העצמה או עידון של השפעת החומרים המקלפים: דרכים לשלוט על התוצאה הטיפולית

השימוש בחומרים מקלפים רווח אצל כולנו, במגוון של סוגי טיפול. הטיפול באקנה, חידוש העור, הבהרת כתמי עור, טיפול בנקבוביות פעורות ועוד. מגוון המותגים לקילוף וחידוש העור הינו רחב. האם נחוץ להחזיק מוצרים רבים, מסוגים שונים, כדי לענות על כל הצרכים? מה נוכל לעשות כדי להשיג תוצאות טובות יותר מהחומרים העומדים לרשותנו?

 

במכון הקוסמטי שלנו ניתן למצוא מגוון של מוצרים ומותגים. פילינג עדין, פילינג עוצמתי יותר, תכשיר מחדש לעור בוגר, תכשיר מחדש לעור העדין.. ועוד. אנו דואגים להחזיק מגוון של תכשירים כיוון שמטופלינו הם רבים ומגוונים. לכל עור צרכים שונים. לכל עור מאפיינים שונים (סוג, גוון, רגישות, עובי וכו`) והמטופלות שונות זו מזו גם בהרגליהן – חשיפה לשמש, עישון, מגורים באקלים יבש יותר ועוד. נראה לנו טבעי להחזיק סוגים רבים של מקלפים, שאמורים לענות על מגוון הצרכים. ועם זאת, כדאי לזכור: השילוב בין מרכיבים פעילים, שימוש יצירתי ואינטליגנטי במוצרים במכון והנחיות שימוש חכמות לטיפול ביתי – יכולים לצמצם את כמות המוצרים שעלינו להחזיק. וחשוב יותר: להעצים ולדייק את התוצאה הטיפולית.

 

פילינג במכון – מגוון שימושים בתכשיר קיים

נתבונן על מספר דוגמאות לשימושים נוספים עם אותם תכשירים העומדים לרשותנו. לעיתים אנו בוחרים לעבוד עם פילינג עדין יותר, כשהמדובר על עור עדין ורגיש. במידה וברשותנו פילינג יעיל, פעיל אך מגרה, למשל עם 16% חומצה גליקולית (ולעיתים כלולים בהרכב חומרים מקלפים/מגבירי חדירה נוספים שאינם חומצות הידרוקסיות) – אנו עשויים להמנע מלהשתמש בו בעור הרגיש. ומכאן, לצאת ולחפש פילינג אחר, עדין יותר. אולי עם 8-10% חומצה גליקולית, אולי עם חומצה לקטית… במקום לרכוש פילינג נוסף, ניתן לעשות שימוש שונה במוצר הקיים. אם זה למשל פילינג בנוזל, אותו אנו מוזגים לצלוחית העבודה וטובלים פד גאזה או אפליקטור, ניתן למזוג בחלקים שווים: פילינג 16%, ואלכוהול. אם נהגנו למזוג 2 מ"ל לתוך הצלוחית ולטבול את פד הגאזה, נוכל למזוג 1 מ"ל פילינג ועוד 1 מ"ל אלכוהול. מיהול זה יקטין את ריכוז הפילינג לחצי, ויעדן את הקילוף. דוגמה נוספת: במידה והלקוחה כהת עור, אנו עשויים לרצות למתן את השימוש בחומצה הגליקולית, ולתת ריכוז נמוך יותר מזה שניתן לבהירת עור. אפשר תמיד להחליט להשתמש בטיפול בכהות העור במקלף עם חומצה לקטית, סליצילית ועוד. אבל לחומצה הגליקולית יש עדיין יתרונות שהיינו רוצים להנות מהם. דוגמה לשילוב שניתן לעשות במקרה זה (מבין מגוון דוגמאות) -ניתן לקחת שני תכשירי פילינג, האחד למשל עם 16% גליקולית והשני עם 16% חומצה לקטית, למזוג חצי כמות מכל אחד לתוך הכלי ולקבל פילינג 16% חומצות אלפא הידרוקסי, המכיל 8% גלקולית ו-8% לקטית. אם נרצה להקטין עוד את ריכוז הגליקולית, ניתן למזוג 3 מ"ל בסה"כ שמהם: 2 מ"ל מהפילינג של החומצה הלקטית ועוד 1 מ"ל מהפלינג חומצה גליקולית. כלומר, שליש ושני שליש. הפילינג הסופי שניצור יכיל כ-5.5% גליקולית וכ-11.5% חומצה לקטית. הרכב זה הוא מעולה לעור הכהה ומקנה את היתרונות של שני סוגי החומצות. כל השילובים הללו מתאפשרים כאשר יודעים במדויק מה הרכב החומר שברשותנו – מה המרכיבים הפעילים והריכוזים.

