הטיפול באזור העיניים

אזור העיניים, על המאפיינים המיוחדים שלו, מציב בפנינו אתגר טיפולי. זהו עור דק ביותר, הנוטה לקמטוטים, יובש וסימני גיל נוספים. ואם לא די בכך, הוא סובל לעיתים מנפיחות ומכהויות – איתם אנו מתקשים להתמודד. כיצד נתאים את אופן הטיפול ומה ביכלתנו לשנות במראה העור באזור העיניים? כמה תובנות והמלצות טיפוליות.

מאפייני אזור העיניים

העור שבאזור העיניים, ובפרט אזור העפעפיים התחתונים, הוא מבין הראשונים להראות את סימני הגיל. זאת עקב מספר סיבות: זהו העור הדק ביותר בגוף, המצוי באזור בו רבות התנועות (מצמוץ, חיוך, כיווץ ועוד), הוא נטול בלוטות חלב ומאופיין לעיתים קרובות ביובש. אזור זה רגיש יותר לגירוי: תהליכי גירוי גורמים לעלייה ברמת הרדיקלים החופשיים וכן לתהליכי הרס של קולגן ומרכיבי דרמיס נוספים הקשורים לנפח ולמוצקות של העור. עקב כך, העור הופך דק יותר, נפול, ומתפתחים בהדרגה קמטים. באזור העפעפיים התחתונות ישנה רשת צפופה של כלי דם, ושכבה דקה ביותר ומינימאלית של שומן תת עורי. מאפיינים אלה מביאים לנטייה מוגברת לנפיחויות. נפיחויות חוזרות גורמות, בשל מחזורי הניפוח והכיווץ, להתפתחות של קמטוטים. ואם לא די בכך, אזור העיניים מועד לבעייה נוספת, הקרויה בפינו "עיגולים שחורים".

ללא-ספק, אתגר טיפולי לא קטן. לקוחותינו מצפות כי ניתן להן מענה יעיל ומדוייק לכל מגוון התופעות הללו – קמטוטים, נפיחות, כהויות, יובש… שאינן מופיעות כולן בהכרח אצל אותה לקוחה, אבל אנו נוטות לחפש את קרם הקסמים האחד שיפתור את כל הבעיות הללו, ולפחות את רובן.

 

הבחירה בקרם עיניים

התופעות הייחודיות לאזור העיניים הביאו רבים מאיתנו לחשוב, שבכל מקרה ובכל גיל עלינו להשתמש בשני קרמים נפרדים – האחד לטיפול באזור העיניים והאחר לטיפול בשאר אזורי הפנים. האם ידוע לנו מהו ההבדל בין קרם העיניים שאנו מוכרות ללקוחותינו לבין קרם הלחות, מתוצרת אותה חברה? האם ביררנו מה הופך את קרם העיניים לכזה הראוי להיקרא "קרם עיניים", להיארז בצנצנת קטנה יותר ולהימכר במחיר גבוה? האם ידוע לנו בוודאות כי הוא מכיל מרכיבים אחרים מאלה של קרם הלחות? ומהם מרכיבים אלה? והאם מרכיבים אלה מתאימים לטיפול באותו מצב המאפיין את אזור העיניים בלקוחה לה מכרנו את הקרם?

האם ידוע לנו מהם המרכיבים הפעילים העשויים לטפל בקמטוטים באזור העיניים (על המגבלות שהאזור הזה מציב), מהם המרכיבים המתאימים לטיפול בנפיחות – שהנם שונים מאלה המתאימים לטיפול בקמטים, מהם המרכיבים היעילים כנגד כהות, וכיצד מטפלים ביובש באזור העיניים? והאם וידאנו, כאשר קנינו את קרם העיניים הזה, שהוא מכיל מרכיבים אלה? האם התאמנו את קרם העיניים ללקוחה על פי מאפייני אזור העיניים שלה, בידיעה של האופן בו קרם העיניים מתאים עבורה-? במקרים רבים, אנו קונות קרם עיניים רק בשל היותו "קרם עיניים", מבלי לדעת מה, בעצם, הופך אותו לקרם השונה מקרם הלחות. באם חשבתן שזה מובן מאליו שזהו קרם שונה (נתעלם לרגע מהשאלה "במה הוא שונה") – מסתבר שקרמי עיניים רבים אותם בחנתי, מכילים את אותם מרכיבים הקיימים בקרמי לחות של אותה חברה. כנ"ל גם לגבי קרמי צוואר, שהכילו את אותם מרכיבים כמו בקרם הפנים. זה איננו מובן מאליו, שקרם עיניים מכיל מרכיבים יחודיים לטיפול באזור העיניים. ועובדה נוספת שעלינו לזכור: לא תמיד נחוץ להשתמש בקרם עיניים נפרד. במידה ואין בעייה או פגם באזור העיניים, אם מדובר בעור צעיר ו/או ללא צורך בשינוי או תיקון באזור זה – ניתן להשתמש בקרם הלחות על כל אזורי הפנים. כולל העפעף התחתון.

