הטיפול בבעלי עור כהה – התאמה נכונה של הטיפול במכון ובבית

במדינתנו הקטנה, ריבוי ארצות המוצא ונישואי התערובת מביאים למגוון של גווני עור. החל מבהיר ועד לכהה ביותר. על כך נוסף האקלים החם והשמש הקופחת, המגבירה את השיזוף. תכונות מסוימות של גוון העור הכהה, אם גנטית ואם בשל שיזוף, משפיעות על תגובתו לטיפול הקוסמטי.

 

אחד הגורמים החשובים שיש להביא בחשבון בעת בחירת הטיפול ללקוחותינו, הוא גוון העור. רובנו יודעים להתייחס לגורמים האחרים: סוג העור, מצב העור הנוכחי, הרגלים, גיל ומאפיינים בריאותיים. לנושא גוון העור יש השלכות משמעותיות על אופן הטיפול, רבות מהן – פחות ידועות לנו. אנו נדון כאן בכמה השלכות חשובות של גוון העור על בחירת הטיפול, החומרים הפעילים והשימוש בטכנולוגיות. בחירה נבונה תסייע לנו להשיג תוצאות מהירות ומדויקות יותר, ולעיתים – תאפשר את עצם השגת התוצאה. במקרים רבים הקוסמטיקאית או הרופא בחרו בחומרים טיפוליים שיעילותם מוכחת, ובריכוז גבוה, ואף על פי כן הלקוח/ה לא הגיבה לטיפול (במקרה הטוב) או – במקרה הפחות נעים – העור האפיר, התכהה ונוצרה פיגמנטציה. יש לדעת, כי בעור הכהה, במרכיבים פעילים מסויימים – less is more, כלומר – ריכוזים נמוכים יותר יתנו תוצאה טובה יותר. וריכוזים גבוהים, עלולים להביא להיעדר תגובה, או להתכהות והיווצרות כתמים.

 

טיפוסי גוון על פי פיצפטריק

כאשר אנו דנים בגווני עור, אנו נעזרים בסיווג המקובל של טיפוסי-גוון: בטבלת פיצפטריק. על פי חלוקה זאת נחלקים כלל האנשים לשישה טיפוסי גוון. טיפוס הגוון נקבע על פי שני פרמטרים: א. הגוון הבסיסי ב. תגובת העור בחשיפה ממושכת לשמש. ישנו גורם שלישי, שהנו נסיבתי – לעיתים המטופל שזוף, או לעיתים הרגלי החשיפה שלו לשמש הנם כאלה המאופיינים בשעות חשיפה רבות (מיטת שיזוף, ביקורים רבים בים או מקצוע המחייב שהות קבועה וממושכת בחוץ). את הנתון הזה נשקלל גם כן בבחירת הטיפול.

 

תזכורת לטבלת פיצפטריק מופיעה להלן.

טיפוס הגוון

מאפיינים חיצוניים

תגובה לחשיפה ממושכת לשמש

 

1) גוון עור לבן/בהיר מאד, מנומש, שיער אדמוני או בלונדי, עיניים כחולות בחשיפה ממושכת כמעט תמיד נכווה, לעולם איננו משתזף

2) עור בהיר, שיער אדמוני או בלונדי, עיניים בהירות נכווה בקלות בחשיפה ממושכת לשמש, כמעט לעולם לא משתזף

3) עור בהיר או צבעוני-בהיר, שיער חום/חום בהיר. סוג שכיח יחסית. לעיתים נוטה לכוויות אך גם משתזף בקלות.

4) גוון העור איננו בהיר, מה שנהוג לכנות Mediterranean Skin. שיער חום כהה, עיניים ירוקות/חומות

כמעט לעולם לא נכווה, משתזף בקלות.

5) שיער כהה, עיניים חומות/שחורות. גון עור שחום בהיר. איננו נכוה. העור מתכהה בחשיפה לשמש.