 

המלצות נוספות להעצמת הקלוף

כדי להשיג קילוף עמוק יותר במכון עם אותו תכשיר, ניתן להוסיף עוד אפליקציות, כלומר למרוח שכבה נוספת, ולעיתים יותר משתיים או שלוש שכבות. קורה שעומד לרשותנו פילינג, שאנו אוהבות לעבוד איתו אך עומק הקילוף שהוא מקנה טוב לחלק מן המקרים, ולחלקם האחר – איננו מספיק. יש מגוון של תוצאות שבדעתנו להשיג ומגוון של סוגי עור. במקום לרכוש מקלפים רבים, אפשר לבדוק כיצד נשיג יותר תוצאות מאותם התכשירים. קיימות מספר חברות בשוק, שהפילינג שלהן עובד בשיטת האפליקציות (1-4 אפיקציות בד"כ, באותו הטיפול). בשיטה זאת ניתן לשלוט על עומק הקלוף ועל התוצאה. אפשר לבנות סדרות, בהן מטיפול לטיפול בסדרה עולים בעוצמת הקילוף. אולם, גם אם הפילינג שברשותנו איננו מיועד לעבודה בשיטת השכבות, ניתן לבדוק עם היצרן את האפשרות הזאת. המלצתי היא – לא לבצע שכבות, על דעת הקוסמטיקאית, מבלי לבדוק את הנושא עם היצרן. הגורם המוסמך היודע מה מגוון המרכיבים בתכשיר הוא החברה היצרנית בלבד, והיא זאת שיכולה לאשר או לשלול הוספת אפליקציה. הוספת אפליקציה יכולה להיות גם של פילינג מסוג אחר, כלומר שילוב שני פילינגים או יותר של אותה חברה.

המלצה נוספת לשיפור תוצאת הקילוף היא לפתוח את הטיפול בקילוף מיכאני עם קריסטלים. בשוק ישנו של מגוון תכשירים עם קריסטלים לשיוף והחלקת המרקם, הסרת תאים מתים והכנת העור לחדירה טובה יותר. לאחר שימוש בתכשיר כזה, העור יהיה חלק יותר, החדירה של הפילינג הכימי תהיה יעילה יותר והתוצאה שלו – אחידה יותר. ניתן לשלב שיוף כזה בשלב הניקוי הראשוני: לקחת מעט אל- סבון ומעט תכשיר קריסטלים, לערבב על כף היד ולבצע את הניקוי.

 

