הטיפול בעור לאחר אקנה – חטטים, סימנים אדומים, שומנים וכתמים…

עם חלוף האקנה, עלינו לטפל במגוון השינויים במרקם העור. הם יכולים להתבטא בכתמים, בחטטים, בסימנים אדומים או שומנים שלא התנקזו. בנוסף, במקרים מסוימים נצטרך לתכנן טיפול מניעתי לשמירה על התקרנות תקינה ואיזון הפרשת החלב. נדון בכמה סוגיות טיפוליות בעור הפוסט-אקנתי, חומרים פעילים ושימוש במכשור טיפולי.

            

כשהאקנה חולף…

האקנה מותיר אחריו סימנים ושינויים במראה העור, בהם עלינו – אנשי המקצוע – להמשיך ולטפל. למעשה, מצב ה"פוסט אקנה" קורה בו זמנית עם האקנה, פצעים מותירים אחריהם כתמים, סימנים אדומים או צלקות, ונגעים חדשים צצים. חלק מהחומרים הטיפוליים (המקלפים שבהם) אכן נותנים מענה, בו זמנית עם הטיפול באקנה עצמו, למצב הפוסט אקנתי. אולם מצב העור לאחר שהאקנה הסתיים – מחייב התייחסות טיפולית אחרת: ממוקדת מטרה וכזאת שהותאמה בדיוק לתמונה הקלינית, למטופל, לגוון העור ולגורמים נוספים. לעיתים אנו נוטים לבלבל בין כתמים לסימנים אדומים, ובין כאלה המערבים אטרופיה של העור (צלקת שקועה) וכאלה שלא. חלקנו נותנים טיפול דומה לכל גווני העור וסוגי העור. נדון כאן בכמה מהתופעות המאפיינות את מראה העור ואת תפקודו לאחר שחלף האקנה, ונבדוק מהו הטיפול המיטבי עם חומרים פעילים ועם מכשור, על פי סוג, מצב וגוון העור.

 

סימנים אדומים

בתום האקנה נראה פעמים רבות סימנים אדומים. את הסימנים האדומים הללו, לעיתים קרובות אנו מבלבלים עם כתמים. אלה אינם כתמי עור – אין המדובר כאן על הצטברות פיגמנט המלנין. הסימנים האדומים אינם מכילים מלנין, אלא המוגלובין. המוגלובין איננו מגיב לחומרי ההבהרה המשמשים אותנו לטיפול בפיגמנטציה. כאשר אנו מטפלים בכתמי עור – אנו משתמשים – א. בחומרים מקלפים. ב. בחומרים מדכאי יצור מלנין. שתי המשפחות הללו אינן רלוונטיות כאשר המקרה הוא סימנים אדומים. הבה נתבונן בגורמים לסימנים אלה ובדרך הנכונה להתייחס אליהם, טיפולית.

 

לעיתים הם אדומים מאד, בצבע בורדו/סגלגל, מזכירים במראה פצעים אולם אין מתחתם "תוכן", ולמעשה הפצע שהיה שם איננו קיים. מה שאנו רואים הוא שרידי הדלקת. בתהליך הדלקתי נוצרים באזור כלי דם זעירים רבים, המסתעפים מכלי דם קיימים, שהנם למעשה זמניים. הם נוצרו כדי לאפשר מעבר של תאי חיסון וגורמים נוספים אל אזור ה"מלחמה", ואינם נחוצים עוד כאשר הזיהום החיידקי טופל בהצלחה. המבנה שלהם שונה ממבנה כלי הדם הרגילים, הם חלשים ו"דליפים" ולמעשה עוברים תהליך של הרס מבוקר ע"י אנזימים בעור עם תום המלחמה במזהם. ההרס איננו קורה, לצערנו, תוך יום או שבוע… מטופלינו יצטרכו להתאזר בסבלנות, כיוון שהתהליך עשוי לארוך כמה חודשים. בשלב בו הכתמים הנם מאד אדומים, שהדלקת טרייה – הנכון הוא לתת, כדי לזרז את תהליך ההחלמה – חומרים מקבוצת נוגדי הדלקת. גם נוגדי חמצון יועילו, פחות מהקודמים אך יש להם תרומה. בשלב ההחלמה הראשוני מהדלקת (הסימנים מאד אדומים), חומרים מקלפים ומגרים אינם בחירה טיפולית נכונה – הם עלולים להאט את הריפוי. עם הזמן ובפרט עם השימוש בחומרים מרגיעים, הכתמים האדומים-כהים יהיו בהירים יותר, וכאן עלינו לקבל שוב החלטה טיפולית. סימנים אלה יכולים להיות מלווים בחטטים (צלקת שקועה) או לא, כלומר – שהעור חלק וללא שקעים. במידה והעור מחוטט, ויש שקעים בעור, חומרים ממשפחת המקלפים יועילו כאן כדי לשפר את המרקם, באמצעות קילוף. נתחיל את השימוש במקלף בהדרגה במידה ואיננו בטוחים האם הסימנים הם במצב "רגיש", אך נגיע בהמשך למינון טיפולי (של חומצות אלפא, או אלפא+בתא הידרוקסי, סביב 15%) בשימוש ערב ערב. בעור הכהה נדאג שהחומצה הגליקולית לא תהיה מרכיב דומיננטי בטיפול. כידוע, העור הכהה עשוי להגיב בהתכהות, בגירוי, בכתמים או בהיעדר תגובה נאותה לריכוז גבוה של חומצה גליקולית. בעור הבהיר, נשאף לדומיננטיות של החומצה הגליקולית בשל עומק הקילוף שלה והתוצאה הטובה שנוכל לקבל. התכשיר שנבחר יהיה באמולסיה ולא בנוזל.

