גורמי לחות טבעיים NMF's-natural moisturizing factors

אחד היעדים החשובים בשמירה על המראה הבריא של העור הוא שמירה על שכבת האפידרמיס. זוהי השכבה החיצונית ביותר של העור. כדאי ללמוד עוד על מבנה האפידרמיס, כדי להבין טוב יותר את הדברים הבאים.
מבנה האפידרמיס כולל תאי עור המוחזקים יחד באמצעות חומר בין-תאי, המתפקד כ"דבק". חומר זה עוזר לעור למנוע אובדן מים החוצה, וכן יוצר הופעה חלקה (ולא מחוספסת) של עור בריא. המרכיבים בחומר הבין-תאי העוזרים לשמור על המראה והתפקוד הבריא של האפידרמיס נקראים NMF`s – גורמי לחות טבעיים. אלה הן מולקולות שונות – סוכרים, מלחים, חומצות אמינו – היכולות להחזיק מים. האפידרמיס מכיל גם שומנים, המונעים אידוי ומספקים סיכה לעור.
כאשר יש ירידה בשומנים וב- NMF`s, העור נראה מחוספס, מופיעים קמטוטים (או שהקיימים מודגשים) ויש בעור תחושה מתוחה ולא-נוחה. ככל שהשכבה החיצונית ביותר של העור – השכבה הקרנית – הנה פגועה זמן רב יותר, כך יורדת היעילות של החומר הבין-תאי. גם יכולת השיקום וההבראה של העור נפגעים.
מוצרי קוסמטיקה מכילים מרכיבים הנמצאים בחומר הבין תאי, במטרה לשמור על העור מיובש וחוסר נוחות, לסייע לו לשמר לחות ולייצב את הקומפלקס הבין תאי. במוצרים הקוסמטיים נראה את כל המרכיבים הבאים, הדומים ל- NMF`s: חומצות אמינו, צרמידים, חומצה היילורונית, כולסטרול, חומצות שומן, טריגליצרידים, פוספוליפידים, גליקוספינגוליפידים, אוריאה, חומצה לינולאית, גליקוזמינוגליקנים, גליצרין, מוקופוליסכרידים, וסודיום pyrrolidone carboxylic acid) PCA).
מרכיבים נוספים בקוסמטיקה, הדומים בהשפעתם לזאת של מרכיב השומן בעור, הם: שמן משמש, שמן קנולה, שמן קוקוס, שמן תירס, שמן חוחובה, לנולין, לציטין, שמן זית, שמן חריע, שמן שומשום, חמאת שיאה, שמן סויה, סקווללן ושמן שקדים. כל אלה תורמים למראה החלק ולהרגשה ה"נוחה" של העור.
יש לציין שאף אחד מהמרכיבים הללו אינו משפיע השפעה קבועה על העור או משנה את העור. אולם הם שומרים על העור, כל עוד הם קיימים עליו, מיובש וחוסר נוחות. הם שומרים על החומר הבין תאי, הטבעי, לבל ייפגע, ובכך תורמים במניעת גירוי בעומק העור ובשמירה מחדירה של חיידקים. גם מערכת החיסון של העור מתפקדת טוב יותר כאשר שכבות תאי האפידרמיס הנן לחות מספיק וללא פגע.
בסיכום: שימוש בקרם, מכל סוג שהוא, העשיר ב- NMF`s, (בין המדובר במוצרי אנטי אייג'ינג, סרומים, תחליבים, מקדמי הגנה וכו') מבטיח בסיס טוב , המאפשר לעור לבצע את עבודתו הקשורה בתיקון ורגנרציה, ומונעת את נזקי היובש וגירוי העור.
דילוג לתוכן