תכשירים לשימוש הביתי – עידון ההשפעה

כדי להשיג את המטרה, ברוב סוגי הטיפולים, עלינו להתאים גם מקלף לשימוש הביתי. גם כאן עומדים לרשותנו מוצרים רבים ומגוונים. הפעלת שיקול הדעת הנכון, והידע אודות היכולות של כל חומר פעיל בכל ריכוז, תאפשר לנו מגוון של הנחיות שימוש עם אותו המוצר, לקבלת מגוון של תוצאות. כלומר, שימוש בפחות סוגי מוצרים, ותוצאה יותר עוצמתית או מדוייקת. נתבונן בכמה דוגמאות. מקלף ביתי של 16% חומצה גליקולית הוא תכשיר עם יכולת קרטוליטית טובה, הוא יכול להתאים לנו לטיפול ב: קומדוניקה, חטטים וצלקות, נקבוביות פעורות, אנטי אייג`, ועוד. עם זאת, לא לכל מטופל/ת שלנו יתאים לתת ריכוז כזה. למשל: בצעירים מאד, בגילאי 11-13 עם עור עדין ובתולי, המאופיין בפצעונים שטחיים, בחררות, או בקומדונים קטנים ולא עמוקים. במקום לבחור מראש בתכשיר אחר עם ריכוז נמוך יותר (להוסיף עוד מוצר למגוון שלנו), אפשר לתת לו את אותו תכשיר עם 16% חומצה גליקולית, לשימוש ב"חצי מנה". כלומר: לוקחים מעט מהתכשיר הפעיל, מעט מקרם הלחות שברשות הלקוח – ביחס של חצי חצי, מערבבים על כף היד ומורחים. בצורת שימוש זאת, הלקוח משתמש למעשה ב-8% חומצה גליקולית. מקרה נוסף בו נרצה לעבוד עם מינון מהול, הוא העור העדין והרגיש. כאן, נרצה להרגיל את העור בתחילת השימוש לתכשיר באמצעות עבודה איתו ב"חצי מנה", ואז כעבור שבוע או מספר הימים הנחוץ לעור, לעבור לשימוש בתכשיר כמות שהוא. לעיתים אנו מעדיפות לתת לבעלות העור העדין תכשיר פחות מרוכז, כדי למנוע גירוי. אבל תכשיר פחות מרוכז יביא לתוצאה פחות משמעותית. במקום להתפשר על רמת התוצאה, אפשר לבנות התחלת שימוש מדורגת, שתביא להתיידדות של העור עם החומר הפעיל, באופן שבהמשך הדרך, גם לקוחה זאת (בעלת העור הרגיש) תשתמש באותם ריכוזים גבוהים של חומר פעיל כמו שאר לקוחותינו. וכולנו נהנה מתוצאה משמעותית, כפי שרצינו להעניק, וכמו שאכן ניתן להעניק במצב העור הזה. מיהול של חצי-חצי יכול גם להקנות תוצאות שאינן קילוף. שימוש בתכשיר ביתי עם 10% לקטית, בשעות הערב, יתרום לחידוש העור והגברת הברק. בשעות היום, שילוב של תכשיר זה ביחס של חצי-חצי עם קרם לחות, ייתן לנו 5% חומצה לקטית, המתפקדת כאן כלחותן מצויין, מבלי לקלף. כידוע, חומצה לקטית היא חלק מגורמי ה-NMF הסופחים מים מהשכבות העמוקות באפידרמיס ותורמים להידרציה בשכבה הקרנית. יש לזכור את הפעילות השונה של החומצות, בריכוזים השונים שלהן.

 

כשנחוצים ריכוזים נמוכים יותר

לעיתים נרצה לעדן את ההשפעה עוד יותר… קל ללקוחה להסתגל בשימוש הביתי לעבודה עם מנה מהולה (חצי מנה). מורכב יותר – להגיע לרבע מן הריכוז. ועם זאת, לפעמים גם זה מצב שנכון לנו טיפולית. דוגמה אחת יכולה להיות שימוש בחומצה האזלאית. חומר מצויין זה, המשמש הן כטיפול באקנה והן כחלק מטיפול ההבהרה, קיים בעולם הקוסטיקה המקצועית במגוון מותגים. רוב המחקרים אודותיו בוצעו על 20%, אם כי הוא פעיל גם ב-15% וב-10%. הוא קיים גם בתרופות ללא מרשם כגון אזידרם, סקינודרם, אזלקס – בבתי המרקחת. מרכיב זה מצמצם את הפרשת הסבום, מקלף, אנטי חיידקי ומעט מבהיר. ריכוז של 20% יכול להיחוות כמגרה ומעקצץ. במקרים של אקנה פחות קשה, עם נגעים יותר שטחיים או מועטים, אפשר להשתמש בתכשיר כזה בחצי-מנה. עבור מצבים כאלה ריכוז כזה יכול להספיק. אולם, זהו ריכוז שיכול לגרות גם כן, וכאן עולה השאלה – כיצד נטפל במקרים בהם החומר נכון, טיפולית, אבל העור עדיין מעט מודלק או אדום, ולא יהיה נכון לתת חומר מגרה העלול להחריף את האקנה. במקרים אלה, נרצה לחשוב על פעילות של "רבע מנה", 5%, שיהוו גירוי מינימלי אם בכלל, אך יתנו את התועלות של החומר כמצמצם הפרשת סבום וגורם אנטי חיידקי. כיצד נבצע זאת? ניתן להנחות את המטופל/ת למרוח, לאחר שטיפת הפנים בסבון, קרם לחות (אם הוא אקנתי – אזי במרקם קל). מייד לאחר מריחת הלחות, בלי המתנה לספיגה, נמרח חצי מנה של תכשיר העומד לרשותנו המכיל 20% חומצה אזלאית. כלומר במילים אחרות, מרחנו 10% חומצה אזלאית מעל קרם לחות. התכשירים שנמרחו זה מעל זה ללא ספיגה של הראשון ימהלו זה את זה ויקטינו את הריכוז של התכשיר הפעיל לכדי 5-6%. ניתן לטפל במצבים נוספים עם ריכוז נמוך זה, כגון שימור תוצאות בטיפול אקנה שהצליח (מניעת הופעת פצעונים חדשים), טיפול בצעירים שאיננו בטוחים ביכולתם להישמר מחשיפה לשמש, ועוד.

