכיבים יקרים שאתן קונות. עבודה חכמה יכולה להוזיל את עלויות הקנייה של חומרים לכדי רבע מחיר לפחות(!). כל זאת בתנאי שהקוסמטיקאית יודעת לאן מועדות פניה ומה היא רוצה להשיג בעור, מה בכלל ניתן להשיג במסגרת טיפול המכון ומה לא, ולגבי הדברים הניתנים להשגה – אילו חומרים משיגים זאת וכיצד. קוסמטיקאית חכמה אמרה לי פעם: "ככל שהקוסמטיקאית יודעת יותר, עגלת הטיפולים שלה יותר ריקה". אני יכולה לאשר ממקור ראשון, שעגלת הטיפולים של אותה קוסמטיקאית אכן מאד מצומצמת בתכולתה, ועם זאת היא משיגה את כל המטרות הטיפוליות בהצלחה רבה.

 

הצעד הראשון – הגדרת מטרות

לפני שבוחרים חומרים יש כמובן להחליט מה ברצוננו להשיג בעור. כל מטרה טיפולית מצריכה שימוש בחומרים אחרים, במינונים אחרים של אותם חומרים וכן סדרת פעולות אחרת. אין פרוטוקול אחיד הפועל כ"מפתח גנבים" והמתאים למטרה הספציפית אצל כולן. אין "פרוטוקול למיצוק", "פרוטוקול להבהרה", "פרוטוקול לטיפול יופי בעור היבש"…יש את המטופלת הספציפית על מגוון המאפיינים שהם רק שלה. שימוש בפרוטוקולים אחידים נעשה במצבים של חוסר ידע. במצב זה נאלצת המטפלת ללכת בתלם עם ההוראות הכתובות, מבלי יכולת לשפוט מה הנחיצות והחשיבות של כל שלב ושלב אותו הדגימו בהדרכה ומבלי יכולת לתמרן. אם נדע מה בדיוק יש לעשות כדי להביא את העור לתפקוד ומראה אחר, נוכל לכוון היטב את החומרים הטיפוליים – למטרה. מטרות טיפוליות שנוכל לכוון אליהן במסגרת טיפול קוסמטי יכולות להיות: שיקום השכבה הקרנית לאחר פילינג שביצענו (שגורע מהשכבה הקרנית ופוגע בה), הרגעת העור המגורה לאחר קילוף, ביצוע קילוף יעיל ומותאם לעור, הכנת העור לניקוז עודפי שומן, קומדונים ומיליומים והרגעת העור לאחר הפעולה, ועוד. כל אחת מהמטרות האלה ניתנת להשגה במגוון דרכים יעילות ושונות, ובאמצעים זמינים ולא יקרים כלל. אגב, מטרות טיפוליות אחרות שנפוצות במכון הקוסמטי אינן ריאליות ומהוות מקור לבזבוז כסף על חומרים מיותרים: מיצוק העור לא יכול להיות מושג בטיפול במכון, אין לכן יכולת "לסגור נקבוביות" במכון (ישנו כיווץ זמני, שחולף. הקוטר של נקבובית הוא נתון, ולא לשליטתכן..) וגם נושא ה"החדרות" מטופל ע"י קוסמטיקאיות רבות מתוך חוסר ידע בסיסי הגורר ריבוי הוצאות על אפקטים זמניים. "מסיכות הבהרה" המבטיחות הבהרה ברמת טיפול המכון מהוות עוד מקור לבזבוז משאבים, לא ניתן לשנות את מצב הכתם בטיפול חד פעמי למעט באמצעות קילוף. וישנן דוגמאות נוספות, עליהן דיברנו בכתבות קודמות. מכל מקום, אם ננפה את המטרות שלא ניתן לקדם באמצעות טיפול חד פעמי במכון, עדיין אנו נותרות עם מגוון יעדים טיפוליים שהשגתם מצריכה שימוש בחומרים טובים. וכאן נחוץ ראשית להגדיר מה ברצוננו להשיג בעור – ברמת הטפול במכון ולאחר מכן ברמת התפקוד והמראה של העור ביומיום, באמצעות חומרים שהותאמו ללקוחה לשימוש הביתי. הצעד הבא, בהנחה שהוגדרו מטרות מתאימות וריאליות הוא – לבחור בחומרים הנכונים מבין מגוון החומרים העומדים לרשותנו, ובתוך כך לדעת לזהות תחליפים איכותיים לחומרים יקרים בהרבה.