6) שיער שחור, עיניים חומות כהות. גוון המאפיין אפרו-אמריקאים – שחום כהה. איננו נכווה. העור מתכהה בחשיפה לשמש.

 

טיפוס הגוון הכהה

כאשר אנו מדברים על התנהגות העור הכהה, או יותר נכון טיפוס-הגוון הכהה (כיוון שלא רק הגוון הבסיסי נלקח בחשבון) – אנו מתייחסים לטיפוס 4 ומעלה. יש לזכור, שחלק מהמטופלים בעלי טיפוס גוון 3, על פי המראה החיצוני, יכולים להגיב לטיפולים או לחומרים או להשפעות סביבה, באופן שמזכיר יותר את טיפוס 4. אנו קוראים להם "פיגמנטטיביים" ויודעים עליהם כי כל גירוי, חבלה או גורם ידוע להיווצרות כתמים, משפיע עליהם בקלות יחסית. תכונות אלה אופייניות לבעלי תורשה מעורבת -הורה בהיר והורה כהה, או תורשה רחוקה יותר מעורבת. כך שחיצונית הגוון יכול להיראות בהיר אולם גנים שמקורם ב"צד הכהה" יכולים להביא לתגובה האופיינית לעור כהה. במסגרת ההיכרות הראשונית איתם, נבדוק את תגובתם לגורמים הללו כדי לדייק את האבחנה.

 

נטייה להיפר פיגמנטציה

בכהי עור מיוצרת כמות פיגמנט גבוהה יותר. הן באופן שוטף, כחלק מהתפקוד היום יומי של העור, והן בתגובה לגורמים חיצוניים או פנימיים. כהי עור מתאפיינים ביותר מלאזמות. תגובתם לטיפולים תרופתיים המגבירים יצור מלנין, לשינויים הורמונליים ולדלקות או טראומות – היא משמעותית יותר. סוג הפיגמנטציה הקרוי PIH – Post Inflammatory Hyperpigmentation – פיגמנטציה פוסט דלקתית – מופיע אצלם בשכיחות גבוהה. סוג זה יקרה עקב חבלות, חתכים, פציעות, נגעים עוריים שהחלימו, מחלות עור כרוניות, טיפולים קוסמטיים/אסתטיים פולשניים (כמו לייזר, IPL, פילינג בינוני ועמוק), פילינג קוסמטי שנעשה בצורה לא נכונה והביא לגירוי יתר, כוויות, זיהומים, דלקות וכיוצא באלה.

 

