השגת תוצאות טיפוליות מצויינות – הפרופיל של קוסמטיקאית מקצועית

בשנים האחרונות, עשה עולם הקוסמטיקה צעדים משמעותיים בדרך להתמקצעות. כיום, יותר מאי פעם, יכולה הקוסמטיקאית להשיג שיפור ניכר במצבים כמו אקנה, פיגמנטציה ובעיות מרקם העור. גם רמת הציפיות של לקוחותינו עלתה. כדי להשיג תוצאות טיפוליות מצויינות נדרשת שליטה בכמה רמות של ידע.

מצויינות מקצועית, כאשר המדובר בקוסמטיקאית, מתבטאת בראש ובראשונה בתוצאות טיפוליות מעולות. ביכולת להביא לריפוי של אקנה, לשפר עד למכסימום מצבים של פיגמנטציה ולשנות באופן ניכר את מראה העור הבוגר. את בעיות המרקם – כמו נקבוביות פעורות, חטטים, אפרוריות ואבדן ברק, וכדומה. כיום, יותר מתמיד, זה אפשרי. קוסמטיקאיות רבות הגיעו לרמת מצויינות, בה הן משיגות את היעד הטיפולי שהציבו לעצמן, ב-100% מהמקרים. כאשר הדגש הוא על "היעד הטיפולי שהציבו לעצמן": הקוסמטיקאית המקצועית, יודעת לאבחן את מצב העור שמולה, ולאמוד את אחוז, או שיעור השיפור שאפשר להשיג במקרה המסויים הזה. ואז, כאשר הקוסמטיקאית מעריכה, לדוגמה, לגבי מצב מסויים, שניתן להשיג כאן כ-30% שיפור והיא אכן השיגה 30% שיפור – המדובר על 100% תוצאה. הקוסמטיקאית המקצועית משיגה את כל מטרותיה – לא מכיוון שהציבה לעצמה רף נמוך. אדרבא: היא מציבה לעצמה את הרף הגבוה ביותר שניתן בנסיבות המקרה, ולעיתים זהו רף מאד מאתגר. אבל יש לה את הידע המאפשר את השגת המטרה הזאת.

הקוסמטיקה נגזרת מהמדע

העור הוא רקמה חיה. למעשה, הוא כולל 3 סוגי רקמות: רקמת אפיתל, רקמת חיבור ורקמת שומן. זהו איבר שוקק חיים, בו תאים מתחלקים, דם זורם וחמצן מסופק לכל התאים, ויטמינים ומינרלים מועברים לתאים ולחומר הבין תאי, פסולת נאספת ומנוקזת, נוירונים מעבירים תגובות עיצביות, ואלפי איתותים נשלחים ומתקבלים רגע רגע. מערכת חיסון מגוונת ורבת "משתתפים" סורקת רגע רגע את הסביבה, מטפלת, מתקנת ודואגת לשלמותה של הריקמה כולה. הידע הנוגע לשינוי ההרכב, המבנה וההתנהגות של ריקמה חיה – מקורו מהמדע. בדיוק כפי שהרופא התמחה ברקמה או ברקמות השונות בגוף, בהתאם לתחום בו בחר לעסוק, כך גם הקוסמטיקאית היא מומחית לשינוי של רקמת העור. מקצוע הקוסמטיקה, בהיבט הטיפולי שלו (להבדיל מההיבט של פינוק ומתן טיפולים חיצוניים יותר), הנו מקצוע מדעי. המדע חוקר כל העת את הדרכים השונות להשפיע על רקמות חיות – באמצעות חומרים (למריחה או בנטילה), טכנולוגיות וכן התערבויות נוספות. יש להבין, שבשונה ממקצוע מכני – כמו נגרות או מכניקה, תחום ההתמחות שלנו הנו מדעי באותה רמה כמו תחום הרפואה. והתייחסותה של הקוסמטיקאית לכל העשייה שלה צריכה להיות בדומה לזאת של הרופא. הרופא מכיר את הרקמה בה התמחה – על בוריה, וכל את מגוון החומרים הפעילים והריכוזים שהנם בעלי יכולת להשפיע על תפקוד הרקמה הזאת. ידע זה, הוא שמאפשר לו לרפא. כדי להשיג תוצאות בדומה לרופא, עלינו לדעת לא-פחות, על הרקמה בה התמחינו, ולזכור: אנו עוסקות במדע של שינוי מראה ותפקוד העור.