 

תחליף איכותי ולא יקר

מגוון החומרים הזמינים והנמצאים ממש "מתחת לאף" הוא גדול. לא נדבר על כולם במסגרת כתבה זאת, אבל אתן כמה דוגמאות חשובות. כל החומרים שאזכיר ניתנים להשגה כחומרי גלם, במקומות שונים זה מזה אבל הזמינים לקוסמטיקאית. חלקם ניתן לשלב ולערבב זה עם זה, באופן כזה שמשני חומרים אנו מקבלים חומר "שלישי". כך למעשה אנו מתקרבים למצב עגלת הטיפולים המצומצמת, אנו משתמשים במעט חומרים אך בהרבה שילובים. החומרים שאציע אינם חובה ואין צורך גם להשתמש בכולם – שם המשחק הוא בחירה נכונה ושימוש באותו חומר למגוון מצבים, ובמגוון שילובים. יצירתיות היא תכונה חשובה בקוסמטיקה. אנו נדבר על כמה חומרים, ולאחר מכן על שילובים שניתן לעשות ביניהם ליצירת חומרים חדשים.

אחד החומרים המגוונים בהשפעתם והזמינים הוא – תמצית אלוורה. אין המדובר על "ג'ל אלוורה" הנפוץ, שהוא למעשה ג'ל רגיל המכיל מעט אלוורה. המדובר על תרכיז אלוורה בריכוז 100%, הניתן להשגה הן כאבקה והן כנוזל. צמח האלוורה שימש במשך מאות שנים לטיפול בכוויות ובגירויי עור. הג`ל השקוף והסמיך המצוי בעלי הצמח מכיל עשרות מרכיבים שנחקרים גם היום בשל יכולתם לשכך גירויים, דלקת, נפיחויות ואף להקל על מחלות עור מסוימות. האלוורה מכילה 95% מים, המוחזקים במבנים ענקיים המכילים סוכרים – מוצינים. מוצינים מעניקים לג'ל תכונה דמויית-ריר, ומאפשרת שמירה על כמות גדולה של מים. החומר נספג מהר מאד ומרגיע מאד. מרקמו קל והוא מתאים גם לבעלי עור שמן. הוא מצויין לטיפול בכוויות ובאדמומיות שלאחר פילינג או לאחר שימוש בתכשירים עם חומצות. הוא מקל על גירודים, נפיחות, דלקות ופגיעות שונות. יש לו תכונות אנטי בקטריאליות, והוא מסייע לעור להחלים מפגיעות שונות. מצויין לעור הסובל מזיהומים ולעור אקנתי. בכל מקום בו תרצו להרגיע את העור לאחר ביצוע פרוצדורה שיצרה גירוי, בכל מקום בו תרצו אפקט נוגד דלקת ונוגד זיהום, וכן בעת הצורך לסייע בלחות לעור (אפילו מתחת לקרם הלחות) – ניתן להשתמש בתמצית המרוכזת הזאת כמריחה ישירה על העור. ניתן גם למהול ממנה לתוך קרם קל אחר, בריכוז 10%-15%, אם זה בקרם המיועד לעיסוי, ל"החדרת לחות" או לשחרור המטופל הביתה.

מרכיב נוסף וזמין הוא החימר הירוק. הוא ניתן לרכישה בחנויות טבע, וכפי הנראה גם אצל ספקים אחרים לתחום המקצועי. למעשה ישנו גם חימר לבן וגם חימר ורוד. החימר מועיל כסופח שומנים וכמרגיע עור מגורה. לאלה המעוניינות בכיווץ (זמני) של מראה הנקבוביות הפעורות, החומר יסייע בכך כמסיכה שתימרח בסיום טיפול. ניתן להכין את המסיכה ממש לפני הטיפול באמצעות אבקת החימר ומים. אין טעם לערבב לתוכה ויטמינים או חומרים שאתן רוצות שיחלחלו אל העור. המרקם הצמיג והאופי הסופח של המסיכה לא יאפשרו למרכיבים אלה לעזוב את המסיכה ולהיספג ביעילות בעור. הפרידו בין המטרות האלה, ואת "החדרת" החומרים הללו בצעו בנפרד. סדר הפעולות יהיה קודם המסיכה ולאחר הסרתה מריחת הויטמינים או המרכיבים המשקמים האחרים על פי הצורך.