מניעה של היפר פיגמנטציה

בבעלי עור כהה, נרצה להקטין למינימום את רמת הגירוי עקב טיפולים שביצענו. בחירת עומק הקילוף, החומר המקלף, הפרוצדורה המתאימה, הטכנולוגיה בה נשתמש – כל אלה ייגזרו מן הצורך הזה למנוע מראש תגובה של יצור יתר של מלנין. כמה דוגמאות לכך: בניקוי עמוק, לדוגמה, ישנם כהי עור שיפתחו כתמים עקב הלחץ והגירוי הכרוך בהוצאת הקומדונים. מקרים אלה, יותר מאחרים, מחייבים שימוש ביתי יום יומי במקלף המותאם לגוון העור, כדי להביא לריכוך ולהכנה טובה לניקוי במכון. עור שטופל במקלף הנכון (ללא ריכוז גבוה של חומצה גליקולית), עם 10%-15% חומצות הידרוקסיות, בהתאם לעומק וכמות הקומדונים, יהיה נוח מאד לניקוי. הניקוי יתבצע בקלות, עם הרבה פחות כאב או גירוי למטופל, והמשך השימוש בתכשיר יקטין את כמות קומדונים שיתהוו. במקרים מסוימים, של נטייה משמעותית לכתמים עקב הלחיצה הקלה ביותר, אפשר לעשות דיכוי מלנין בטרם הטיפול. על כך נרחיב בהמשך. גם באקנה בעור הכהה, יש משנה חשיבות לטיפול יעיל וקצר במצב הדלקתי. דלקת בעור הכהה מביאה, בהסתברות גבוהה, ליצירת כתמים. כתמי אקנה הם מצב שכיח בכהי עור. כאשר האקנה מאופיין בדלקת, חשוב ביותר לקצר למינימום את משך הדלקת. לא לתת חומרים מקלפים או מגרים על מצב מודלק, כדי לא ליצור החמרה. גם כשהעור איננו אדמומי ומודלק, איזון העור ומניעת הופעה של פצעים חדשים היא מטרה שיש להציב לנגד עינינו, בטרם נטפל בשאר המופעים שאנו רואים (חטטים, כתמים מפצעים שעברו). קורה שאנו רוצים "לטפל בהכל": באקנה הפעיל, בכתמים שכבר החלו להופיע, בחטטים ובמרקם. יש לזכור, כי בעור הכהה – כל פצע חדש הוא גורם לכתם חדש ולהתהוות צלקת אטרופית. חשוב ביותר להציב סדר עדיפויות הגיוני – ראשית: איזון העור ומניעת הופעה של פצעים חדשים. אחרת, נצטרך "לרדוף" אחר פצעים חדשים ותוצאותיהם כל העת. לאחר האיזון, ניתן לכוון חומרים טיפוליים למצב שנותר לאחר האקנה: כתמים וחטטים. דוגמה נוספת היא פילינג בעור הכהה שהסתיים בכווייה או במצב מגורה שאיננו נרגע. נזכור שוב, כי כל יום בו העור מודלק ומגורה, מגביר את ההסתברות ליצירת כתמים. יש להביא גם כאן לקיצור, למינימום, של תגובת הגירוי – ואם יש צורך בכך, גם להפנות לשימוש במשחה עם סטרואיד למספר ימים מוגבל. השימוש בטכנולוגיות (IPL, לייזר) מחייב גם הוא הבנה של הפרמטרים הטיפוליים – אורך הגל בידית – הנקבע באמצעות הפילטר, ומאפייני העוצמה בג`אול. בהתאם אליהם נדייק את הבחירה ונבצע טיפול בטיחותי יותר בעור הכהה.

 

דיכוי מלנין לפני פרוצדורות מגרות

לפני ביצוע טיפולים מגרים (קילופים מסוימים, מזותרפיה, IPL, מריטות ועוד) נרצה להקדים ולבצע בכהי עור – דיכוי מלנין. זה יתבצע עם תכשיר המכיל חומר אחד או שניים מדכאי מלנין, שאינם מקלפים או מגרים – כדוגמת ארבוטין, חומצה קוג`ית. חשוב שתכשיר זה לא יכול חומרים מקלפים, כיוון שהוא נמרח בימים שסמוכים לפרוצדורה. שימוש בחומרים מדכאי מלנין בטרם ביצוע פעולה מגרה, מקטין למינימום את האפשרות להיווצרות כתמי-עור עקב הגירוי. השימוש בהם יהיה בהתאם לסוג הפעולה. פילינג משמעותי או מזותרפיה, למשל, יצריכו דיכוי מלנין של כשבוע בטרם הטיפול. גם לאחר הטיפול יש צורך בהמשך שימוש של כ-3-4 ימים עם חומרים אלה. נשים שמריטת השפם אחת לשבועיים גורמת להן להתכהות האזור, יכולות גם כן למרוח מדכא מלנין 3-4 ימים לפני המריטה ועוד 3 ימים אחרי. יש להקפיד, בנוסף, למרוח מייד לאחר הפרוצדורה המגרה – חומר מרגיע יעיל: עם מרכיבים מרגיעים ונוגדי דלקת. הם יסייעו להקטנת עוצמת הגירוי. במידת הצורך, לצייד את המטופל/ת בחומר כזה גם לשימוש הביתי בימים שלאחר הטיפול, עד לשיקום ורגיעת העור.

