השימוש הנבון בחומרים טיפוליים במכון הקוסמטי ובבית הלקוח

חומרים טיפוליים הם האמצעי העיקרי שלנו להשגת תוצאות. זאת בשילוב עם אבחון נכון של העור והידע הנכון הנוגע לאופן השימוש. הבנה טובה יותר של אופיים של מרכיבים פעילים, תאפשר לנו דיוק באופן השימוש והפקת תוצאות טיפוליות טובות בהרבה.

 

הצלחתנו בטיפול תלויה בגורמים רבים: אבחון נכון של מצב העור, הידע הנוגע לדרכים לחולל בו שינוי, הכרת החומרים והאמצעים שיסייעו לנו בכך, ומתן הוראות השימוש המתאימות ביותר למטופל. מבין כל אלה, נושא הכרת החומרים הפעילים מהווה נדבך חשוב ביותר ביכולתנו לחולל שינוי אמיתי. שוחחנו במאמרים קודמים על הצורך להכיר את יכולותיו של כל חומר פעיל, ועל הריכוז הנחוץ, כאשר לעיתים מנגזרות שונות נחוצים ריכוזים שונים. כעת נדון בשיקולים נוספים.

 

השימוש במסיכות

ישנם חומרים שהשפעתם, כפי שהודגמה במחקרים, ניכרה לאחר מספר חודשי שימוש רציף. למעשה, אלה הם רוב המרכיבים הפעילים. למשל, מרכיבי הבהרת העור המבוססים על דיכוי יצור המלנין (להבדיל מהחומרים המקלפים). כדי להשפיע על גוון הכתם, נדרשים מספר חודשי שימוש רציף בחומרים מדכאי מלנין. כמובן שנדרש גם שימוש רציף בחומרים מקלפים. למרות זאת, רבות מאיתנו מורחות מסיכות הבהרה, בטיפול המכון. חומר מדכא מלנין איננו יכול להשפיע על הכתם ב-10 דקות של אפליקציה. ובמידה ומסיכת ההבהרה מבוססת על חומרים מקלפים, ולא על מדכאי מלנין, היא למעשה פילינג ולא מסיכה. גם חומצה היילורונית, הנמרחת לעיתים כחלק משלבי הטיפול ולאחר מכן מוסרת מהעור, איננה תורמת בצורת אפליקציה כזאת. חומצה היילורונית היא לחותן, שנוכחותו על העור מהווה חלק מהסיוע לשמירת הלחות. הסרתה כעבור מספר דקות מפסיקה את תרומתה, והופכת את מריחתה מלכתחילה – לשלב מיותר. חומר כגון זה, כמו רבים נוספים התורמים ללחות – יש להשאיר על עור הלקוחה בתום הטיפול. "מסיכות לחות" אינן תורמות במאום ליכולתו של העור לשמור על הידרציה. גם "מסיכת ויטמינים" הנמרחת ל-10 דקות איננה משנה את תפקוד העור. ויטמינים מועילים במריחה יומיומית, של תכשיר המכיל אותם בריכוז הנכון. המסיכה איננה "יותר מרוכזת" ובחומרים פעילים המונח "יותר מרוכז", השגור בפי רבות מאיתנו, איננו רלוונטי. בחומרים פעילים, כמו בתרופות, לא כל המרבה הרי זה משובח. לכל חומר פעיל יש ריכוז בו הוא פעיל, פחות מריכוז זה – לא יועיל, יותר מהריכוז הנחוץ – לא יביאו לתרומה נוספת. את הריכוז הנכון יכול היצרן לשים בקרם, בסרום, במסיכה, באמפולה – ובכל סוג אחר של תכשיר. בטרם נבחר מסיכה לשימוש במכון כדאי שנשאל את עצמנו שאלה אחרת מזאת הרגילה ("איזו מסיכה כדאי לקנות?" ) – נשאל: "מה אנו רוצים להשיג בעור?". מסיכת סיום-טיפול איננה הגדרה של פעילות, או של מטרה, סיום-טיפול יקרה בכל מקרה בתום הטיפול. מה נרצה להשיג בתום הטיפול? האם הרגעה? האם שיקום? כנ"ל לגבי אמצע הטיפול, בו משולבות מדי פעם גם כן מסיכות: מה בעצם רצינו לשנות בעור? ומדוע החלטנו, בעצם, שהדרך לעשות זאת היא במסיכה? האם ידועים לנו המרכיבים הפעילים או האמצעים להשגת שינוי זה? האם מרכיבים אלה באמת עושים זאת באמצעות שהייה של 10 דקות על העור?

