מזותרפיה לחידוש העור ולטיפול בצלקות באמצעות פציעה מבוקרת

טיפולי המזותרפיה הם אמצעי נפוץ ויעיל בטיפול הקוסמטי. הוא משמש לטיפול במגוון מצבים, בעלויות נמוכות ובמינימום סיכון. האתגר הוא, לבנות מהלך טיפול יעיל, בטיחותי ומותאם למטרה.

 

מגוון תוצאות טיפוליות

טיפולי המזותרפיה באמצעות מחטים, במכשירים כמו "דרמה רולר" (מכאני) או "דרמה פן" (מכשיר חשמלי) מאפשרים לנו השגת מגוון תוצאות טיפוליות יפות ונראות לעין. הטיפולים מבוססים על פציעה מבוקרת של העור, באמצעות אלפי דקירות, בצפיפות רבה, באמצעות המחטים. הפציעה מעוררת תהליכי בנייה, שיקום וריפוי המביאים ליצירת רקמה חדשה ובריאה יותר. רקמה המאופיינת במרקם אחיד יותר וקורן, במוצקות גבוהה יותר, בעידון של צלקות וחטטים, שיפור בקמטוטים ובנקבוביות פעורות. טיפולים אלה מבוצעים גם לשיפור בסימני מתיחה ובחלק מהמקרים אף לעידוד של צמיחת שיער. הטיפולים הללו מבוצעים רבות בארץ ובעולם ותועדו היטב בספרות המדעית. תוצאות המזותרפיה באמצעות מחטים הינן ניכרות ויוצאות דופן, ומהוות פתרון זול, יעיל ובטיחותי למצבי עור רבים.

 

באף אחד מהמחקרים שבוצעו ע"י אנשי מדע לא הוחדרו חומרים באמצעות המזותרפיה.

החדרת חומרים בדרך זאת (כמו גם באולטראסאונד/ אלקטרופוריישן) מעולם לא תועדה והוכחה כדרך לשפר את מראה העור, וגם אין בה כל היגיון קליני. בכך נדון בהמשך. התוצאות הניכרות מושגות באמצעות עידוד מאסיבי של ייצור קולגן ומרכיבי דרמיס נוספים, כמו גם חידוש ניכר של האפידרמיס, המתקבל בתהליך ההרס המבוקר.

תהליך זה איננו זקוק ל"החדרת חומרים" וקורה באותה מידה איתו ובלעדיו.

הנכון הוא לבצע מזורתפיה בצורה סטרילית ועל עור שחוטא היטב בטרם הפעולה.

 

אורכי המחט ותדירות הטיפול

המטרה אותה נרצה להשיג תכתיב את אורך המחט בה נשתמש.

להשגת ריענון, ברק וחיוניות נוכל להסתפק באורך של 0.3-0.5 מ"מ. החידוש יהיה ברמת האפידרמיס ומעט בדרמיס הפפילרי. כדי להשיג מיצוק נצטרך מחט באורך 1 מ"מ ומעלה. הטיפול בצלקות מכתיב גם הוא מחט באורך 1 מ"מ לפחות לצלקות קלות, ו-1.5 ומעלה לצלקות בינוניות וקשות.

כדי להשיג תוצאה משביעת רצון יש לבצע סדרת טיפולים. במידה והשתמשנו באורך מחט של 1 מ"מ ומעלה, הטיפול יבוצע בתדירות של 4-6 שבועות. באורכים אלה אנו נשתמש במשחת אלחוש למניעת כאב, כדוגמת אמלא או לידוקאין. ייתכן דימום בטיפול, הוא טבעי ואיננו סיבה לדאגה. העור בכללותו יהיה בגוון ורוד עד אדמומי ביותר. האדמומיות תימשך כיממה עד 3 ימים לערך. ברוב המקרים הטיפול איננו כואב עם השימוש במשחת אלחוש. באורכי מחט קצרים (עד 0.5) ניתן לטפל כל שבועיים/ שלושה, או פחות.

