אשליות נפוצות בעולם הקוסמטיקה על הנכון והלא נכון בעולם המקצוע

עולם המקצוע שלנו רווי הבטחות, סיסמאות ומידע שיווקי שאיננו נאמן תמיד למציאות. קל ללכת לאיבוד בשלל ההבטחות, המתובלות בחלקן במילים מרשימות מעולם המדע. תפקידנו כאנשי מקצוע הוא לנפות את המוץ מן התבן: לנסות להבין, לבקש אסמכתאות ולבחור נכון.

 

עולם המקצוע שלנו מציב בפנינו אתגר נוסף על אתגרי המקצוע הרגילים. בצד השאיפה שלנו להשיג תוצאות – להבהיר כתמי עור, לרפא אקנה, לטפל בסימני הגיל – אנו שואפות גם להבין מה מתוך המלל הרב שאנו נחשפות אליו הוא מידע אמין ומה לא. לצערי, בהיבט הזה עולם הקוסמטיקה שונה מאד מעולם הרפואה. בעולם הרפואה אין סדרות, אמפולות, מותגים יוקרתיים, מסיכות ועבודה מאחורי צעיף עבה המסתיר מאיתנו את הנתונים החשובים. כל רופא מכיר לעומק את המצב הפיזיולוגי בו הוא נדרש לטפל, ואת החומרים הפעילים והריכוזים, כולל אופן השימוש, המתאימים לכל מטופל. הטיפול הוא ענייני: בתרופות שעיצובן פשוט, בשילוב תרופות של כמה יצרנים, מתוך הצבת מטרה טיפולית ברורה וידיעה מלאה כיצד משיגים אותה. כדי למכור לרופא אין צורך להשתמש במילים מרשימות, באריזות קסומות ובמותגים יוקרתיים. מציגים את החומר הפעיל והריכוז, ואת המדע שמדגים את פעילות התרופה.

 

גישה ביקורתית למידע

זהו בדיוק האופן בו עלינו לעבוד במקצוע הקוסמטיקה. בהיבט של הטיפול בעור, כלומר: ריפוי אקנה, טיפול בכתמים, מיצוק העור ועוד – אנו משנות את תפקודה הפיזיולוגי של רקמה חיה. לשם כך נדרשת לנו הבנה לא פחות מעמיקה מזאת של הרופא ברקמה בה אנו מטפלים. עלינו להכיר את החומרים הפעילים, לרבות ריכוזים, ואת הטכנולוגיות המוכחות – שהודגמו כבעלות יכולת לשנות את מראה העור. המצב כיום בשוק שלנו הנו רחוק מן הרמה הזאת של התייחסות. גורמים שיווקיים מציגים בפנינו מידע מסולף, תוך ההקדמה "מחקרים פרמקולוגיים נרחבים מוכיחים…" "עשרות מחקרים קליניים מוכיחים ש…" – פתיח משכנע שאיננו מגובה באף תיעוד אמיתי. לנו, כצרכניות של הידע (או נכון יותר – המלל) הזה, כדאי לנקוט גישה ביקורתית וחכמה בבואנו לשקול האם לפנינו מידע מבוסס או ניסיון להרשים. נתבונן בכמה אשליות נפוצות בשוק שלנו.

 

טיפול טרנס-דרמלי

צמד המילים "טרנס-דרמלי" עשה את דרכו מעולם הרפואה אל עולם הקוסמטיקה, לפני מספר שנים, מבלי שיש לו כל רלוונטיות לעיסוקנו. טרנס דרמלי משמעו: דרך העור, אל מחזור הדם. העברת חומרים טרנס דרמלית משמעה, העברת חומר שנמרח על העור – היישר אל מחזור הדם,מבלי שיתפזר בעור, בכדי להעניק טיפול תרופתי מערכתי, ללא בליעה של תרופות. במילים אחרות: הפעילות ההפוכה מזאת שאנו רוצות לחולל באמצעות מריחת חומרים. אנו, כקוסמטיקאיות וכמטפלות בעור, מעוניינות להחדיר את החומר לעור, אולם לא למחזור הדם. השימוש בצמד המילים הזה, כמו במילים מרשימות נוספות (ננו טכנולוגיה, ביו-טכנולוגיה…) רווח בשוק, אולם איננו מגובה בהבנה המינימלית של משמעותן.

 

קוויאר, זהב

מרכיבים רבים מוצגים לנו ככאלה שהנם פעילים ואף "מגובים מדעית", לדברי הכותבים. בפועל, אין אף מחקר מדעי אחד (ואף כל היגיון קליני) המבסס את פעילותם. אין אף מחקר המדגים את פעילות הזהב על העור, את פעילות הקוויאר, ומרכיבים נוספים כמו: יהלומים, פנינים, דנ"א. זה לא מפריע לכותבים לבשר כי "מחקרים קליניים אחרונים" הוכיחו את פעילות המרכיבים. מחובתנו כמטפלים לבקש לעיין ב"מחקרים קליניים" אלה, לפני שנתפתה להקצות נתח מתקציב המכון למרכיבים הקסומים. שהרי – בעולם המקצוע שלנו קיימים גם מרכיבים עוצמתיים, מגובים ומוכחים. שבהם כדאי להתמקד בבואנו לתכנן טיפול המוביל לתוצאות.