השימוש במסיכות הפך לחלק בלתי נפרד מסיום הטיפול הקוסמטי, ולמעשה – גם הלקוחות מצפות לכך שתימרח מסיכה בסיום הטיפול. הגישה הנכונה איננה להיפרד מן המסיכות, אלא לדעת איזו פעילות או מטרה אנו רוצות להשיג בתום הטיפול, ובמידה וברצוננו להעניק תחושת טיפול קוסמטי מסורתי – לבחור במסיכה שתענה על הדרישות, במקום בכל מוצר עליו כתוב "מסיכה". באותם מקרים שהוצע לנו למרוח מסיכות באמצע הטיפול – נשתמש בידע שלנו ונחליט האם מרכיבי המסיכה תורמים בחשיפה קצרה.

 

השימוש באל-סבון

גם בנושא זה עלינו לזכור מספר עובדות בסיסיות. מטרת האל-סבון הנה ניקוי. שילובן של חומצות אלפא/בתא הידרוקסי באל-סבון משפר את הניקוי. הן אינן מקלפות או מעניקות טיפול אחר לעור. למעשה, אם נחשוב על כך, האל סבון שוהה על העור כ-5 שניות. לאחריהן, הוא נשטף עם כל החומרים הפעילים שהיו בסבון ועם כל השומן והלכלוך שהיה על העור. ככל שהאל סבון ניקה היטב, הכל אכן יישטף היטב. לא ייוותר על העור כל חומר פעיל העשוי לטפל בו. לא חומרי הבהרה, לא נוגדי חמצון, לא חומרים "אנטי אינפלמטוריים" ולא אף חומר פעיל אחר. מסיבה זאת, סבוני הבהרה אינם יכולים להבהיר באמת את העור. אין אף חומר הבהרה שפועל באמצעות מגע של 5 שניות עם העור. גם נוגדי חמצון אינם מועילים במפגש של 5 שניות. למעשה, הסבון כחומר, איננו מאפשר חדירת חומרים גם מבלי ההתייחסות לגורם הזמן הקצר: פורמולת הסבון איננה בנויה כדי להחדיר לעור אלא כדי להסיר מהעור. הקרם, למשל, עשוי באופן שהוא מאפשר לחומר הפעיל "לעזוב את הקרם ולחדור לעור". הסבון איננו כזה. גם מריחת הסבון ל-15 דקות (שאיננה מומלצת, כמובן, זהו דטרגנט) לא תועיל כדרך להחדרת חומרים. למרות זאת, רבים וטובים מאיתנו מחפשים אל סבון עם ערך נוסף, מעבר לניקוי: הבהרה, ריפוי, העשרה בויטמנים… כדאי שנדע לברור את המוץ מן התבן ולתת ללקוח את מה שיחולל את השינוי. גם כאן, רבות מאיתנו אוהבות את השימוש באל סבון הקוסמטי ורואות בו חלק בלתי נפרד מהצלחת הטיפול. לקוחות רבות משוכנעות בכך גם כן. המטרה היא, כמובן, לא להפסיק לקנות אל סבון. עלינו לזכור מה התפקיד האמיתי שלו. בפרט במקרים בהם למטופלים יש מגבלה כספית. קורה רבות, שהצעירים המטופלים אצלנו עם אקנה, נאלצים לקנות סדרה של מוצרים, כולל אל סבון, וזה מכביד עליהם כספית, לעיתים עד כדי ויתור על קנייה. במקרים אלה, נדע על מה ניתן לוותר מבלי לפגוע בתוצאה הטיפולית (כלומר, לא נמכור אל סבון, אך נמכור תכשירים שאכן יטפלו באקנה) ונכוון את הלקוח לסוגי אל סבון זמינים שמתאימים באותה מידה וייתכן שהם ברי השגה עבורו.