מטרות משיגים בראש ובראשונה עם ידע

רבות מאיתנו משתדלות לעשות את הכל כדי לטפל נכון, ובמסגרת המאמצים הללו הן רוכשות את המוצרים היוקרתיים והיקרים ביותר, מגוון גדול של מוצרים ולעיתים גם מיכשור יקר, מכמה סוגים. רבות התאכזבו לגלות, כי המכשירים והמוצרים היקרים לא שינו את רמת התוצאות הטיפוליות, וכי הן עומדות עדיין במקום דומה. הסיבה לכך היא, שהמפתח לתוצאות מצויינות הוא – הידע הנכון. תוצאות מעולות משיגים בראש ובראשונה עם הידע הנכון ורק אחר כך באמצעות תכשירים או מכשור. ידע זה איננו מושג בבית הספר לקוסמטיקה. זהו ידע שמקורו במדע, והוא נוגע ל: אבחון הנכון של מצבי העור השונים (סוגי פיגמנטציה, מצבי האקנה השונים וכו`) – מה הטיפול המתאים בכל מצב ברמת החומר הפעיל והריכוז – במכון ובבית; התהליכים בהתבגרות העור – מהם, מי מהם נתון להשפעתנו ועד לאיזו רמה, מהם המרכיבים והריכוזים, ומהן הפרוצדורות שיכולות לשנות כל מופע ובאיזו רמה; תורת החומרים הפעילים – עיקר המרכיבים הקוסמטיים המשמשים בתכשירים – מה טווח ההשפעות של כל אחד. מרכיבים מסוימים מחוללים השפעה אחרת בכל ריכוז, וגם את ההשפעות השונות הללו יש להכיר. מבנה הדרמיס ומרכיביו – מה מהם משתנה עם הגיל ועם מצבי פתלוגיה שונים ועל מי מהם יש לנו השפעה, איזו וכיצד; חדירותם של חומרים פעילים לעור ומה משפיע עליה; רמת הלחות בעור – אבחון, הדרכים להתערב בה והשלכותיה של דה הידרציה. הטכנולוגיות שתועדו במדע ושהוכחו כבעלות יכולת לשנות את מראה העור – כל טכנולוגיה והאינדיקציות שלה. זהו עיקר הידע שהנו נחלתה של הקוסמטיקאית המקצועית, והמאפשר לה להשיג את המטרות הטיפוליות. זהו ידע שהרופא מיישם מדי יום, ובזכותו הוא מסוגל לטפל נכון במגוון המצבים הקליניים בתחום התמחותו.

היכרות מעמיקה עם המוצרים

הקוסמטיקאית המקצועית מכירה את התכשירים עמם היא עובדת, ברמת חומר פעיל וריכוז. זוהי למעשה הדרך היחידה להשיג את התוצאות המדוייקות אליהן כיוונו. זוהי גם רמת ההיכרות של הרופא עם התרופות אותן הוא רושם. הרי לא יעלה על דעתה של אף אחת לקבל טיפול אצל רופא, שאיננו יודע מה מכילות התרופות אותן הוא רושם.. מה ההרכב, כיצד ההרכב מתאים לנתוני המטופל מבחינת משקל, גיל, שלב המחלה, מחלות אחרות ברקע ותרופות אחרות אותן הוא נוטל. הרופא עובד תוך ידע מלא – הוא עובד באור. לעומת זאת, קוסמטיקאיות רבות עובדות בחושך – מבלי לדעת מהם הרכבי התכשירים בהם היא משתמשת. ונשאלת השאלה – כיצד אנו מצפות להשיג תוצאות מדוייקות ומהירות (במגבלה של מצב העור הנתון), בדומה לרופא, אם אנו עובדות כמו רובוט? העבודה ללא הידע המדוייק על הרכבי התכשירים מחייבת אותנו לציית לפרוטוקולים ולמהלכים מוכתבים אותם איננו מבינות הבנה מקצועית. עם עבודה כזאת, שדומה לעבודה בחושך מוחלט, ניתן להשיג רמת תוצאות מאד מוגבלת. דומה הדבר לקליעה למטרה בעינים קשורות. נכון – אם נירה מספיק חיצים, יהיו כאלה שיתקרבו למטרה, יהיו אלה שיתקרבו מאד, ואף נוכל למצוא 2-3 אפילו במרכז המטרה. נמצא גם חיצים חיצים שרחוקים מאד מהמטרה, וגם חלק שמחוץ ללוח. הקוסמטיקאית השולטת בהרכבי התכשירים שברשותה קולעת כל הזמן למרכז המטרה. היא עובדת באור.