 

במידה ואין שקעים/חטטים בעור, ונותרנו עם סימנים בגוון אדום, בהיר יותר יחסית לסימנים הטריים, אפשר היה להמשיך שימוש במרכיבים מרגיעים, אולם מרבית מטופלינו אינם סבלניים במיוחד, ורוצים תוצאה מהירה. כדי לזרז את התהליך נוכל לשלב כעת מינון (לא גבוה מדיי) של חומרים מקלפים, כדי לזרז מטבוליזם ולקלף בעדינות את העור, גם אם אין חטטים. המטרה כאן היא לזרז את פינוי כלי הדם שנותרו, כדי לקבל מהר יותר עור ללא סימנים. אין צורך במקלף חזק, או בטיפול יום יומי.

 

מניעת כתמים בעור הכהה

בעור הכהה, מה שהיה סימן אדום יכול להפוך לכתם – והפעם כזה שמכיל פיגמנט… גירוי בעור הכהה עשוי לגרום, בהסתברות גבוהה, ליצירת פיגמנטציה. גם גירוי בעוצמה כזאת שבעור הבהיר לא יותיר כתם. פצעי אקנה עשויים להותיר כתמי עור בבעלי הגוון הכהה, וכאן ההתייחסות הטיפולית תהיה שונה. במידה והטיפול באקנה עצמו – כלל שימוש בחומצה אזלאית, יש לקחת בחשבון שחומר זה ישפר את המצב גם מבחינת כתמים עתידיים (זהו חומר שמקלף ומדכא מלנין). בכל מקרה, בתום האקנה, יהיה נבון לשלב תכשיר המכיל חומרים ממשפחת מדכאי המלנין, גם במקרים של סימנים אדומים המלווים באטרופיה של העור (חטטים) וגם בסימנים על עור חלק ללא צלקות. ישנם תכשירים המכילים מדכאי מלנין בלבד, ללא שילוב מקלפים. יתרונם בכך שהם אינם מגרים, ומאפשרים שימוש גם במצבים רגישים, מודלקים, וגם בכאלה הנחשפים לשמש. חומר כזה הזמין בבתי המרקחת הוא התכשיר "איזומד"- המכיל 2% או 4% הידרוקינון, ללא מרשם רופא. תכשירים נוספים קיימים בשוק הקוסמטיקה המקצועית. ניתן לשלב חומר כזה פעמיים-שלוש בשבוע באזורי הסימנים האדומים, למניעת היווצרות כתמים בכהי עור.