להשגת תוצאה טובה בצלקות עמוקות, נצטרך לבצע סדרה ארוכה של טיפולים, כ-10 עד 15.

חטטים בינוניים יצריכו מספר טיפולים מועט יותר. לא ניתן לדעת מראש כמה טיפולים יצטרך כל מטופל, ומכאן שלא כדאי להתחייב למספר טיפולים ספציפי או לאחוזי שיפור.

התגובה משתנה ממטופל למטופל בהתאם לגורמים רבים כגון:

גיל, סוג ועומק הצלקות, מאפיינים גנטיים של המטופל וגם השימוש בחומרים נלווים (כמו מקלפים ששולבו במהלך הסדרה).יש להפעיל שיקול דעת ולהיעזר בניסיון, לעדכן את הלקוח/ה שייתכן שבתום X טיפולים נראה שינוי משביע רצון, אולם ייתכן ונגלה כי יש צורך במספר טיפולים נוספים. כדי להשיג מיצוק ושיפור בנקבוביות ובקמטוטים, ייתכן ונזדקק לסדרה קצרה יותר, בת 3-7 טיפולים, בה גם נוכל להעלות בהדרגה את אורך המחט.

הטיפול ניתן לביצוע בכל אזורי הגוף, ומבוצע בפועל בעיקר באזורי הפנים, הצוואר והמחשוף ובגב כף היד.

 

פרוטוקול הטיפול

לאחר ניקוי ראשוני נמרח משחת אלחוש ומעליה נשים ניילון נצמד, לשיפור החדירה, לכ-30 דקות. נסיר את המשחה ונחטא היטב את העור עם אלכוהול 60%-75%. על העור המחוטא נעבור עם מחטים סטריליות, על כל אזור קטן בנפרד, עד ליצירת דקירות רבות וצפופות וקבלת גוון וורדרד/ אדמומי באותו אזור.

כשעובדים עם רולר, אפשר לעבוד בשני אלכסונים ועוד קו ישר על כל אזור, כדי ליצור סדר ושיטתיות בעבודה. הכיוונים פחות חשובים, המטרה היא ליצור פיזור אחיד. עם מכשיר חשמלי, כל הכיוונים אפשריים וניתן לעבוד אף במעגלים או בדקירות אנכיות במקום. אפשר למשל לעבור בעיגולים מסביב לפצע שצץ לפני הטיפול, מבלי לגעת בו.

עם מכשיר זה נשנה את אורך המחט בהתאם לאזור בעור. מתחת לעיניים למשל נעבוד עם 0.3 או 0.5, בלחיים עם 1 מ"מ ומעלה, כאשר באזור המצח והאף נקטין מעט את אורך המחט כיוון שעובי העור שם איננו דומה לזה שבלחיים או בסנטר.

עם רולר, בו לא ניתן לשנות את אורך המחט, ניתן לשלוט על עומק הלחיצה. באזורי צלקות – יש למתוח היטב את העור עם היד השנייה כדי לאפשר הגבהה של בסיס הצלקת והגעה יעילה של המחט. על הצלקות נעבור מספר פעמים רב יותר, כאשר במכשיר החשמלי ניתן גם לעבוד בשיטת ה"דקירות" האנכיות בנוסף למעבר האופקי הרגיל.

בתום הטיפול, ננגב ונחטא את העור. לאחר מכן רצוי להשתמש בכריות ג'ל קרות כדי להרגיע ולאפשר כיווץ מהיר של כלי דם. בתום הקירור, נשתמש במסכת הרגעה טובה, למשך 10-20 דקות ולאחר מכן נמרח קרם לחות עשיר ומקדם הגנה.

בימים הבאים, ועד להחלמת העור, על הלקוחה להימנע מחשיפה ממושכת לשמש, משחייה בבריכה, ומכל פעולת מריחה של חומר העלול לגרות את העור. יש להשתמש באופן נדיב בקרם הלחות, כדי לאפשר שיקום טוב, יעיל ובמינימום קילוף או התקשות לא נעימה של העור.