 

שימוש מושכל בחומרים – ויטמין C

נתבונן בכמה חומרים פעילים ובשימוש הנכון בהם. ויטמין C הוא דוגמה לחומר שהשימוש בו נפוץ, ובצדק. התועלות של ויטמין C הנן מעבר להיותו נוגד חמצון: הוא גם נוגד דלקת, משפיע לטובה על לחות העור והחשוב ביותר – מעודד יצור קולגן בעור. ישנן כעשר נגזרות שונות בשימוש הקוסמטי, מכל אחת נחוץ ריכוז אחר לקבלת פעילות: חלקן 2.5%-5%, חלקן 5%-7%, וישנם טווחי ריכוזים נוספים. אין עדיפות לנגזרת אחת על אחרות. ויטמין C יכול לשמש אותנו הן כתכשיר לשימוש הביתי בלקוחות שזקוקים למרכיב (העור הבוגר, עור של מעשנים, אנשים ששוהים רבות בשמש ועוד) והן כשימוש במכון. אולם, השימוש במכון שונה ומכוון למטרה שונה. במכון נוכל להשתמש בנגזרת אסקורביק אסיד –האבקה הלבנה – ולהמיסה בג`ל מיוחד, לקבלת מסיכת יופי וזוהר (שימו לב שהוגדרה מטרה למסיכה…). בתום הטיפול, כאשר נרצה להעניק מראה זוהר ויפה – נוכל למרוח את המסיכה, בה הומסו 10% אסקורביק אסיד, לכעשר דקות. ניתן להוסיף מסיכת-על, לאטימה. יש להקפיד לא לעשות זאת לאחר פילינג המגרה את העור, או טיפול מגרה דומה. טבעו החומצי של הויטמין יגרום למשיכת מים מעומק העור אל עבר הקרנית, למיום וליחוח שלה ולהגברת הברק. שימוש חד פעמי זה לא יתרום לבניית קולגן חדש או לכל אחת מהתועלות שהוזכרו לעיל, אולם הקניית מראה יפה וזוהר בתום הטיפול הנה מטרה ראויה. יש להשתמש במסיכה שהוכנה במהלך השעות הקרובות, כיוון שנגזרת זאת הנה רגישה לחמצון.

 

החומר DMAE

חומר זה, בריכוז 3%, מחולל אפקט של ניפוח תאים בעור, שבעקבותיו נראה, בתוך מספר דקות, מתיחה. האפקט בולט בבעלות קמטוטים וחריצים בעור – ה"נפתחים" בהשפעת החומר והעור נראה צעיר יותר. ההשפעה מחזיקה כ-4 שעות. לא מומלץ להשתמש בריכוז זה, המחולל ניפוח, באופן קבוע ויומיומי – זה פוגע בתפקוד התאים. כן מתאים למרוח אותו בסיום הטיפול, מבלי להסיר, בלקוחות שעורן בוגר/בעל קמטוטים, באופן שהשינוי יהיה ניכר לעין המתבונן. בנוסף, האיפור נראה טוב יותר על עור שטופל בחומר, וניתן להשתמש בו לפני אירועים. ריכוז נמוך יותר מהחומר – מקובל גם בתכשירים לשימוש יומיומי, אך הוא איננו מחולל ניפוח. בעבר ייחסו את השפעתו להעלאת רמת האצטיל כולין בעור, המהווה אמצעי לתקשורת בין נוירונים (תאי עצב) או בין נוירון לתאי שריר. טענו כי השפעתו על כיווץ שרירי הפנים גורמת ל"הידוק" שלהם ומכאן למתיחה שנראתה. כיום, כאשר מנגנון הפעולה ידוע, אנו יודעים גם מה אופן השימוש הנכון, הבטוח והמיטיב עם העור.