 

שימוש במזו / דרמה רולר

טיפול במזותרפיה (דרמה רולר / מזו רולר / דרמה פן לסוגיו) מועיל ביותר בשיפור חטטים וצלקות. הרולר, או מכשיר המחטים החשמלי, מאפשר הרס של שכבות העור המכילות את החטטים, על פי אורך המחט בו השתמשנו, הרס של קולגן המאפיין את הצלקת, ובנייה תחתיו של קולגן תקין וחדש. ככל שנעבוד עם מחט ארוכה יותר נשיג תוצאה בעומק רב יותר, וכשהמדובר בחטטים עמוקים – המדובר כמובן בשיפור רב יותר. ברוב המקרים נצטרך לבצע סידרה של טיפולים, ולא טיפול בודד. אין צורך במריחת אף חומר מתחת לרולר, מכשיר זה לא נועד להחדרת חומרים. הוא כן נועד לחידוש העור, למיצוק וכן – לטיפול בחטטים וצלקות. הטיפול בעור הכהה באמצעות מכשיר כזה יהיה מתון וזהיר, עם אורך מחט קצר יותר, ובאופן שייקח בחשבון את הסיכון בגרימת כתמי עור עקב הגירוי. בכהי עור, מומלץ להשתמש כשבועיים (ולפחות שבוע) לפני הטיפול וכן בשבוע/שבועיים שלאחר הטיפול -בחומר מדכא מלנין. במידה ומטופלינו בשיטת הרולר – Microneedling – קיבלו מאיתנו חומרים מקלפים לשימוש הביתי, יש לדאוג להפסקת השימוש במקלפים כשבוע לפני הטיפול ברולר שנבצע במכון. יש לחזור למריחה שלהם אך ורק על עור רגוע ומשוקם, כעבור מס` ימים.

 

טיפולים במכון

הפילינג הקוסמטי עשוי לשפר חטטים קלים, אולם את מרבית השיפור שניתן להשיג באמצעות חומרים – נשיג עם המקלפים בשימוש הביתי, במידה והתכשיר מרוכז ופעיל מספיק. לא נבסס את הטיפול העיקרי על הקילוף במכון, כן נצייד בחומצות אלפא, או אלפא+בתא הידרוקסי סביב 15% לשימוש יומיומי. בחטטים עמוקים כדאי לשלב בנוסף גם רטינואידים. ניקח בחשבון, שככל שהצלקת טרייה יותר (עד שנתיים מחלוף הנגע) נשיג תוצאה טובה יותר. צלקות ישנות, בנות מס` שנים – תשתפרנה, אך פחות. בנוסף, פוסט אקנה קל עד בינוני יראה שיפור רב יותר יחסית לצלקות עמוקות. בצלקות עמוקות, טיפולי רולר יעזרו בעידון המראה והקטנת עומק הצלקת. תוצאת הרולר כאן יסודית וטובה יותר מזו של טכנולוגיית IPL.

 

היבטים נוספים של פוסט אקנה

לאחר שהאקנה חלף, אנו עשויים לראות בעור שומנים כלואים נוספים שנותרו, קומדונים נוספים שיוצאים וכללית – הנטייה להפרשת יתר של שומן לא מסתיימת עם חלוף כל הפצעים…

שומנים כלואים וקומדונים יצריכו המשך שימוש בחומרים המקלפים. גם אם במהלך הטיפול באקנה עצמו השתמשנו במקלפים אחרים (כמו חומצה אזלאית, למשל, שמאפשרת בנוסף לקילוף גם ויסות הפרשת השומן ומלחמה בחיידק האקנה) – בתום הטיפול בפצעים, נתמקד בחומרים המקלפים היעילים ביותר מבין האפשרויות הקיימות ונבחר בחומצות ההידרוקסיות. המטרה היא קילוף מתמשך ושמירה על ניקוז תקין של החלב, מבלי שייווצרו כיסי שומן או קומדונים. שימוש מתמשך במקלפים אלה יאפשר לנו ניקוי וניקוז במכון באופן קל בהרבה, עם פחות מאמץ ועם פחות כאב למטופל. עם השימוש המתמשך בחומרים אלה, גם יתפתחו פחות קומדונים. למטופל שנקי מאקנה וגם מקומדונים, נוכל לבנות תוכנית טיפול משמרת, המבוססת על שימוש אחת לשבוע, או פעמיים בשבוע, בחומצות הידרוקסיות בריכוז שסביב 10%, כדי לשמר את מצב ההתקרנות התקין, את הניקוז התקין של חלב ומניעת היווצרות "סתימות" שבתורן יכולות ליצור קומדון או אף פצע אקנה

דילוג לתוכן