מדוע זה קשה לאבחן את סוג העור?

 
למה אנחנו מתכוונים ב"סוג עור"? אנו מתכוונים למראה העור, המאפיינים שלו ולסיבות שהוא מגיב ו"מתנהג" כפי שהוא מתנהג.
עולם הקוסמטיקה מסווג את העור על פי ארבע קטגוריות כלליות:
1. עור נורמלי – רגיל. אין בו כל אזור שמן או אזור יבש.
2. עור שמן – ישנם אזורים "מבריקים" בכל העור, אין בכלל אזורים יבשים.
3. עור מעורב – שמן בד"כ באזור המרכזי של הפנים, יבש או נורמלי בשאר.
4. עור יבש – אין בו אזורים שמנים בכלל, יכול להתפתח מראה קשקשי, העור מרגיש "מתוח".
בד"כ עור הנוטה לפצעים כלול בהגדרה של עור שמן או מעורב, אך לפעמים הוא מסווג כסוג עור בפני עצמו. לפעמים, גם עור רגיש עשוי להיות סוג בפני עצמו. מבחינות מסוימות, כל סוגי העור הנם רגישים, כפי שנסביר בהמשך.
הגדרת סוג העור היא מסובכת ומסבכת נשים רבות. אבל חשוב לאבחן את סוג העור, ובצורה נכונה, כדי לדעת לתת לו את הטיפול האידיאלי כל השנה ולאורך כל השנים. ראשית, סוג עור הוא לא נתון קבוע. שינויים בעור קורים בין עונות, בין חודשים, ואף בין שבוע לשבוע. לשינויים אלה נוספים מצבי עור ובעיות שיכולות לצוץ מדי פעם, כמו: רוזצאה, אקזמה, נגעים, ראשים שחורים ולבנים. ארבע או 6 קטגוריות של סוגי עור לא יכולים לכסות זאת. כשאנו מגיעים לקביעת סוג העור כדאי לשכוח את מה ששמענו מדיילת המכירות בפארם, או קראנו בכתבה במגזיני-יופי. הסוגים הבסיסיים של עור הם טובים, כבסיס, אך הם לא יכולים לכסות את כל הניואנסים והשינויים שאנחנו חווים. סוג העור שלנו משתנה בהתאם לגורמים רבים – החל ממזג האוויר, ועד לרמת המתח שאנחנו מצויים בו.
מדוע חשוב להכיר בכל הניואנסים האלה? בכלל שסוגי עור שונים דורשים מוצרים שונים וטיפול שונה. למרות שהרבה סוגי עור צריכים בד"כ את אותם מרכיבים פעילים, כמו מקדם הגנה, נוגדי חמצון וכו`, הבסיס שלהם (תחליב, קרם, ג`ל, סרום) צריך להתאים לצרכי סוג העור. סוג העור קובע באילו מוצרים נבחר לקנות. אבל עלינו להקפיד ולסווג אתהעור במדוייק, אחרת המוצר שבחרנו עלול להחמיר את המצב.
מה משפיע על סוג העור?
כמעט כל דבר יכול להשפיע על סוג העור. לכן זה כה מבלבל להיצמד לסוג עור אחד ולהחליט שזהו סוג העור שלנו. גורמים חיצוניים ופנימיים יכולים להשפיע, ומשפיעים, על הדרך בה העור נראה ומרגיש. כדי להעריך ביעילות את העור ולהחליט על שיגרת טיפוח נכונה, צריך לשקול את הנקודות הבאות:
השפעות פנימיות:
* שינויים הורמונליים
* בעיות בריאות/בעיות עור (רוזצאה, פסוריאזיס, בעיות בלוטת התריס וכו')
* מצב גנטי של סוג העור (שמן מול יבש, מועד לקומדונים, רגיש)
* עישון
* תרופות שאתה נוטל
* תזונה
השפעות חיצוניות:
* אקלים (קר, חם, לח, יבש).
