טיפול בעור של נשים המטופלות בכימותרפיה
כאשר אישה עוברת כימותרפיה, העור שלה איננו “רגיש יותר” במובן הקוסמטי הרגיל. הוא נמצא במצב ביולוגי שונה. כימותרפיה פועלת על תאים שמתחלקים במהירות, והעור הוא אחד האיברים הראשונים שנפגעים מכך, כי בעור ישנן כל הזמן חלוקות תאים.
מה קורה בעור שעובר טיפולי כימו?
קצב חלוקת הקרטינוציטים יורד, תהליך התחדשות האפידרמיס מואט, והיכולת של העור לשקם את עצמו נפגעת. במקביל, נפגע גם המחסום העורי: הליפידים הבין־תאיים יורדים, איבוד המים דרך העור עולה, והעור הופך חדיר, תגובתי ולא יציב.
חשוב להבין שהשינוי הזה איננו תמיד נראה לעין. עור של מטופלת בכימותרפיה יכול להיראות שקט, חלק, אפילו “בסדר”, אבל תפקודית הוא פגיע. התקרנות איטית, סף גירוי נמוך מאוד, ונטייה לדלקת תת־קלינית הם מצב שכיח. המשמעות עבורנו כמטפלים היא שכל גירוי קטן, חומר פעיל שאצל לקוחה אחרת היה נסבל, או טיפול שנראה עדין, עלול להוביל כאן לצריבה, לאדמומיות מתמשכת, לפגיעה במחסום ובעיקר לפיגמנטציה פוסט־דלקתית.
נשים רבות בכימותרפיה סובלות מיובש משמעותי, תחושת מתיחה, גרד, עקצוץ ולעיתים קילוף. העור מאבד את היכולת “להחזיק” טיפולים. בנוסף, קיימת תגובתיות גבוהה של מערכת הפיגמנט. אצל נשים שנוטות מלכתחילה לפיגמנטציה, כל גירוי קטן עלול להפוך לכתם, והסיכון הזה עולה עוד יותר תחת סטרס ביולוגי כמו כימותרפיה. גם תרופות כימותרפיות עצמן עלולות לגרום לפיגמנטציה ישירה או להגביר רגישות לשמש.

טיפול בעור של נשים המטופלות בכימותרפיה
גישה טיפולית:
מתוך ההבנה הזו, הגישה הטיפולית חייבת להשתנות. בתקופת כימותרפיה, המטרה שלך איננה לשפר מרקם, להבהיר כתמים או “לטפל” בעור במובן הרגיל. המטרה היא לשמור על תפקוד תקין. לייצב, להגן, להפחית דלקת. למנוע נזק עתידי. טיפול נכון בתקופה הזו משפיע לא רק על ההרגשה של המטופלת עכשיו, אלא גם על מצב העור שלה חודשים ואף שנים קדימה.
מה בקליניקה
בקליניקה, הימנעי מטיפולים אגרסיביים מכל סוג. פילינגים, גם עדינים. חומצות אלפא ובטא. רטינואידים. טיפולים מחממים. מיקרונידלינג. IPL, לייזר, ניקוזים אגרסיביים או חיכוך מכני. כל אלו אינם מתאימים לעור שעובר כימותרפיה, גם אם הוא “נראה בסדר”. זכרי שהעור לא מסוגל להתמודד עם פציעה מבוקרת בתקופה הזו.
בחירת מרכיבים פעילים
גם בבחירת חומרים פעילים חשוב לדייק. אין קונטרה־אינדיקציה רפואית מוחלטת לשימוש במרכיבי הבהרה כמו חומצה טרנקסמית, ארבוטין או פנילאתיל רזורצינול, אך השאלה איננה רק “מותר או אסור”, אלא האם העור מסוגל לשאת אותם ואיזה ריכוז הוא יקבל ללא גירוי. חומצה טרנקסמית ופנילאתיל רזורצינול נחשבים עדינים יותר ואינם פוטוסנסיטיביים או מגרים באופן מובהק, ולכן יכולים להתאים במקרים מסוימים, בעיקר כאשר העור שלם, רגוע וללא סימני גירוי. ארבוטין אפשרי בריכוז נמוך (וכיום מותר רק ריכוז נמוך). חומצה קוג’ית, למרות שאינה מסוכנת רפואית, נחשבת מגירה יותר, ובעור כימותרפי לרוב עדיף לעשות בחירה אחרת.