גם לאחר שיקום העור יש להימנע מחשיפה יזומה לשמש ולהשתמש במקדם הגנה לפחות 3-4 שבועות.

קילוף קל הוא תופעה ידועה וטבעית של הפרוצדורה. במקרים רבים, ניתן לצאת לעבודה כבר למחרת, עם כיסוי טוב של מייקאפ. הפרוצדורה נחשבת לבטוחה מאד, בעלת רמה נמוכה של תופעות לוואי (למעט האדמומיות), וזמן התאוששות קצר ביותר יחסית לפרוצדורות עם תוצאה דומה כגון לייזר או פילינג רפואי.

 

קונטרה אינדיקציות

במצבי העור הבאים עלינו להימנע מהטיפול: צלקות קלואידיות, היסטוריה של אקזמה, פסוריאזיס ומחלות כרוניות דומות, היסטוריה של אקטיניק (סולר) קרטוזיס והרפס. אין לטפל באזורים עם דלקת, עור מגורה, אקנה מוגלתית, רוזצאה או מחלת עור פעילה אחרת.

אין לטפל במצבי עור הבאים:

  • כל מקרה של זיהום חיידקי או פטרייתי פעיל
  • באזורי קופרוז
  • בחולי הפטיטיס, איידס, סוכרת, מחלה לבבית
  • בעלי בעיות קרישה/ מטופלים הנוטלים קומדין או אספירין.
  • בחולי סקלרודרמה, מחלת קולגן וסקולרית או אימונוסופרסיה (דיכוי של מערכת החיסון).

 

לוודא היטב שהמטופל המיועד איננו רגיש למתכות או למשחות אלחוש.

אין לעבור על אזורי שומות מוגבהות, יבלות או נגעים מורמים דומים.

 

הטיפול בעור הכהה

בבעלי העור הכהה (פיצפטריק 4 ומעלה) ישנה נטייה להיווצרות כתמי עור כתוצאה מגירויי עור, טראומה או דלקות שונות. ישנם מטופלים שאנו מאבחנים כ"פיגמנטטיביים" או כנוטים לייצור פיגמנט כתוצאה מכל גירוי קל גם אם עורם איננו מהכהים. בכל המקרים הללו, בהם אנו רוצים לבצע טיפול בטיחותי שלא יעודד היווצרות כתמים, נקדים ונעשה דיכוי מלנין בטרם הטיפול. כלומר, ניתן למטופל/ת למרוח כשבוע – שבועיים לפני הטיפול תכשיר המבוסס על מדכאי מלנין בלבד.

יש לוודא שהתכשיר איננו כולל חומרים מקלפים. התכשיר יימרח ממש עד ערב הטיפול וגם למשך כשבוע לאחריו.

מדכאי מלנין יכולים לכלול אחד או יותר מהבאים: חומצה קוג'ית, ארבוטין, הידרוקינון (כגון התכשיר איזומד הנמכר בבתי המרקחת).

 

החדרת חומרים

לרבות מאיתנו נדמה, כי טיפול מזותרפיה נועד לצורך החדרת חומרים לעומק העור. כלומר, המזותרפיה היא אמצעי בלבד, המאפשר את ביצוע הפעולה העיקרית: החדרת חומרים. לחשוב כך, דומה למחשבה שהפילינג במכון הוא אמצעי להחדרת מסיכת סיום הטיפול. קל לנו להבין שהפילינג הוא הטיפול, הוא הגורם לשינוי שנקבל בעור, עם או ללא המסכה. אנו פחות מבינות שזהו המצב גם בטיפול המזותרפיה. צמד המילים "החדרת חומרים" מהלך עלינו קסמים, באופן שרובנו איננו ערות לכך שאנו מבלבלות כאן בין אמצעים לבין מטרות.

כקוסמטיקאיות מקצועיות, אנו שואפות להשיג מטרות. מטרה טיפולית היא, למשל: עור ללא צלקות, עור ללא כתמים,

החלקת המרקם ואחידות בגוון, מיצוק העור, שיפור בקמטוטים.