* שגרת הטיפוח שלך: עודף ליחוך או עודף קילוף, שימוש במוצרים מגרים או מייבשים, שימוש במוצרים הלא נכונים למצב עורך.
* חשיפה ארוכה או לא מוגנת לשמש.
שילוב הגורמים האלה משפיע על סוג העור, על מראהו ועל התחושה שלו.
האם סוג העור שלי ישתנה?
התשובה הקצרה היא – כן, לחלוטין. לעתים רחוקות אנו מאופיינים באותו סוג עור במהלך כל השנים, מנערות ועד לבגרות. לכן שיגרת הטיפוח שלנו לא יכולה להישען על ההגדרה האחת שאותה אימצנו. היא לא תתאים לתקופות של שינויים הורמונליים, שינויים בתפריט, שינויים גופניים או כל גורם אחר שמשתנה עם הזמן. ואם זה לא מורכב מספיק – בכל תקופה נתונה עשויים להיות לך כמה סוגי עור! זה לא נדיר שלאישה יש מעט מכל סוג עור, בו זמנית או בזמנים שונים באותו חודש או שבוע. התבוננות על התנהגות העור וכיצד הוא משתנה – היא צעד חיוני כדי להעריך מה העור שלך צריך.
עור מעורב
בסוג העור המעורב האבחנה קשה יותר. למעשה, כמעט כל אחד בתקופה זאת או אחרת, הוא בעל עור מעורב. פיזיולוגית, האף, הסנטר, מרכז המצח ומרכז הלחיים מאופיינים בבלוטות שומן רבות יותר מאשר שאר חלקי הפנים. ולכן, באופן טבעי, אזורים אלה נוטים להיות שמנים. לכן הרבה פעמים אנו קונים מגוון גדול של מוצרים כשהעור מעורב – הרבה מרכיבים שטובים לאזור ה-T, (בו ממוקמות רוב בלוטות השומן) לא יעזרו לאזור הלחיים, העיניים או הלסת. אנו עשויים להזדקק למוצרי נפרדים כדי לטפל באזורי עור שונים בפנים כיוון שאנו מטפלים בסוגי עור שונים, למרות שהמדובר באותן פנים.
נקודה חשובה נוספת – המוצרים בהם אנו משתמשים יכולים להשפיע על סוג העור. למשל אם אתה משתמש בקלינזר שומני, ולאחריו מי פנים מייבשים המכילים אלכוהול, ולאחר מכן קרם לחות משחתי עם סרום מתחתיו, זה יכול לגרום לך לעור מעורב. שימוש בקרם לחות שהוא שמן מדי עבור עורך יכול לגרום לקומדונים. שימוש במוצרים המכילים חומרים מגרים יכול לגרום ליובש, גירוי ואדמומיות. אתה עשוי לחשוב שיש לך עור ספציפי, אבל מה שאתה רואה יכול להיות תגובת עורך למוצרי הטיפוח.
לכל אחד יש עור רגיש
לכל אחד מאיתנו יש ברמה זאת או אחרת עור רגיש או קל לגירוי. בלי קשר לגיל, מוצא, סוג העור – גירויי עור קטנים מתרחשים מדי פעם, אפילו כאלה איננו מרגישים בהם. העור יכול להכוות, להשתפשף או להיסדק, ואתה עשוי לסבול משטחי עור יבשים, מקושקשים – בהתאם למזג האוויר, שינוי הורמונלי , ומוצרי הטיפוח בהם אתה משתמש וגם לחשיפה לשמש. העור יכול גם לחוות התפרצות שתיראה כמו חררה. העור יכול לעקצץ, להזיע, לפתח כתמים, להאדים וגם לפתח תגובות אלרגיות לקוסמטיקה, לחיות, לאבק או אבקות.
