היפר פיגמנטציה – חשיבות האבחון והתשאול הנכון בטרם הטיפול

בכל מצבי העור בהם אנו מטפלות, כקוסמטיקאיות, נחוץ לעשות אבחון נכון וחובה ללמוד את כל פרטי הרקע הרלוונטיים. רק לאחר איסוף כל הנתונים, נוכל לקבוע את תוכנית הטיפול – במכון ובבית. כאשר מדברים על הטפול בפיגמנטציה – הנושאים הללו מקבלים משנה חשיבות.

כלומר:

1. יש לבצע אבחון מקצועי ולקבוע מהו סוג הכתמים

2. לבצע תשאול ייחודי המותאם למצבי פיגמנטציה. זאת, מעבר לשאלון הבריאותי הכללי שאנו ממלאות עבור כל לקוחה חדשה – האנמנזה.

מדוע נושאי האבחון והתשאול כה קריטיים בטיפול בכתמים?

א. כיוון שישנם מספר סוגים שונים של פיגמנטציה, אשר בכל אחד הטיפול הנכון יהיה שונה וייחודי. טיפול לכתמים מסוג א', כאשר ללקוחה יש כתמים מסוג ב' יוביל במקרה הטוב לחוסר שביעות רצון והיעדר תוצאות. במקרים פחות טובים, הטיפול יכול להביא להחמרת המצב. לעיתים אצל אותה לקוחה ישנם שניים או שלושה סוגי פיגמנטציה. אלה מקרים מורכבים יותר, בהם נצטרך לעשות שימוש בידע העומד לרשותנו. אבל הצעד הראשון הוא אבחון נכון של כל אחד מסוגי הכתמים אצל הלקוחה המסויימת – זהו התנאי להתחלת טיפול שיתקדם לכיוון הנכון. כל סוג פיגמנטציה מכתיב דרך טיפול שונה, יש לו את ה"עשה" ו"אל תעשה". החומרים לטיפול הביתי יהיו שונים, וגם הנחיות הטיפול יהיו בהתאם למקרה. השאלה האם וכיצד לערב מכשיר IPL נגזרת גם היא מאבחון מדויק של סוג הכתמים.
ב. תשאול הלקוחה בנושא הפיגמנטציה שלה מסייע לנו לדלות פרטים חשובים, שהם אלה שידייקו את הטיפול ויחסכו מאיתנו הרבה ניסוי וטעייה. השאלות העיקריות ומשמעותן מופיעות בטבלה.

אילו שאלות נשאל?

השאלות החשובות ביותר הן: * מתי הופיעו הכתמים? כמה זמן הם קיימים? * האם במהלך התקופה הזאת הם החמירו? נותרו סטאטיים? התבהרו? * לאחר מה, או עקב מה הם הופיעו? * האם ואילו טיפולים עשית בהקשר לכתמים האלה, ובאילו חומרים השתמשת? האם התמדת בשימוש? (אם היו טיפולים שונים/מטפלים שונים, לבדוק את רציפות הטיפול וההתמדה עם כל פרוטוקול טיפול בנפרד). בנוסף לשאלות אלה יש לאסוף מידע לגבי: גוון העור – הפיצפטריק; הרגלי חשיפה לשמש ושיגרת יומה של הלקוחה – כמה היא נאלצת להיחשף לשמש למשל עקב עבודתה/התחביבים שלה? ; יש לברר נטילת תרופות – חלק מהתרופות גורמות לכתמים וחלקן מחמירות מצב של כתמים; ויש לברר אם יש גורם הורמונלי ברקע – גלולות למניעת הריון, התקן תוך רחמי הורמונלי, טיפולי פוריות, תקופת הנקה או כמובן הריון.

 

השאלה

חשיבותה והשלכות התשובה על הטיפול

מתי הופיעו הכתמים? כמה זמן הם קיימים?

כתמים פחות ותיקים הם יותר קלים לטיפול, אנו נראה את התוצאה מהר יותר ותיאום הציפיות עם הלקוחה יהיה בהתאם. בכתמים "עקשניים", מעבר לזמן הטיפול היותר ארוך אנו נתאים חומרים אחרים לשימוש הביתי.

לאחר מה, או עקב מה הם הופיעו?

זו שאלה קריטית לאבחון סוג הכתם. האם הופיעו במהלך הריון? לאחר התחלת שימוש בגלולות? לאחר התחלת טיפולי פוריות? אם כן, אלה כתמים על רקע הורמונלי המכתיבים טיפול בהתאם. האם הופיעו לאחר סטרס עורי, פילינג שעורר גירוי, חבלה או פגיעה? אם כן, אלה כתמים פוסט טראומטיים שעבורם יש לנו כללי טיפול יחודיים. האם התפתחו עם השנים לאור חשפות רבות לשמש? האם יש לנו כאן שילוב של התחלת טיפול הורמונלי +חשיפה רבה לשמש ( שילוב הגורם למלסמה בולטת יותר)?