 

תאי גזע

אחד הטרנדים האחרונים הוא קרמים "המכילים תאי גזע". מילים מרשימות ללא-ספק. משרות אווירה קסומה של מדע ושל עתידנות. עם ידע בסיסי ביותר בביולוגיה (או עם היגיון פשוט) אפשר להיווכח בכמה אבסורדים הקשורים בנושא. מקוצר היריעה אתן רק כמה תזכורות בסיסיות. א. תאים אינם גדלים בקרם. הם צריכים סביבת גידול המתאימה לתאים, קרם איננו סביבה כזאת. גם אם קודם לכן גודלו בתוך סביבה מתאימה, במעבדה, מרגע שהוכנסו לקרם הם אינם תאים חיים ויעברו הרס ב. תאים אינם "חודרים לעור". משפט שמגוחך גם לכתוב אותו… כמו לכתוב שאנו לא יכולים להיכנס הבייתה דרך חור המנעול. מולקולות קטנות באלפי סדרי גודל, כמו חלבונים, אינם חודרים לעור. ג. שאלנו את עצמנו לשם מה אנו רוצים להחדיר תאי גזע לעור, בעצם? משהו שעולה בדעתנו? האם ידוע לנו כיצד פועלים תאי גזע בגוף? מה נחוץ כדי לעורר אותם לפעילות? מהי פעילות זאת? ואם לא ידוע לנו, מדוע אנו חושבים שקרם המכיל אותם (בהנחה שהם "חדרו") יעבוד? ד. תזכורת נוספת: החדרת תא של יצור חי אחר לגופנו היתה גורמת לדחייה, בדיוק מאותה סיבה שגם איברים מושתלים היו נדחים אלמליא נלקחו תרופות לדיכוי מערכת החיסון. מהסיבה הפשוטה שיש לנו מערכת חיסון… שאמונה על איתור גורמים זרים, ובכללם תאים שאינם שלנו. ה. יצרנים מסויימים מבהירים שבעצם המדובר על גורמי גדילה שהופקו מתאי גזע. יש לזכור שגורמי גדילה הם חלבונים, וגם חלבונים אינם חודרים לעור בשל גודלם. ו. גם אם גורמי הגדילה היו חודרים, עלינו להזכיר לעצמנו בענווה שנושא גורמי הגדילה בעור איננו מוכר לנו כל צורכו. תפקודם סבוך ומורכב, תלוי בצרכי העור ואירועים הקורים בעור מדי רגע, וודאי שאיננו אחיד ו"ניתן למריחה פעמיים ביום" כאילו כולנו יצורים זהים שעוברים גם את אותם האירועים. מתן "קוקטייל" של גורמי גדילה רק מהסיבה שיש גורמי גדילה בעור, שחלקם, במינון מסוים ובהזדמנויות מסויימות – יכול לרפא, משול למתן קוקטייל קבוע של תרופות, לכלל האנשים. ללא ספק בזמן מסויים, תרופה מסוימת בקוקטייל,תתאים לאדם מסויים לאיזה פרק זמן. גם אם המינון לא בדיוק מתאים, ושאר החומרים שניתנו מחוללים פעילות שאולי מזיקה. יש לציין עוד, שנכון להיום כל המחקרים אותם ראיתי על גורמי גדילה לשימוש קוסמטי, מומנו ע"י גורמים המשווקים אותם.

 

גישה מקצועית יותר

כדי להשיג תוצאות טיפוליות טובות, עלינו בראש ובראשונה להצטייד בידע הנכון. ידע אודות הפיזיולוגיה של העור והדרכים להשפיע עליה, ידע אודות הפתלוגיות בעור ועל הסוגים השונים (סוגי אקנה, סוגי כתמים ועוד), מגוון החומרים הפעילים על ריכוזיהם ומגוון הטכנולוגיות המבוססות. כל התקדמות שנרצה לעשות בדרכנו המקצועית, תתחיל ברכישת הידע הנכון. הוא זה שיביל אותנו לקבלת ההחלטות הטיפוליות הנכונות, ולקבלת התוצאות המדוייקות – עם כל מוצר בו נשתמש. השוני בין נשות מקצוע מתמצה בידע ובהבנה שלהן, ולא במותגים המשמשים אותן במכון. המוצרים הפעילים והמרוכזים ביותר לא יועילו ללא ידע. בהיעדר ידע הם אף עלולים להזיק. את נשות המקצוע המתקדמות, אלה שמשיגות תוצאות יוצאות דופן, מאפיינת סקרנות, חקרנות ויצירתיות. הן יודעות מה תפקידו של כל שלב בפרוטוקול הטיפול, ולא מבצעות אותו כמו רובוט, בהתאם לכתוב בחוברת. הן בונות מהלכי טיפול בהתאם לצורך, בלי להיצמד לאף חוברת. הן מעמתות כל מידע שקיבלו בהדרכה או שמעו בהרצאה – עם ההיגיון הבריא ועם הידע המבוסס והמוכח. הן מודות בענווה, שיש להן עוד הרבה מה ללמוד והן מייחלות לידע חדש שיסיף עוד לעוצמה הטיפולית שכבר קיימת ברשותן.

 

דילוג לתוכן