 

מתי נבחר בקרם נפרד לאזור העיניים

במידה וישנו פגם או שישנה מטרה טיפולית באזור זה, כמובן שנצטרך להתכוונן אל אותה מטרה, להבין מה ברצוננו לחולל הפעם בעור ולדעת אילו מרכיבים מסוגלים לחולל השפעות אלה. עם הידע הזה, נוכל לבחור בתכשיר המדוייק וההולם ביותר למטרה. הבעיות האופייניות לאזור זה הן: יובש, כהות, קמטוטים, נפיחות. כל אחת מהבעיות נובעת מגורמים יחודיים ומחייבת התייחסות נפרדת. תחושת יובש באזור העיניים הנה מקרה שכיח גם במקרים בהם שאר עור הפנים איננו סובל מיובש. האם במקרים אלה נחוץ בהכרח קרם עיניים נפרד? לאו דווקא. גם קרם לחות עשיר יותר מזה המשמש באזורי הפנים האחרים – יכול להתאים. קמטוטים גם הם מופע שכיח, והם מתחילים להופיע פעמים רבות עוד בטרם הופיעו קמטים באזורים אחרים של הפנים. יש להבדיל בין קמטוטי ההבעה (קמטי המניפה), המתאימים פחות לטיפול באמצעות קרמים, לבין הקמטוטים באזור העפעף התחתון. קמטי העפעפיים התחתונים הנם אתגר טיפולי, המצדיק טיפול נפרד ומתוכנן היטב. זאת כיוון שסוכני אנטי אייג` מוכרים ועוצמתיים, כגון חומצות אלפא הידרוקסי וכן רטינואידים בריכוז מקלף, מהווים בעייה בריכוזים אלה בטיפול באזור העדין של העפעף התחתון. זהו אזור חדיר ביותר, כך שריכוזים נמוכים ביותר עשויים להשפיע, ובנוסף האזור הנו רגיש. האם נשתמש בחומרים חשובים אלה לחידוש אזור העיניים? התשובה חיובית, אם כי יש להשתמש במינונים אחרים של החומרים שהוזכרו. למשל: חומצה לקטית 5%-7%, חומצה גליקולית 3%-7%, רטינול 0.25%-0.5% יכולים להתאים. בנוסף, פפטידים ביומימטיים מקבוצת הממצקים – הנם מרכיב אידיאלי לטיפול באזור. השימוש בהם נותן את אותותיו כעבור מס` חודשי שימוש רציף, להבדיל מחומצות הידרוקסיות ורטינואידים – שהנם מהירים יותר בפעולתם. אך יתרונם של הפפטידים הוא בנוחות השימוש, בכך שהם חומרים עדינים ולא מגרים, אינם מגבילים בחשיפה לשמש ומתאימים כמעט לכל משתמשת. מרכיב נוסף המתאים לקמטוטים באזור הוא ויטמין C – בהיותו מעודד יצור קולגן, נוגד חמצון ונוגד דלקת, ותורם להידרציה. חסרונו – משתמשים מסוימים יגלו רגישות אליו באזור העיניים. מרכיבים נוספים המתאימים לאזור: תה ירוק (נוגד חמצון, נוגד דלקת, מונע תהליכי הרס בעור הבוגר); סנטלה (צמח מרפא המעודד יצור קולגן); דונליאלה (אצה העשירה בבטא קרוטן), חומצות שומן חיוניות, מגוון נוגדי החמצון – בכך שהם מעכבים תהליכי הרס הנגרמים מרדיקלים חופשיים; מגוון נוגדי הדלקת – כיוון שבכל תהליך דלקתי נגרם הרס בדרמיס וכתוצאה מכך – דיקוק שלו.

בעיה נוספת הנה נפיחות באזור העיניים: כאן המדובר במרכיבים טיפוליים בעלי יכולת לכווץ כלי דם, כגון: רוטין, ויטמין K, וידועה המשחה Preparation H הנמכרת בבתי המרקחת (שיש להקפיד לא להשתמש בה באופן רציף למשך חודשים). מרכיב נוסף התורם בנפיחות באזור הוא חומצה אלפא ליפואית, אם כי חלק מן המשתמשים יגלו רגישות לחומר.

