מקדם הגנה מינרלי מול כימי

מקדם הגנה מינרלי, מקדם הגנה כימי.. מה ההבדל ביניהם?

מסנני הקרינה הכימיים והפיזיקליים מגנים על העור בדרכים שונות.

במסנן הקרינה הפיזיקלי (או המינרלי) יש בעיקר: צינק אוקסיד, טיטניום דיאוקסיד. אלה חלקיקים קטנים שנשארים על פני שטח העור ומחזירים את קרני UV שהם פוגשים. כלומר, קרני השמש אינן חודרות לעור אלא ממש מוחזרות. מסנן קרינה כזה ניתן למרוח גם על גבי מוצרי טיפוח אחרים.

מסנן קרינה כימי מכיל מרכיבים כמו: אוקסיבנזון, אבובנזון, אוקטיסלאט, אוקטוקרילן, אוקטינוקסאט oxybenzone, avobenzone, octisalate, octocrylene, homosalate, octinoxate)). מרכיבים אלה מאפשרים לקרני UV להיכנס לעור. במגע שלהם עם קרני UV נוצרת תגובה כימית שבה האור הופך לחום, שמתפזר. אבל בליעת קרינת השמש על ידי המרכיבים הללו מגנה על תאי העור, כלומר במקום שהקרינה תיבלע במרכיבי התאים היא נבלעת במרכיבי ההגנה.

רשות המזון והתרופות האמריקאית – ה-FDA –לא הגדירה אף אחד מהסוגים השונים הללו כבלתי בטוחים. אם כי גורמים שונים כל הזמן בודקים את המרכיבים השונים ברמת הפוטנציאל לגרות את העור, ואפילו עד כמה הם ידידותיים לסביבה. למשל, סקירה שפורסמה בינואר 2019 בכתב העת של האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה מצאה כי מרכיבי קרם הגנה כימיים נפוצים כגון אוקסיבנזון עלולים להלבין ולפגוע בשוניות האלמוגים. מסיבה זו, כמה יעדי תיירות, כולל הוואי, אסרו על אוקסיבנזון, כפי שמציין המרכז לגיוון ביולוגי.

היתרונות של קרם הגנה כימי

מסנני קרינה כימיים נמרחים במהירות ובקלות, ובניגוד לקרם הגנה מינרלי, הם אינם משאירים מעטה לבן על העור. בנוסף עולה, שמסנני קרינה כימיים מתפקדים באופן סטטיסטי טוב יותר בבדיקות צרכנים שבודקות כמה זמן הם מגנים על העור מפני קרני UV.

החסרונות של קרם הגנה כימי

מסנני קרינה כימיים עלולים לגרום לתגובות עור אצל אנשים מסוימים – למשל בעלי עור רגיש, ולהחמיר מצבים של מלזמה ושל רוזציאה.

היתרונות של קרם הגנה הפיזיקלי

שני המרכיבים הנפוצים ביותר במסנני קרינה מינרליים, טיטניום דיאוקסיד וצינק אוקסיד, הם מרכיבי קרם ההגנה היחידים המוכרים בדרך כלל כבטוחים ויעילים על ידי ה-FDA. הם ייחשבו כבטוחים הרבה יותר עבור אנשים שמודאגים מחשיפה ארוכת טווח למרכיבים כימיים. מסנני קרינה מינרליים אידיאליים גם לילדים, לאנשים עם עור רגיש ולאנשים עם מלזמה. פיזור החום של מסנני קרינה כימיים יכול להחמיר את המלזמה. בניגוד למסנני קרינה כימיים, שבדרך כלל לוקח להם 20 עד 30 דקות להיספג בעור, מסנני קרינה מינרליים מציעים הגנה מיידית – אין צורך בהמתנה. ניתן למרוח מסנני קרינה מינרליים גם על גבי איפור ומוצרי טיפוח אחרים

החסרונות של קרם הגנה מינרלי

מכיוון שקרם הגנה מינרלי הוא סמיך ויושב על גבי העור, הוא עלול להחמיר נטייה לאקנה. עור נוטה לאקנה או מעורב עשוי להפיק תועלת משילוב של מרכיבים מינרלים וכימיים באותו מוצר.

מסנני קרינה מינרליים קשים יותר למריחה, נוטים להשאיר מעטה לבן על העור, ויש צורך למרוח אותם בתדירות גבוהה יותר מאשר מסנני קרינה כימיים.

 

בין שני הסוגים, מסנני קרינה מינרליים הם בדרך כלל האפשרות הטובה והבריאה יותר.  הם בטוחים יותר לשימוש ארוך טווח.

כדי ליהנות מהיתרונות של שני סוגי המרכיבים (פיזיקליים וכימיים) ולצמצם את החסרונות, אפשר לבחור בקרם מקדם הגנה שמכיל שילוב של שניהם. ישנם גם מותגים כאלה בשוק.

דילוג לתוכן