לעבוד בצורה אינטליגנטית

הקוסמטיקאית המקצועית יודעת להשתמש במוצר אחד למגוון מטרות, כיוון שעבורה – מוצר הוא קודם כל הרכב, ורק אחר כך מותג. הרכב הוא, למשל: 8% חומצה גליקולית, 5% חומצה לקטית, 2% חומצה סליצילית. זהו הרכב, שהקוסמטיקאית המקצועית יודעת לאילו אינדיקציות הוא מתאים – מגוון מטרות ויישומים שלעיתים אינם דומים זה לזה אך הם מגיבים לאותו הרכב. לקוסמטיקאית כזאת, אין צורך לומר מה מטרת התכשיר וכיצד לעבוד איתו. זוהי בדיוק הדרך בה מוצגת תרופה חדשה לרופא – חומר פעיל וריכוז (ובהרכב חדש – גם מנגנון פעולה). מכאן, הרופא יודע להתנהל. כאשר המדובר על ידיעת הרכבי המוצרים, יש לזכור שלא בכל מוצר הנתונים הללו חשובים. אין טעם להתעמק, למשל, בהרכביהם של קרמי לחות. קרם לחות אמור להתאים לסוג העור, אנו תמיד יכולות להתרשם מהמרקם, ואם נודה בכך – רוב המטפלות אינן מכירות את המרכיבים של קרמי לחות ואת תפקידו של כל אחד. זה גם לא קריטי. בחומרים אחרים – מספיק לדעת את תפקיד התכשיר, למשל – תכשיר המכיל מרכיבים מרגיעים – קרם/ג`ל להרגעה. מי שרוצה יכולה להתעמק ולשאול מהם המרכיבים המרגיעים. הריכוז של כל אחד – לרוב לא יוסיף לה מידע שיש לה הבנה על משמעותו, והוא פחות קריטי ליכולתה של הקוסמטיקאית להשתמש בו נכונה. לעומת זאת, בתכשירים המכילים גורמים כמו חומצות אלפא ובתא הידרוקסי, רטינואידים, חומצה אזלאית, חומרים מדכאי מלנין ועוד – יש חשיבות רבה להיכרות עם המרכיבים והריכוזים. זהו אותו ידע שהופך את הקוסמטיקאית לקוסמת… הידע המאפשר דיוק בטיפול וקבלת תוצאה מושלמת.