מאילו מרכיבים נימנע לחלוטין? מחומצות מקלפות, רטינול, ויטמין C חומצי (אסקורביק אסיד), אלכוהול מנדף, בישום ותמציות צמחיות מגרות. לא מומלץ אפילו לעשות ”ניסויים” או “בדיקה קטנה”.
בחירת מרכיבי טיפול לפיגמנטציה קיימת
ניהול פיגמנטציה בתקופה הזו הוא בראש ובראשונה מניעתי. אל תנסי “לטפל בכתם”. מנעי גירוי. הגני מהשמש בצורה קפדנית עם SPF רחב טווח מדי יום. כל דלקת קטנה שלא טופלה נכון עלולה להפוך לפיגמנטציה.
ממוצרי ביופור, עדיף לתת את ספוטלס מאשר את סקין טון, בפרט אם העור נראה מיובש ובמצוקה. לייט קרם יהווה תוספת מעולה לאיזון מלנין. אם העור מיובש או זקוק לשיקום, עדיף להחליף את לייט קרם, שמרקמו קל-בינוני, לסקין אקטיב. וכמובן אל תתני את המקלפים של ביופור תוך כדי טיפולי כימותרפיה.
בחירת מוצרי ביופור לטיפול בעור בכימותרפיה
סקין אקטיב מעולה לשיקום המחסום האפידרמלי, לעידוד חלוקות תאים בריאות יותר, ולחיוניות הכללית של העור. עוד קרם שתורם לחיוניות העור וחלוקות תאים בריאות – אמפולייט. אפילו ללא אמפולות. הוא מכיל דיפלמיטואיל הידרוקסיפרולין, שמשפר מטבוליזם עורי ומחדש את התפקוד שלו. האמפולות שיכולות לעזור למטופלות כימו הן: סופט, מויסט, דפנס, אייג'לס.
קאלמינג הוא תמיכה מצויינת לעור בטיפולי כימו. הוא משקם ומרכך, מחזק את מחסום העור ונלחם בדלקת התת קלינית שמאפיינת את העור בתקופה הזאת. כמה שיותר שעות – כאשר הלקוחה בבית, ולהשאיר גם ללילה.
סרומים: שלושת הסרומים שלנו תומכים בעור שנמצא במצוקה עקב טיפולי כימו: אם זה סרום C, שמהווה אנטי אוקסידנט, אנטי דלקתי, מגביר הידרציה ומעודד ייצור קולגן. אם זה פרו ליפט, שתומך בהתחדשות העור, התחדשות שמואטת תוך כדי טיפול הכימו. הוא גם תומך-לחות חזק. ואם זה סרום ויטה+, שמחזיר חומצות שומן חיוניות לעור, ונותן ויטמינים שעוזרים להילחם בדלקת התת קלינית.
האל סבון שלנו ניתן לשימוש בתקופה זאת, אמנם יש בו חומצות אבל הוא לא מייבש, ואנחנו מייד תומכים בעור עם מוצרים תרפויטיים אחרים של ביופור. כך שהכל בסדר. ותמיד אפשר לתת גם את ג'נטל קלנין.
ההיבט האנושי
ולבסוף, נזכור גם את ההיבט האנושי. אישה בכימותרפיה חווה עומס פיזי ונפשי משמעותי. טיפול קוסמטי נכון עבורה הוא טיפול תומך. הוא נועד להקל, להרגיע, לשמור על איכות חיים, ולא להוסיף מאבק נוסף לעור שגם כך מתמודד. כך שלא חייבים "להשיג הישגים" מהסוג הרגיל שאנחנו מראות בתמונות הלפני-אחרי, המטרה היא תחזוקה של עור בריא. והכי חשוב: הידיים שלנו, האנרגיה הטובה, עצם המגע האוהב – הם מרפא לעור לא-פחות מהחומרים הטיפוליים..