 

תכשירים לשימוש הביתי – העצמת ההשפעה

ישנם מקרים בהם נרצה להעצים את השפעת התכשיר הביתי. ישנם בשוק תכשירים עם 10% חומצה גליקולית, או 10% חומצה לקטית, ומגוון אפשרויות אחרות לקילוף עדין יותר. אם למשל הלקוחה הנה בעלת עור כהה, ומסיבה זאת העדפנו לתת לה לשימוש הביתי חומצה לקטית 10%. אם המצב הוא קומדוניקה קשה, חטטים שאינם שטחיים, או כתמי עור עקשניים – נרצה לקבל השפעה עוצמתית יותר מזאת שמקנה לנו התכשיר הזה. האם נחוץ לבחור בתכשיר אחר? במקרים של רצון להעצים את ההשפעה (מכל מיני סיבות, וכאשר זה נכון למצב המטופל) ניתן לעבוד לסירוגין עם "מריחות כפולות". ניתן להנחות את הלקוח/ה למרוח את התכשיר מדי ערב, כאשר פעמיים או שלוש בשבוע היא תבצע את המריחה פעמיים. כלומר: לאחר שטיפת הפנים בערב, מורחים את התכשיר. כעבור כחצי שעה, אפשר גם שעה או יותר, משתמשים בו פעם נוספת. את ההנחייה הזאת ניתן תוך התחשבות במאפייני העור, כפי שהכרנו אותם תוך השימוש של הלקוח/ה בתכשיר. אם איננו בטוחים כיצד יגיב העור, אפשר לעבור למנות כפולות רק כעבור כשבוע או שבועיים של שימוש רגיל במוצר. תקופה זאת תאפשר לנו ללמוד את העור, להכיר את תגובותיו וגם להרגיל אותו לתכשיר כמות שהוא.

 

לצאת מן המסגרת

כמטפלים מקצועיים, יועיל אם נסתכל על המוצרים שברשותנו כעל הרכב של חומרים פעילים. הרכב יכול להיות: 8% חומצה גליקולית, 5% חומצה לקטית ו-2% חומצה סליצילית. מבחינת המטפלת המקצועית, זהו קודם כל הרכב, ואחר כך מותג. הרכב כזה יכול להופיע בכל מותג ואצל כל יצרן שהוא. הוא ייתן תוצאה לא בגלל שם המותג, יוקרתיות האריזה או המחיר. הוא יפעל כי הרכב כזה של חומצות, יכול להביא לשורה של תועלות והשפעות בעור, שידועות למטפל המקצועי מראש. מטפל כזה יודע גם מה ישיג מכל חומצה בכל ריכוז. 10% חומצה גליקולית משפיעים שונה מ-10% חומצה לקטית, למרות ששניהם שייכים לאותה המשפחה. וכך לגבי חומצות הידרוקסיות נוספות. עם הידיעה מה נשיג מכל חומצה על ריכוזיה השונים, נוכל להיות להטוטנים במכון הקוסמטי ולהשיג כל מטרה טיפולית שהיא. ללא גירוי יתר, מבלי להתפשר על תוצאות, עם מגוון קטן מאד של תכשירים ועם תוצאות מהירות ומדוייקות.

דילוג לתוכן