 

פפטידים ביומימטיים

פפטידים ביומימטיים הם שרשראות קצרות ביותר של חומצות אמינו, המשפיעים על תפקודי עור שונים. ביומימטיקה היא חיקוי של פעילות ביולוגית. הפפטידים המקובלים בקוסמטיקה מחקים את פעילותם של פפטידים דומים אך ארוכים יותר, המופרשים בעור. ישנם כאלה המשפיעים על מיצוק (מעודדים יצור קולגן וחלבונים נוספים הקשורים למבנה המוצק של העור, וכן חומצה היילורונית); ישנם כאלה הפועלים בדומה לבוטוקס – מרפים קשר עצב-שריר באזורי קמטי ההבעה, ישנם כאלה התורמים להבהרה ועוד. פפטידים ביומימטיים נמצאו במחקרים כפעילים לאחר מספר חודשי שימוש רציף ויומיומי. לכן, אין טעם למרוח אותם בטיפול המכון. אפליקציה בודדת לא תשנה את תפקוד העור. הם כן מתאימים כמרכיב בתכשירים לשימוש הביתי, על פי סוגם והמטרה. פפטידים מקבוצת הממצקים, למשל, הם מרכיב מתאים ביותר לקרמי עיניים המיועדים להאטה בהופעת קמטוטים או שיפור במראה שלהם. אזור זה רגיש ביותר לחומרים מגרים ומעטים החומרים הפעילים הממצקים שניתן להתאים לו. יש לזכור, שפפטידים מקבוצת ה"מרפים" (שפועלים בדומה לבוטוקס) אין טעם למרוח על כל אזורי הפנים אלא רק על אזורי הבוטוקס – המצח, בין הגבות ואזור קמטי המניפה. מכל פפטיד נחוץ ריכוז מסוים, כפי שנמצא במחקרים שנעשו עליו. טווח הריכוזים בהם כל פפטיד פועל הוא מאד צר, שימוש בריכוז גבוה יותר עשוי להביא לפעילות הפוכה מזאת שנמצאה במחקרים. לכן, אין טעם לשאול את היצרן "מה ריכוז הפפטיד בקרם שלכם" (במידה ואינכן יודעות על איזה פפטיד מדובר ואיזה ריכוז נחוץ ממנו) ובוודאי שלא הגיוני לשאול "האם הקרם שלכם מספיק מרוכז". צאו מהנחה שנעשה שימוש בריכוז הנכון. כל היצרנים רוצים להציע לכן קרם שמשפיע לטובה על העור, הפפטיד איננו יקר, ואיננו מגרה, ולכן אין טעם לשים פחות מהנחוץ ובוודאי שלא יותר מן הנחוץ.

 

חומרים לטיפול במכון

ישנם חומרים המתאימים ביותר לשימוש יומיומי, אם כי ניתן להשתמש בהם גם במכון הקוסמטי בנסיבות המתאימות. מסיכת הויטמנים, שהוזכרה למעלה, איננה משנה את תפקוד העור במריחה בודדת, אולם שימוש בה לאחר פילינג או פרוצדורה מגרה אחרת שבוצעה במכון – עשויה לשמש מענה לגירוי העור הזמני שיצרנו. גירוי בעור גורם ל"פיזור" של רדיקלים חופשיים, וסתירתם ע"י נוגדי חמצון – יש בה היגיון קליני. חומרים אחרים, מתאימים מאד לשימוש במכון והנם גם כאלה שהלקוח לא יכול להשתמש בהם בעצמו בבית. לטיפול במכון ישנה תרומה ייחודית וחשובה, שהמטופל לא יכול היה להשיגה בכוחות עצמו.

כדי להשיג את מטרתנו הטיפולית ביעילות וגם בעלויות סבירות, כדאי שנבין את מגוון התועלות של כל חומר טיפולי, את מקומו הנכון וההגיוני וכיצד נפיק ממנו את המיטב.

דילוג לתוכן