חופש פעולה ושימוש נכון בחומרים

הקוסמטיקאית המקצועית איננה קונה "קיטים" או ערכות כאשר המטרה היא ריפוי, או השגת שינוי בעור. זאת, כיוון שהיא יודעת, שבעיות לא פתרים עם ערכה. פותרים עם הידע הנכון, האבחון הנכון, החומר הפעיל והריכוז המתאימים, הפרוצדורות והוראות השימוש הנכונות. כל אלה יכולים להשתנות מאד בין לקוחה ללקוחה, כיוון שכל אחת היא עולם ומלואו של נתונים ונסיבות, גם אם לכולן פיגמנטציה, או לכולן אקנה. האם ראיתן פעם רופא שנותן "סדרה לאקזמה" או "ערכה להפרעות קצב"? הרופא עובד כמו שעובדים אנשי מדע, ועם ידע מתחום המדע. במדע אין סדרות, קיטים וערכות. יש חומר פעיל וריכוז. פרוצדורה והתאמתה לפתולוגיה שבעור. טכנולוגיה והדרך בה היא משנה את הריקמה. יש את הידע המאפשר להתאים כל טיפול – בצורה הכי ספציפית למטופל/ת. קיט הוא הדבר הכי לא-מותאם למטופל. הוא משול לניסיון להכניס מרובע אל תוך עיגול. להתאים שלושה מוצרים שנארזו יחדיו, למאות מטופלות השונות זו מזו בכל הפרמטרים האפשריים. הקוסמטיקאית המקצועית, בדומה לרופא – מבינה את מצב הרקמה הנתון ומתאימה את המרכיבים הנכונים/הפרוצדורה הנכונה אם צריך, עבור כל מטופלת באופן פרטני. זאת הדרך שלה לקבל תוצאות מהירות וניכרות בכל מצב נתון.

היצמדות לפרוטוקולי טיפול

הקוסמטיקאית המקצועית איננה זקוקה לפרוטוקול טיפול מוכתב. היא בונה פרוטוקול טיפול בעצמה. זאת, לא מתוך מטרה להתעלם במופגן מהפרוטוקול המופיע בחוברת. אלא מתוך הבנה מעמיקה של המטרה שרצתה להשיג ושל הדרך הנכונה להשיגה. הקוסמטיקאית יודעת לקרוא את הפרוטוקול המוצע בצורה אינטליגנטית. היא תשאל מה מטרתו של כל שלב בהשגת המטרה, ובזכות אילו מרכיבים המטרה אמורה להיות מושגת. אם נחיצותו של שלב כלשהו לא מובנת לה, היא תשאל. אם חסר לדעתה שלב, היא תוסיף. אם יהיה שלב מיותר בעיניה, היא לא תבצע אותו. מוצרים מסוימים הכלולים בפרוטוקול, שהיא מבינה מה מטרתם, היא תוכל להחליף באחרים המצויים כבר ברשותה, במקום לקנות מוצרים מיותרים. היא גם יודעת לשלב בין המותגים השונים של החברות השונות, כיוון שזה פעמים רבות נחוץ ותמיד-תמיד זה ניתן. הסינרגיה (ההשפעה ההדדית) היא לא בין מותגים אלא בין מרכיבים פעילים. וכאשר הם ידועים, כמו גם הריכוז, תדע הקוסמטיקאית האינטליגנטית, מה משמעות השילוב ביניהם.

להשיג תוצאות לא פחות טובות מאלה של הרופא

הקוסמטיקאית שתתמיד לעבוד בדומה לאופן עבודתו של הרופא – באור, עם ידע מעמיק – יכולה למעשה במקרים רבים להשיג תוצאות טובות יותר מאלה שהוא השיג. אחרי הכל, העור והאסתטיקה שלו – הם תחום התמחותה. זה מה שהיא עושה מדי יום, כל היום – שיפור מראה העור. עומד לרשותה מגוון רחב של חומרים, עשיר בהרבה מכמות התכשירים הרפואיים המשמשים לטיפול בעור. נסיונה רחב, הידע שלה מעמיק והיא הולכת ומרחיבה אותו באמצעות השתלמויות, התיעצויות עם קולגות ולימוד מתמיד. כל אלה מאפשרים לה הבנה עמוקה של מצבי העור בהם היא מטפלת, רמות עדינות ומדויקות יותר של התאמת חומרים, התייחסות לסגנון חייה והרגליה של המטופלת, ליווי שוטף שלה ושינוי ההנחיות לשימוש בתכשירים עם התקדמות מצב העור – כיאה לאופן הטיפול המקצועי והנחוץ להשגת המטרה.

דילוג לתוכן