 

בחירת מרכיבים פעילים

מרכיבים פעילים מסויימים, בריכוזם הגבוה והמקלף – עלולים להביא להאפרה, התכהות או הופעת/החמרת כתמים בשימוש רציף בעור הכהה. רטינואידים (כולל במרשם רופא) וחומצה גליקולית הם העיקריים. לעיתים מה שיקרה כתוצאה משימוש בריכוזים אלה הוא היעדר תגובה של העור – בשונה ממה שקורה בלקוחות אחרים, בהירי עור, המשתמשים באותו תכשיר. מרכיב נוסף הוא ויטמין C על נגזרותיו. שימוש בו בכהי עור הנחשפים לשמש עלול לגרום אף הוא להתכהות/האפרה, או כתמי עור. את החומצה הגליקולית יכולה להחליף, בטיפול בעור הכהה, החומצה הלקטית – שהנה בטוחה בשימוש גם בריכוזים הגבוהים. גם החומצה הסליצילית בטוחה ויעילה בעור הכהה. החומצה האזלאית, שהנה חומר שאיננו שייך למשפחת החומצות ההידרוקסיות, על אף היותה מגרה – איננה גורמת לאף תופעה מאלה שהוזכרו לעיל, בעור הכהה. בעת מתן חומרים לשימוש הביתי, ככל שמדובר בתכשירים מקלפים או מגרים, רצוי ללוות את הטיפול במרכיבים מרגיעים, נוגדי חמצון ונוגדי דלקת כחלק משגרת הטיפול. לבחור, למשל, בקרם לחות בעל מרכיבי הרגעה, או לתת סרום/קרם עם נוגדי חמצון. בעור המגורה, נוצרת כמות רבה יותר של רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים עלולים אף הם לעורר יצור יתר של מלנין. סתירתם ע"י ויטמינים ונוגדי חמצון מהווה חלק אינטגרלי מטיפול יעיל.

 

עור כהה – יתרונות ואתגרים 

לעור הכהה עוד כמה מאפיינים. מחקרים הראו, כי בבעלי עור כהה, סימני הזדקנות העור שמקורם בהשפעת השמש – פחותים מאלה שמופיעים, באותו גיל, בבהירי עור. במילים אחרות – העור הכהה נראה צעיר יותר, בממוצע, יחסית לעור הבהיר. זאת עקב ההגנה היעילה יותר מקרינת UV שמאפשר המלנין. במחקרים אחרים הודגם כי רמת ההידרציה בעור הכהה – תקינה יותר. כמה משומני העור החשובים, שכמותם פוחתת עם הגיל, נותרים בכמות גבוהה יותר בעור הכהה יחסית לבהיר. לצד הצבע היפה, היתרונות בהגנה מהשמש ותפקודו הטוב של העור הכהה עם הגיל, ישנם כמה חסרונות, או אתגרים העומדים בפנינו. פעילותם המשמעותית של המלנוציטים, מתבטאת גם בסיכוי רב יותר ליצירת כתמי עור. כתמים אלה יווצרו בתגובה למצבים אשר לא יעוררו היווצרות כתמים בבעלי עור בהיר. מסיבות שאינן לגמרי ברורות, העור הכהה מגיב לחומרים פעילים מסוימים באופן שונה – החל מהיעדר תגובה ועד להיווצרות כתמים או שינויי גוון. יש לציין, כי מהצד השני של הסקאלה, ישנם מאפיינים מיוחדים גם לבעלי העור הבהיר-מאד: לבנבן ו/או ג`ינג`י. במסגרת מאמר זה בחרתי להתעכב על התגובות העיקריות של העור הכהה. הבנה של מאפייני טיפוסי הגוון תאפשר לנו להעניק טיפול בטיחותי, במינימום תופעות לוואי, להשיג את המטרה הטיפולית ואף לקצר את משך הזמן עד להשגתה.

דילוג לתוכן