האם ואילו טיפולים קיבלת בעבר? מה הייתה תוצאת כל טיפול? האם התמדת בטיפול?

תשובות לשאלות אלה יעזרו לנו להבין, בין היתר: * האם יש חומרים שהוכיחו עצמם כיעילים במקרה הזה (למשל – אם שימוש ברטין A כמקלף הביא לשיפור יפה, נוכל לבחור לשלב רטינואיד משלנו בטיפול, ולהיפך). * האם המדובר על לקוחה ה"מפזזת" בין מטפלים, נותנת "צ'אנס" של כחודש לכל טיפול בטרם היא קובעת שהוא לא יעיל וממשיכה לטיפול הבא.. או שמא היא מתמידה ומשתפת פעולה אך קיבלה את הטיפול הלא מתאים עד כה. * מה היה יעיל ומה לא עד כה, מה שללנו כגישה טיפולית שלא מתאימה ללקוחה הזאת.. ומי המטופלת שעומדת מולנו – מה הפוטנציאל לשיתוף פעולה מולה כעת.

עד כמה את חשופה לשמש במהלך היום?

אנו עשויות לגלות שללקוחה תחביבים שלא יאפשרו לנו מתן טיפול במקלפים – למשל – ג'וגינג בשעות הבוקר שהנן חמות בקיץ, או מקצוע שמחייב שהייה רבה בחוץ, או שהייה עם הילדים בים/בריכה בעונת הקיץ וכו'. לא רק אופי העיסוק אלא גם זמן הנסיעה לעבודה וחזור הוא פקטור חשוב: מעל 50 דקות לכל צד בעונה החמה מכתיבים זהירות ממקלפים מסוימים בריכוז גבוה. 

חשיבות האבחון

אבחון סוג הכתם, כפי שהוזכר לעיל, היא קריטית לקביעת תוכנית הטיפול. לדוגמה: בכתמים על בסיס הורמונלי שעדיין קיים – כמו במקרים של נטילת גלולות, או קיומו של התקן תוך רחמי הורמונלי, או קבלת טיפולי פוריות – עלינו לתת דגש על מרכיבים מדכאי מלנין בשימוש פעמיים ביום לפחות. עלינו לתאם ציפיות עם הלקוחה שכל עוד הגורם ההורמונלי ימשיך להתקיים, גם תוצאות הטיפול לא תהיינה אידיאליות, ובנוסף – לאחר התבהרות משביעת רצון – יהיה צורך בהמשך שימור התוצאות בפרט עם מרכיבים מדכאי מלנין. אחרת, תתפתח שוב פיגמנטציה. במקרים הללו חשוב עוד להבין, כי השימוש במכשיר IPL לא מתאים כיוון שהוא עלול במקרים רבים להחמיר את מצב הכתמים. דוגמה נוספת: בפיגמנטציה עקב סטרס/טראומה לעור, נתחיל שימוש במרכיבים מקלפים עדינים ביותר, כדי לא לגרום סטרס נוסף לעור שעבר גירוי לא מזמן. סטרס על עור מגורה יכול להביא להחמרת הפיגמנטציה. בפיגמנטציה על רקע סטרס, גם לא נשתמש במכשיר IPL. אלה הן רק חלק קטן מההשלכות. דוגמה נוספת: בכתמי גיל, מכשיר ה-IPL יהיה פתרון יעיל ביותר. תכשירים לשימוש הביתי יתנו כאן תוצאה מינימלית, וכדאי לתאם ציפיות בנושא. סוגי קילוף מסוימים במכון כן יכולים להביא להטבה בכתמי גיל.

המלצות

הסקירה שלמעלה הנה על קצה המזלג, אך מטרתה להדגיש את חשיבות האבחון והתשאול הייחודי למקרים של פיגמנטציה. מומלץ להחזיק בהישג יד את השאלות הרלוונטיות לפיגמנטציה, כדי לא לשכוח אף אחת. לרשום את גוון העור (פיצפטריק) בשאלון הבריאותי, את דרגת החשיפה ואם זה משתנה בין העונות – אזי מה רלוונטי לכל עונה. מומלץ להבין אילו מהחומרים שברשותכן מתאים לכל סוג של כתמים, ואם ישנו תכשיר שאינכן יודעות מה ההרכב שלו – לברר זאת כדי לא לתת טיפול שאיננו תואם למצב. וחשוב יותר: להתאים את ההרכב המדויק ביותר של מרכיבים פעילים למקרה- שזהו המפתח לתוצאות טובות בזמן הקצר ביותר

דילוג לתוכן