 

חומרים לשיקום השכבה הקרנית

אחד הדברים עליהם חובה לתת דגש, לאחר ביצוע פילינג, הוא שיקום השכבה הקרנית. שיקום זה חייב להיעשות לאחר הקילוף ובאותו הטיפול, כיוון שהקילוף גורע מהשכבה המגנה, משומני העור האחראיים על מניעת אידוי מים ואף מגורמי ה-NMF האחראיים לאגירת לחות העור. הגישה של לייבש את העור כדי "לתת לו להתקלף" איננה נכונה ואיננה מקדמת את טובת המטופלת. מי שמבינה לעומק את מבנה ותפקוד העור, יודעת כי השלמת תהליך הקילוף הבריא מצריכה סביבה לחה ומתפקדת-היטב. אפידרמיס פגוע איננו מסיים באופן בריא ותקין את הקילוף, שלא לדבר על האפשרות לתופעות לוואי של גירוי ואדמומיות וקילופים לא אסתטיים. עלינו להחזיר לעור מרכיבים שנגרעו ממנו במהלך הקילוף ולבצע זאת באותו טיפול עצמו, לאחר הפילינג. בין המרכיבים שיסייעו לעור להשתקם וישחזרו את מרכיביו קיימים: אוריאה (אבקה הניתנת להמסה במים או בג`ל) – שהנה ממרכיבי ה-NMF, חומצה לקטית בריכוז 5% (גם כן מרכיב NMF), חמאת שיאה, המשקמת את המחסום השומני בעור ולציטין שהנו פוספוליפיד – החומר המרכיב את קרומי התאים. במקום חמאת שיאה ניתן להשתמש גם בשמן דקלים, שמרקמו דומה (סמיך, נראה כחמאה אך נמס תוך עיסויו אל העור) ועשיר במרכיבי הזנה חיוניים. החומצה ההיילורונית, הניתנת לרכישה כמרכיב טהור, משקמת את יכולת הקרנית לחסום אידוי מים ומשמשת כלחותן מצויין שניתן לערבב עם חומרים מהקבוצה הנ"ל. היא אמנם לא מתערבבת עם השמנים לכדי מרקם הומוגני – כיוון שהיא מסיסת מים ולא שומן. אולם ערבוב על כף היד או עיסוי המרכיבים השונים האלה בזה אחר זה אל תוך העור מעניק תרכובת מצויינת לשיקום הקרנית. התרכובת הזאת יכולה לשמש בנוסף גם כבסיס ל"החדרות" שאליו ניתן לטפטף ויטמין זה או אחר כבחירתכן, או גם להשאיר ללא כל תוספת. המרכיבים שהזכרתי לעיל הוזכרו "ביעף", כאשר על כל אחד מהם ניתן לכתוב רבות. מקוצר היריעה, אשאיר את הסקירה קצרה אולם מומלץ כי תלמדו על כל אחד מאלה באמצעות חיפוש באינטרנט, החומר רב מעניין וחשוב.

 