 

כהות באזור העיניים

ה"עיגולים השחורים" באזור העיניים מטרידים רבות מלקוחותינו. הם יכולים להיגרם ממספר גורמים השונים זה מזה, ושאינם קשורים לרוב לפיגמנטציה המוכרת לנו משאר אזורי הפנים. במקרים רבים אלה הם כלי דם הנראים מבעד לעור הדק והכמעט-שקוף באזור. במקרים אחרים הם נגרמים מגירוי, וכאשר המדובר בעור כהה – גירוי נוטה להביא להתכהות האזור. באנשים מסוימים, עם רקע גנטי או בעדות מסוימת, ההתכהות הנה פיגמנט "טבעי" הנוטה להופיע באזור זה ספציפית. "עיגולים שחורים" יכולים גם להיגרם מצל טבעי הנופל על האזור, כאשר הוא שקוע, ובשל האפקט הפיזיקלי – הוא נראה כהה יותר. בנוסף, אזורים כהים יכולים להיות תוצאה של עור יבש הגורם לאזור להיראות עייף ונפול. חוסר שינה ועייפות תורמים את שלהם לתופעה וכן נזקי שמש. ברוב המקרים הגורם לכהות שמתחת לעיניים הוא התרבות של כלי דם, ביחד עם הידקקות שכבת השומן התת עורי. במקרים נדירים, המדובר ב"פיגמנטציה" המוכרת לנו. באותם מקרים, שימוש בחומצה קוג`ית והידרוקינון יכול לסייע (לרוב ההתכהות מערבת גם גורם וסקולרי). יש לשים לב כי חומרים מבהירים הם פוטנציאל לגירוי העור, וגירוי כשלעצמו גורם לנזק באזור. יש להשתמש בהם רק כשיש אינדיקציה ברורה, ולאחר אבחנה של דרמטולוג. באופן כללי, לא ראיתי הוכחה ליעילותם של מרכיבים פעילים המוכרים לנו – בשיפור נושא הכהויות סביב העיניים.

 

המלצות נוספות

אזור מריחת הקרם איננו ממש מתחת לעין (מתחת לקו הריסים), אלא רחוק יותר – באזור הגבול הגרמי של ארובת העין. התנועות הרבות באזור זה תעברנה ותפזרנה את הקרם. יש להניח בטפיחות עדינות.

יש להגן על העור העדין הזה היטב מקרינת UV, להשתמש במשקפיים רחבות המכסות את כל האזור, ולזכור שקרינת השמש מגיעה אלינו גם מבעד לשמשות הרכב, חלונות המשרד, וגם מתחת לשמשייה בים (מהצדדים, וברפלקציה מן החול/מהמים). כדאי לעשות כל שניתן כדי להמנע מגירוי העור – גירוי מפזר רדיקלים חופשיים וכן מחולל תהליכי הרס במנגנונים נוספים. קרמים המשמשים באזור, רצוי שיהיו ללא בישום או שמנים אתריים או כל חומר עם פוטנציאל גירוי. במידה והוחלט להשתמש בחומצות הידרוקסיות/רטינואידים באזור, יש להתחיל שימוש בהדרגה רבה, תוך הקפדה לא ליצור גירוי. מומלץ להתחיל מריכוזים נמוכים יותר ולעלות בהתאם לצורך. הקטנת הריכוז יכולה להתבצע ע"י מיהול – ערבוב עם קרם לחות. אם התפתח גירוי יש להפסיק את השימוש, ולחזור אליו רק באופן מתוכנן ומעודן יותר. מוצרי איפור רבים מגרים את אזור העיניים, בפרט כאלה המתוכננים להחזיק למשך זמן ארוך. האיפור שמחזיק זמן רב מכיל בד"כ כימיקלים "קשים" יותר, ובנוסף – מצריך שימוש בדטרגנטים או חומרים מגרים לצורך הסרתו המלאה.

פעמים רבות אנו פוגשות פרסומים על קרמי עיניים המבטיחים שיפור בכל תחלואי האזור הזה – החלקת קמטוטים, הורדת נפיחות, טיפול בכהות וכו`. לגיטימי לבדוק ולרצות לנסות, מומלץ – לנסות על עין אחת. אין כמו בדיקה על עין אחת (במידה ויש מאפיינים בעייתיים באזור העיניים) והשוואה למצב העין השנייה. במידה ואכן יש לקרם יכולת לשנות – תראו – תוך פרק הזמן בו הובטח לכן השינוי – הבדל בין שתי העיניים.

לקוחות מסוימות, בעלות עור רגיש באזור, תגלינה רגישות (שתתבטא בגירוי, נפיחות ואף אודם בעיניים) גם ממריחת שמנים צמחיים. יש להסב את תשומת ליבן לכך. ישנן כאלה שהשימוש ברטינואידים איננו מתאים עבורן באף מינון, גם נושא זה יש לבדוק נקודתית מול כל לקוחה. כדאי לבדוק עם כל לקוחה, המבקשת פתרון לסימני הגיל באזור העיניים, מה בשגרת יומה והרגליה (כולל חשיפה לשמש, עישון, חומרים טיפוליים, תזונה, סטרס, האופן בו היא מטפלת באזור…) תורם את תרומתו למצב ולדון עמה בכל אותם גורמים בהם כן ניתן לשלוט ולשנות באופן שייטיב עם מראה העור.

דילוג לתוכן