הטיפול בעור שנוטה לקומדונים

נושא הקומדונים או ה"שחורים" בעור הפנים גורם לרבים מאיתנו תסכול, בגלל המראה הלא-אסתטי שלהם. 
הם מופיעים בעיקר בגיל ההתבגרות ובעיקר בעור השמן, מצטברים באזור האף והלחיים ומסרבים לצאת גם אם אנחנו "לוחצים חזק". למעשה, "ללחוץ חזק" הוא בדיוק ההפך ממה שכדאי לעשות, אם ברצונכם לשמור על עור יפה ואסתטי. הוצאת קומדונים "בכוח" עלולה להשאיר צלקות קבועות בעור.
אז מה כן ניתן לעשות?
כדי לענות על כך ולתת לכן כלים להתמודד עם המצב, צריך להבין קצת לעומק (תרתי משמע) מה קורה לנו בעור, מתחת לקומדון.
בעורנו ישנן בלוטות שומן, המפרישות באופן קבוע חלב אל פני שטח העור. החלב מבצע מעין "סיכה", משמן את העור ומכיל גם חומרים המגנים עליו מפלישת חיידקים וגורמים מזיקים. בלוטת החלב (השומן) הזאת נמצאת בצמוד לזקיק שערה, כפי שמופיע באיור שלמטה. בלוטת שומן, משני צידי זקיק השערה.
בגיל ההתבגרות, בהשפעת הורמוני המין, מופרשת כמות גדולה יותר של חלב (שומן, או סבום) מהבלוטה. אגב, גם במצבי מתח מופרש יותר חלב. במצב נורמלי, החלב יוצא ללא קושי מבעד לפתח החיצוני של הנקבובית, ומתפזר על העור. בגיל ההתבגרות, חלים כמה שינויים שמקשים על הניקוז הנורמלי של החלב. ראשית, התרבות של תאי עור מתים חוסמת את פתח הזקיק ומצרה אותו, לעתים הוא כה צר עד שהוא נסתם ואין אפשרות לניקוז טוב של השומן החוצה. בנוסף, מסיבה לא ידועה, הצורה של בלוטת החלב לעתים מתעוותת בגיל ההתבגרות, ומקשה גם היא על ניקוז יעיל החוצה. כל זה גורם לסתימה, להצטברות החלב בתוך תעלת זקיק השערה. החלק של החלב שנמצא ממש בסמוך לפתח – מתחמצן והופך שחור, ולכן נראה כ"ראש שחור". כאשר החלב הזה איננו חשוף לאוויר אלא מכוסה במעטה דק של תאי עור, הוא לא מתחמצן ומשחיר, ונשאר לבן. לכן אצל חלקנו ישנם "ראשים לבנים".
כיצד נטפל בקומדונים?
כעת כאשר הגורמים להתפתחות הקומדון ידועים, נוכל להבין טוב יותר את דרך הפעולה של התכשירים לטיפול בהם. לפני שנדבר עליהם, חשוב להדגיש:
1. אין קרם ש"מסיר" קומדונים. קומדון קיים יש להוציא. ורצוי שלא תוציאו אותם בכוחות עצמכם אלא תיתנו לאיש מקצוע (קוסמטיקאי/ת) לבצע זאת.
2. מה שניתן לעשות במסגרת תכשירים טיפוליים הוא להפחית עד כמה שאפשר את ההיווצרות של קומדונים עתידיים וכן להקל על הוצאת הקומדונים הקיימים בעת הטיפול במכון הקוסמטי.
כיצד עובדים תכשירים לטיפול בקומדונים?
התכשירים היעילים ביותר הם כאלה המכילים חומצות אלפא ובתא הידרוקסיות (AHA + BHA).
החומצות ההידרוקסיות מקלפות את פני שטח העור וכן חודרות לנקבוביות, ומאפשרות ניקוז תקין של חלב.
השימוש המתמשך בהן יביא להקטנה בכמות הקומדונים שייצאו בעתיד. בנוסף, הקומדונים הקיימים יהיו קלים להוצאה והתהליך יהיה הרבה פחות מציק. תכשירים כאלה, בריכוז הפעיל שלהם, ניתנים להשגה במכוני הקוסמטיקה לאחר אבחון העור. התכשיר יותאם לעוד נתונים של העור, כמו: גוון, רגישות, מידת החשיפה לשמש ונתונים גנטיים/רפואיים.
המלצה נוספת: החליפי את הסבון הרגיל באל-סבון, רצוי עם PH חומצי. סבון רגיל הינו בעל PH גבוה ובסיסי, מה שיכול לגרות את העור. גירוי עלול לגרום לתאים להפוך לקשקשיים, לגרום השלה מוקדמת שלהם והצטברות בנקבובית. בנוסף ישנו סיכון של הגברת הפרשת סבום. אל-סבון מכיל רק כ-10% סבון, הוא איננו מגרה ואיננו בסיסי.
דילוג לתוכן