האם "החדרת חומרים" היא מטרה טיפולית? או שמא אמצעי להשגת מטרה?

כל עוד לא נתעורר מהאשלייה ש"החדרת חומרים" היא מטרה, נמשיך להתייחס אליה בחרדת קודש, ולבצע אותה באופן אוטומטי שאיננו מערב את ההיגיון. נבצע אותה בלי לחשוב לשם מה, איזה חומר בדיוק החדרנו או מרחנו, ומה הקשר בין המריחה/ החדרה הבודדת הזאת לבין…שינוי כלשהו בעור ששכחנו להגדיר לעצמנו.

החדרת חומרים במזותרפיה, רפואית או קוסמטית, במכשירים חשמליים או מכניים מעולם לא הוכחה במחקרים מדעיים כמשנה אף פרמטר של העור. לאחר שהתבוננו ב"סטטוס המדעי" של הפרוצדורה, הבה נבין גם עם ההיגיון הפשוט, מדוע אין בכך צורך במקרה הטוב. האם מישהי ביררה אילו חומרים כלולים ב"קוקטיילים" אותם היא מחדירה? האם גודלם המולקולרי הוא אכן גדול מכדי לחדור באמצעות מריחה פשוטה?

רוב החומרים שאנו "מחדירות" (בהנחה שמזורולר מחדיר חומרים) הhנם קטנים מספיק כדי לחדור באמצעות מריחה. הויטמינים, חומצות האמינו, חומצות השומן, המינרלים, כולם חדירים במריחה פשוטה.

אך חשוב מכך: אין כל תועלת במריחה חד פעמית שלהם. במידה והגדרנו מטרה לטיפול, עלינו לשאול את עצמנו: איזה חומר, במריחה או החדרה, חד פעמית יכול לחולל.

למשל: מיצוק או עידון קמטים? שיפור בכתמים או טיפול בצלקות? או אנטי אייג'ינג? כל החומרים אותם החדרנו עד כה אינם מחוללים את המטרות הנ"ל ואחרות במריחה חד פעמית, אלא בשימוש מתמשך. כך שהתרומה שלהם בטיפול הבודד איננה קיימת. הנכון הוא לתת אותם לשימוש שוטף ע"י הלקוחה.

בנוגע לחומצה ההיאלורונית אותה אנו אוהבות להחדיר (בהנחה שזה קורה), אזכיר לכן שהחומצה ההיאלורונית הקוסמטית איננה דומה כלל לזאת אותה מזריק הרופא לקמטים. היא מתפרקת בעור, גם אילו הוזרקה עם מזרק, בתוך 5-10 שעות.

ישנם כאלה הממליצים למרוח אותה כדי לאפשר "החלקה" נוחה של מכשיר הדרמפן על העור, כאשר העור מיובש ומקשה על המעבר עם המכשיר. זוהי מריחה לשם נוחות טיפול וללא משמעות קלינית או השפעה על העור.

 

שילוב מזותרפיה עם חומרים מקלפים

יש המשלבים שימוש בחומרים מקלפים, כגון רטינואידים או חומצות אלפא ובתא הידרוקסי, תוך כדי ביצוע סדרת טיפולי מזותרפיה. השילוב הזה אפשרי ואף מייעל את התוצאה, בתנאי שהוא מבוצע בזהירות ובשיקול דעת.

בהנחה שאנו מבצעות טיפולים במרווח של 4-6 שבועות, יש לנו הזדמנות לשלב תכשיר ביתי לקילוף וחידוש בין לטיפולים. יש לזכור, כי שימוש בתכשיר מחדש ומקלף, יש להפסיק שבוע לפני המזותרפיה במכון. לאחר ביצוע הטיפול במכון, יש להמתין לשיקום מלא של העור – כלומר לחזרתו למצב בריא ללא אדמומיות או גירוי, ורק אז לחזור לשימוש בחומרים המקלפים.

דילוג לתוכן