שמנים צמחיים

זהו נושא שאני ממליצה לכן בחום ללמוד אותו, עצמאית, באמצעות קריאת חומרים באינטרנט – וחומר קיים בשפע. השמנים הצמחיים מופקים בתהליך הנקרא "כבישה קרה", זוהי פשוט הפקה מיכאנית וללא חימום של השמן מן הצמח, באופן בו המרכיבים החיוניים, הויטמינים וכל החומרים החשובים המצויים בשמן – נשמרים. ישנו מגוון רחב של שמנים צמחיים שהנם זמינים לקוסמטיקאית וזולים ביותר. שמן שקדים, שמן חוחובה, שמן גזר, שמן אבוקדו, שמן נר הלילה (המצויין לעור בוגר) ועוד… המגוון רחב. שמנים צמחיים מכילים חומצות שומן חיוניות (שמן שקדים מכיל 70% חומצות שומן חיוניות!), שומנים מסוגים נוספים, ויטמינים ונוגדי חמצון ומרכיבים צמחיים התורמים לעור. כל שמן מצטיין בסגולותיו הוא, ויכול להתאים לכן למטרות מגוונות: שיקום השכבה הקרנית לאחר פילינג, לבדו או תוך ערבוב עם קרם לחות (מתקבל מרקם נפלא הנספג טוב בעור ותורם לו מרכיבים חשובים), כשמן לעיסוי, כבסיס להחדרת ויטמינים/מרכיבים אחרים בהתאם לצרכי העור ולסוגו. שמנים מסוימים הם כל מה שתצטרכו כ"החדרה" (כלומר השמן מכיל את כל המרכיבים שתרצו להחדיר – פשוט להשתמש באותו שמן..). במקרים בהם תרצו להתגבר על התחושה השמנונית תוכלו לערבב את השמן עם ג`ל, ערבוב זה ייתן מרקם תחליבי קל יותר ועם זאת יקנה את התכונות החשובות של השמן הצמחי. גם ערבוב זה יכול להוות בסיס להחדרת חומרים. אם תבדקו לעומק מה קיים בתכשירים היוקרתיים שאתן קונות ובאמפולות היקרות, תראו שמרכיבים אלה קיימים גם בשמני בסיס, עם ההבדל הרב במחיר וההבדל הנוסף – שהשמנים לא מכילים חומרים משמרים, מייצבים, מצמיגים ועוד מרכיבים המיותרים עבור המטופלת, ושנחוצים רק להקניית חיי מדף לתכשיר. המלצתי היא לקנות את השמנים באריזה קטנה ולא בכמות גדולה מדיי (כמו ליטר), גם אם זה חסכוני. שמנים צמחיים נוטים להתחמצן בקלות עקב תכולת חומצות השומן הבלתי רוויות. אמליץ לכן לא להסתפק בקריאה על השמן הספציפי ממקור אחד, אלא להצליב מידע ממספר מקורות, לסכם את הנקודות העיקריות העולות מכל המקורות האלה ולהשאיר את הידע הכתוב הזה במקום מספיק נגיש כדי שתוכלו להשתמש בו באופן שוטף. אם הזמן קצר, תוכלו לחבור לצורך המטרה החשובה הזאת ולחלק את העבודה בין מספר קולגות, שכל אחת תרכז ידע על שמנים מסויימים. בנו טבלה נוחה שבה תחלקו את השמנים על פי מטרות, וגם על פי תכולה, וכך תוכלו בנוחות לעיין ולבחור את החומר המתאים.

 

אמנות הערבובים

החומרים שהוזכרו לעיל הם רק חלק קטן מעולם החומרים הפעילים הזמין לכן והמצוי סביבכן. כולם זולים, ניתנים להשגה בצורה מרוכזת וטהורה ולכולם תפקיד בטיפול בעור. אין צורך לבחור בכל אחד מהנ"ל, כמובן, אלא להתמקד בקבוצה המצומצמת שהשימוש בה מקיף את המטרות העיקריות במכון. ערבוב שלהם זה עם זה ישלים את התמונה. בשיקום הקרנית נרצה הן גורמי MNF, הן חומר אוטם כלשהו (כמו חמאת שיאה) והן חומצות שומן חיוניות. אולם כל אחד משלושת האחרונים משתלב היטב גם במטרות טיפוליות אחרות וניתן לשילוב עם גורמים אחרים. חומרי NMF למשל, בפרט אוריאה, ישמשו בעור האקנתי המיובש. וגם ביובש-עור מסיבות אחרות. האלוורה תתאים למטרות טיפוליות רבות ומגוונות, החל מטיפול בגירוי שעורר פילינג, המשך בעור אקנתי מיובש ומגורה וכלה בשיקום העור היבש, כחלק מהמרכיבים. גם כאן, כמו שהצעתי עם השמנים, כדאי לערוך רישום בצורת טבלה, שיכלול מטרות טיפוליות וחומרים שיכולים להשיג אותן. אותם חומרים יופיעו לעיתים בקבוצות שונות. חומרים שיופיעו בקבוצות רבות – כדאי להחזיק על עגלת הטיפולים. השפע הקיים היום – של סדרות ושל מותגים – איננו רלוונטי יותר עבור הקוסמטיקאית החכמה. למרבה המזל, השנים האחרונות הביאו עמן לא רק שפע של מוצרים –אלא גם שפע של ידע. אם נעשה שימוש נכון בידע הזה, לא נלך לאיבוד בשפע המוצרים ואף יותר מכך: נשיג את מטרותינו בעלות נמוכה וביעילות גבוהה.

 

דילוג לתוכן