ואם אלה אינם מספיקים, חשבו על מספר המוצרים שרוב הנשים משתמשות בהם ברמה יומית. ממוצע המוצרים בהם אישה משתמשת בכל יום הוא לפחות 12 מוצרים נפרדים, (כולל איפור וטיפוח שיער) כשבכל אחד, בממוצע, עשרים מרכיבים שונים. זה אומר שהעור שלה חוה כ-200 רכיבים קוסמטיים בכל יום נתון. העובדה שהעור של כל אחד מאיתנו שורד את כל אלה היא עדות לעמידות שלו – זה לגמרי לא מובן מאליו! בסיכום, אם נרצה או לא, רובנו נגיב למרכיב כלשהוא, היכן שהוא לאורך הדרך. העור הוא מעטה ההגנה של הגוף והחייץ המונע כניסת פולשים לגוף. אנו מגנים על רוב הגוף עם בגדים, אבל הפנים נותרים חשופים לכל. לכן לא פלא שהעור בפנים מגיב פה ושם. עור רגיש הוא כנראה סוג העור הכי נורמלי.
לכל אחת ואחד יש סיכוי לפתח עור רגיש, כך שכל אחד מאיתנו, עם כל סוג עור, צריך לקחת בחשבון את הכללים הנוגעים לעור רגיש. מה הם הכללים? הקו המנחה הוא: טפל/י בעור בעדינות, ככל הניתן. המנע/י מגורמי גירוי. עצה זאת טובה לכל סוגי העור, ובפרט הרגיש. כמובן, שישנם כמה מרכיבים מגרים שאנו נרצה לנסות ו"לסבול" מדי פעם בשל הפוטנציאל שלהם לפתור בעיות עור או לשפר את מראהו. למשל, נוגד זיהום טופיקלי (כמו 2.5% בנזואיל פרוקסיד, למשל) הוא יעיל למי שסובל מעור נוטה לפצעונים, בעוד תמיסת BHA (מקלף מחומצה סליצילית) הוא טוב למס` אנשים עם קומדונים ועור נוטה לפצעים. גם AHA (חומצה אלפא הידרוקסית) או רטין A , לשיפור יצור תאי העור, טובים לעור שניזוק מהשמש. הידרוקינון טוב להבהרת כתמי עור. מעבר ליוצאי דופן אלה, אם חומר מסויים הוא מגרה – הוא יכול לגרות את כל סוגי העור. אם הם לא טובים לעור רגיש, הם לא טובים גם לעור שמן, לעור נוטה לאקנה, עור מעורב או יבש, וכו`. אם נאמץ את כלל העדינות בטיפול השגרתי בעור, נפתור בהדרגה הרבה מבעיות העור שחווינו.
לסוג העור אין קשר לגיל
עור מבוגר יותר הוא שונה מעור צעיר – זאת עובדה ביולוגית. אולם, זאת תהיה טעות לקנות מוצרי טיפוח המבוססים על קטיגוריות של גיל. אין טעם לטפול בעור בוגר או צעיר יותר עם מוצרים שמיועדים להתמודד עם "טווחי גיל", כיוון שלא לכל אחד עם עור "מבוגר" או "צעיר" יש את אותם צרכים. וזאת עדיין מלכודת לתוכה נופלות נשים רבות (בפרט מבוגרות יותר). אדם מבוגר יכול להיות עם אקנה, שחורים, אקזמה, רוזצאה, עור רגיש, שמן, בעוד שצעיר יכול להיות עם עור יבש, עם כתמים, או עם נזקי שמש. מוצרים שתוכננו לעור "בוגר" הם לעתים קרובות שומניים מדי ואוטמים, ואלה שתוכננו לצעירים הם כמעט תמיד מייבשים מדי. המפתח הוא המצב בפועל של העור, ולא הגיל.
למעשה כל סוגי העור, בכל הגילאים , זקוקים להגנה מהשמש, והרבה נוגדי חמצון. צריך לשים לב לעור ולראות מהם צרכיו, וזה משתנה מאדם לאדם.
דילוג לתוכן